העניין עם הפגנות חוקיות במדינה דמוקרטית הוא שלא ניתן להתווכח איתן. במידה מסוימת ניתן אף לומר כי ככל שהן מעוררות ויכוח ציבורי, כך הן מתעצמות. ההפגנות בפתח תקווה הן כרגע האיום הכי גדול על שלטון נתניהו. הוויכוח אם ראוי להפגין נגד יועץ משפטי לממשלה בתביעה שיעמיד נבחר ציבור לדין - ויכוח שחוצה ימין ושמאל - הוא ויכוח תיאורטי מעניין שניתן להתפלפל סביבו בכיתות המחלקות למדע המדינה. 38 שבועות רצופים של הפגנות עם מספר הולך וגדל של אנשים הינם הוכחה שבכל הקשור לרחשי הרחוב, הרי שמדובר בוויכוח בלתי רלוונטי.



ההפגנות בפתח תקווה החלו בשל תחושת תסכול של אנשים רבים שחשו כי היועץ המשפטי לממשלה ממסמס את החקירות נגד ראש הממשלה ורעייתו. החשד הזה לא צמח בחלל ריק. אחרי הכל, אביחי מנדלבליט היה מזכירו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במשך שנים. בניגוד לחקירות אריה דרעי ורעייתו, מנדלבליט נמנע מלחקור את ראש הממשלה ורעייתו במקביל. זאת ועוד, חקירת המשטרה בפרשת המעונות, שהכילה תשתית ראייתית נגד האנשים המעורבים בה, הסתיימה לפני למעלה משנה, ורק בשבוע שעבר פורסם כי היועץ המשפטי צפוי להורות על הגשת כתב אישום. ביתו של היועץ המשפטי היה אפוא הכתובת הרלוונטית לפורקן תחושת האי־צדק. גם אם כיום קשה לטעון שמנדלבליט גורר רגליים, ביתו בפתח תקווה הפך לסמל. את המומנטום שנוצר ברחוב קשה לעצור.



כוחה של ההפגנה הוא בספונטניות שבה צמחה. בניגוד לפייק ניוז שהפיצה ח”כ נאוה בוקר בשבוע שעבר, ההפגנות בפתח תקווה אינן ממומנות ואינן מאורגנות על ידי אף גורם. האופן הבלתי מתוכנן שבו הן צמחו הן גם הסיבה, כך לדבריה של דוברת המשטרה, לכך שהן לא נזקקו עד כה לרישיון. היסטוריית ההפגנות בישראל ובעולם מוכיחה כי הפגנות שצומחות באופן אותנטי מלמטה, במיוחד בעידן הרשתות, הן המשמעותיות ביותר. שום כנס יזום, ממומן ומאורגן לא יוכל להתחרות במוטיבציה של קבוצת אנשים שבוחרת לצאת מביתה במשך ערבים רבים ללא הסעות מאורגנות וללא טלפונים בהולים מבכירי המפלגה.



מרכיב נוסף בעוצמתה של ההפגנה טמון בכך שהיא אינה ממוקמת בתל אביב. פתח תקווה, מעבר להיותה העיר שבה מתגורר היועץ המשפטי, היא עיר חסרת מיתוג ונטולת זוהר. היא קרובה אמנם לתל אביב, אבל רחוקה מאוד מהדימוי השבע והנהנתני של העיר הגדולה; דבר השומר על עממיותה של ההפגנה ומקשה על המתנגדים לה לפטור אותה כ”מחאתם של השבעים”.



ולבסוף, אף שהשלטים המונפים בהפגנה הם בעיקר נגד מנדלבליט, הרי שהיא מזמן מבטאת התנגדות למשהו רחב יותר: נורמות השלטון של עידן נתניהו. בכלל זה, התעצמותו של המנהיג היחיד, אורח חייו הנהנתני ויחסו המסית כלפי קבוצות אוכלוסייה שאינן נמנות עם קהל מצביעיו. בימים אלו נשקלת הזזת ההפגנה מכיכר גורן למיקום אחר בפתח תקווה. באווירה שנוצרה, כל אקט שייתפס, בצדק או שלא בצדק, כניסיון להצר את חופש הביטוי ישמש דלק לגלגליה.