בהשוואה לגינויים החריפים שנשמעו מצד סנטורים רפובליקנים בכירים, בעלי טורים שמרנים וגנרלים בצמרת הצבא האמריקאי בעקבות מה שנתפס כהגנתו של הנשיא דונלד טראמפ על הניאו־נאצים בשרלוטסוויל - התגובות שפורסמו מטעם ארגונים וגורמים יהודיים בניו יורק היו בולטות במתינותן. ברוב התגובות הורגש מאמץ שלא לנקוב בשמו המפורש של הנשיא טראמפ בהתייחסות לאירועים בווירג’יניה.



היסטוריונים שינתחו בעתיד את התנהלותה של הקהילה היהודית באירוע הזה יגיעו קרוב לוודאי למסקנה שזו לא הייתה שעתה היפה ביותר. לגבי ההתנהלות של המגזר החרדי והחסידי בקהילה, אין צורך לחכות לגזר דינה של ההיסטוריה. השתיקה המוחלטת של אנשי המגזר מול התבטאויות הנשיא טראמפ הייתה רועמת. ציבור החרדים והחסידים, שהוא הקטן ביותר מבחינה מספרית בזרמים הדתיים בקהילה, נחשף כמתעלם מלקחי ההיסטוריה ומנותק מבעיות הקהילה היהודית.



כזכור, רק שלושה ימים אחרי מסיבת העיתונאים הזכורה לשמצה, שבה הגן הנשיא על מפגינים שייצגו את פלגי העליונות הלבנה, הצדיעו במועל יד וקראו סיסמאות אנטי־יהודיות, פרסמה הסתדרות הרבנים האורתודוקסים הודעה לעיתונות שגינתה את ההתבטאויות של הנשיא. איגוד הקהילות, ארגון אורתודוקסי מוכר בקהילה שפרסם פעמים אחדות הצהרות אהדה לנשיא טראמפ, עדיין לא מצא לנכון לומר ולו מילת מחאה אחת נגד ההשוואה שעשה הנשיא טראמפ בין מפגינים ניאו־נאצים חמושים לקבוצת האזרחים שהפגינה נגדם.



בשכונת בורו פארק בברוקלין, שמאוכלסת כמעט כולה ביהודים חרדים, קיבל טראמפ בבחירות 64% מקולות המצביעים - היקף תמיכה שמשתווה רק לזה שקיבל במדינות הדרום. ברובע מתגוררים ומכהנים עשרות רבנים, אדמו"רים ואישים תורניים. אף לא אחד מהם השמיע קול בפומבי או פרסם הצהרה שמגנה את הלגיטימציה שנתן טראמפ לפעילי הקו קלוקס קלאן בשרלוטסוויל. רבנים של בתי כנסת חרדיים או בתי תפילה של חסידים בברוקלין, שחגגו אחרי ניצחונו של טראמפ, לא מצאו לנכון להוקיע את התבטאויות הנשיא שעוררו גל של מחאות כמעט מכל חוג ומחנה אחר.



"הם מתביישים להודות שטעו בתמיכתם בטראמפ", אמר דב הייקינד, חבר בית הנבחרים של מדינת ניו יורק המייצג את שכונת בורו פארק ושכונות סמוכות המאוכלסות ביהודים. לדבריו, "בשיחות פרטיות הם כן מגנים את טראמפ". יש מי שסבורים שרבים מקרב החרדים והחסידים מתייחסים להתפרצות האנטישמיות בשרלוטסוויל כאל ביטוי מובן וטבעי של חיים בגולה. מבחינתם, זה מה שצריך וצפוי לקרות, וצריך להתכופף ולתת לגל העכור לעבור.



אירועי שרלוטסוויל גילו גם שלציבור החרדי־חסידי אין הנהגה מוסכמת ומקובלת. הציבור הזה גדל כמותית בשנים האחרונות בעקבות גידול טבעי, אבל מהדור הנוכחי במגזר לא צמחו דמויות תורניות כמו אלה שהנהיגו את הציבור החסידי והחרדי בעבר ביד רמה. הדבר האחרון שהיה קורה בתקופת הרבי מליובאוויטש או הרב יוסף בער סולובייצ'יק, עליהם השלום, היה שתיקה.