להתקפלות של ישראל בסילוק גלאי המתכת ממסגד אל אקצה היו צד וזוית משפילים מבחינת ישראל, לא פחות. הכוונה להיזדקקות להתערבות האמריקאית במאמץ להרגעת השטח. בעבר, בעקבות התלקחות של משבר מסוג זה, שר החוץ ג'ון קרי היה "קופץ" לישראל למסע דילוגים ושיחות הרגעה בין הצדדים המעורבים. בנוסף, כמפגן של תמיכה בשליחות שר החוץ, הבית הלבן היה מפרסם הודעה קצרה המביעה אמון בשר ותקווה לשיתוף פעולה בין הצדדים. הפעם, הבית הלבן התעטף בשתיקה.



הנשיא טראמפ לא צייץ בטוויטר שלו אף לא ציוץ אחד בתגובה והתייחסות להתפרצות המהומות. הפעם הגיע לירושלים בדחיפות ובמרוצה שליח הבית הלבן ג'ייסון גרינבלט, יהודי נחמד, חובש כיפה ועורך דין שחסר כל ניסיון דיפלומטי. כמו רוב המינויים של טראמפ, גם זה של גרינבלט היה תוצאה של קפריזה בלי שום התחשבות בכישורי המינוי.



וזה לא הכל. שיאה של ההשפלה היה שראש הממשלה נזקק לשירותיו של ג'ראד קושנר ולתיווכו כדי שייצור עבורו קשר עם מלך ירדן. בנימין נתניהו טרח ומצא לנכון להודות לבית הלבן על התיווך וההתערבות שהניבו את הכניעה לדרישות הפלשתינים. ומה הניבה ההתערבות? 


גרינבלט ונתניהו. צילום: חיים צח, לע"מ
גרינבלט ונתניהו. צילום: חיים צח, לע"מ


"בנועז שבחלומותיה ההנהגה הפלשתינית לא חלמה על נצחון והישג שקיבלו מהתנהלות ראש הממשלה במשבר הר הבית", אמר בשיחה עמו דיפלומט מערבי בכיר בניו יורק.

התערבות אמריקאית רצויה ונוכחות נשיאותית במאמצים לקידום פתרון מדיני חשובות גם אם הן לא מראות תוצאות. השאלה, שבישראל כפי שהתברר במשבר הר הבית לא כל כך מודעים לה, היא: איזו אמריקה? איזה בית לבן?. לכל הסתבכות של הנשיא טראמפ, לכל תבוסה שלו בגבעת הקפיטול ולכל מעידה שלו המשמעות מבחינת ישראל היא שהממשל הנוכחי מאבד עוד יותר סמכות ומפסיד עוד יותר יכולת להתערב במשברים בזירה העולמית.

פיטורי ראש הצוות ריינס פריבוס ביום שישי התפרשו כמאמץ נואש של הנשיא לחלץ את הבית הלבן ממצב של כאוס ושיתוק. "הנשיאות של טראמפ הפכה את ארה"ב ליותר מאשר מדינה מפחידה או נלעגת. ארה"ב הפכה למדינה בלתי רלוונטית", כתב הפרשן הותיק של ערוץ סי-אן-אן פרד זכריה.

מתווכים כמו ג'ייסון גרינבלט או חתנו של הנשיא ג'ראד קושנר הם סוכני מכירות של פירמה על סף פשיטת רגל שנלחמת על הישרדות. שום ישועה לא תבוא מהם.