היריבות המתלהטת בין הבית הלבן לקרמלין היא חדשות לא טובות לישראל, בלשון המעטה. ההחרפה במתיחות בין טראמפ לפוטין, חילופי האשמות וצעדי התגמול שהמעצמות מחליפות ביניהן הם התפתחויות חמורות עבור האינטרסים של ישראל בכלל ועבור נתניהו בפרט - דווקא משום שראש הממשלה גאה כל כך ומתהדר בידידותם של טראמפ ופוטין, ובייחוד משום שהוא סומך על תמיכתם בעמדותיו המדיניות ומצפה לה.
 
למה שקורה לאחרונה בין ארה"ב לרוסיה צפויות השלכות קשות על יעדים מדיניים שראש הממשלה מייחס להם חשיבות עליונה, כמו מאמציו לבלום את התפשטות הנוכחות האיראנית בסוריה.
 
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הצהיר שלשום כי "תהיה תגובה קשה לסגירות הקונסוליה הרוסית בסן פרנסיסקו". מדבריו עלה כי הוא שוקל איזו פעולת תגמול תהלום את החלטת הבית הלבן לסגור קונסוליות רוסיות בתגובה להחלטת הקרמלין לגרש מאות דיפלומטים ועובדים בשגרירות ארה"ב במוסקבה.


חדשות רעות גם אישית לנתניהו, עם פוטין. צילום: רויטרס
חדשות רעות גם אישית לנתניהו, עם פוטין. צילום: רויטרס

 

אבל לא זה מה שצריך להטריד את נתניהו. אם שאיפות הגרעין של איראן, התפשטותה במזרח התיכון והתחזקות נוכחותה הצבאית בסוריה מצויות בראש דאגותיו של ראש הממשלה, הרי שלהקצנה ביחסים העכורים בין טראמפ לפוטין ולהחרפה בקשרים המעורערים בלאו הכי בין הבית הלבן לקרמלין עלולות להיות השלכות קטסטרופליות מבחינתה של ישראל.


סביב איראן

 
איראן תהיה היעד הראשון והמועדף על שתי המעצמות ובפני טראמפ ופוטין צפוי לעמוד פיתוי בלתי נשלט להפגין ולהתעקש על צעדים עצמאיים, מהלכים מנוגדים ויוזמות סותרות, כתגובות למדיניות ההתפשטות שלה במזרח התיכון ולהתגברות מעורבותה בסוריה. 
 
התרחיש הרווח בקרב דיפלומטים במרכז האו"ם הוא שכצעד מתריס כלפי הבית הלבן רוסיה תגביר את תמיכתה באיראן ותהדק את יחסיה עם טהרן. מנגד יגיב טראמפ באיומים להסתלקות ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן.
 
שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי התבטאה בשבוע שעבר באופן בוטה ותקפה את איראן על תמיכתה בחמאס. אבל היא נמנעה באופן מוצהר מלהגיב על דוח סוכנות האנרגיה האטומית של האו"ם שפורסם שלשום וקבע כי איראן מצייתת לדרישות הסכם הגרעין. "הדוח מסבך את מאמציו של טראמפ לפרק את הסכם הגרעין", כתב "הניו יורק טיימס".
 
אם כן, הדבר האחרון שיעניין את טראמפ ופוטין הוא מה יהיה לנתניהו לומר על מדיניותם כלפי איראן. ואם הפסקת האש בסוריה, שהושגה בשיתוף פעולה ותיאום בין ארה"ב לסוריה, יצרה לישראל בעיות בתחום הביטחון, נסו לתאר אילו צרות עלולות לנחות על ישראל כתוצאה מההשלכות שיורגשו באזור בגלל הסלמה ביחסים העכורים בין שתי המעצמות הללו.