למרות מלאי הטילים והרקטות העצום שלו (כ-100 אלף לטווחים שונים), ובניגוד לפרסומים חוזרים ונשנים בתקשורת הישראלית, לחיזבאללה אין טילים מדויקים – זו הערכתם של מומחים העוקבים אחר הנושא מקרוב. לפי פרסומים זרים, הטילים המדויקים ביותר של חיזבאללה מסוגלים לפגוע ברדיוס של כ-50 מטרים בלבד.



בסיוע איראן עושה חיזבאללה מאמצים רבים להצטייד במערכות הנחיה וציוד שישפר את דיוק הטילים שלו. ישראל מצידה עושה הכל כדי לסכל זאת. בצה"ל מכנים את מאמץ הסיכול "מערכה בין מלחמות" (מב"ם), הכוללת פעולות של איסוף מודיעיני, מבצעי חבלה ושיבוש חשאיים ותקיפות המיוחסות חיל האוויר, שעל רובן ישראל לא נטלה אחריות.



אמיר אשל. חשף כי חיל האוויר ביצע בשנים האחרונות כ-100 גיחות תקיפה בחמש זירות. צילום: סיון פרג'
אמיר אשל. חשף כי חיל האוויר ביצע בשנים האחרונות כ-100 גיחות תקיפה בחמש זירות. צילום: סיון פרג'



מפקד חיל האוויר הפורש אמיר אשל אמר לאחרונה בראיונות לתקשורת כי במסגרת מב"ם, ביצע חיל האוויר בשנים האחרונות כ-100 גיחות תקיפה ביעדים שונים בחמש זירות. הוא התכוון כנראה בעיקר לסוריה, לבנון ולעזה, ועל סמך דיווחים קודמים גם בסיני וזירה נוספת, שיכולה להיות סודן והים האדום או איראן.


אפשר להעריך כי חלק ניכר מגיחות תקיפה אלה נועדו לפגוע בניסיונות חיזבאללה להצטייד בטילים ארוכי טווח מדויקים או לפתח את המערכות הדרושות לשיפור בדיוק. 

חיילים איראנים. בצה"ל דורשים מהרוסים להרחיק אותם מהגבול. צילום: רויטרס
חיילים איראנים. בצה"ל דורשים מהרוסים להרחיק אותם מהגבול. צילום: רויטרס


אזהרות לאיראן בתיווך רוסי

לפי פרסומים זרים, בתחילת השבוע תקף חיל האוויר באזור חומס בצפון סוריה מפעל טילים כזה. כל כמה זמן מתקיימים ביקורים הדדיים של משלחות קצינים בכירים מישראל ומרוסיה בתל אביב ובמוסקבה. הם מחליפים הערכות מצב על סוריה בפרט והמזרח התיכון בכלל, ודנים בדרכים למניעת תקלות וחיכוכים בין חילות האוויר ומערכות ההגנה של שתי המדינות. המפגש האחרון התקיים לפני כמה שבועות בתל אביב.

במפגשים אלה וגם בערוצים נוספים מבהירה ישראל כי היא דורשת שכוחות של איראן, המיליציות השיעיות שבהכוונתה וחיזבאללה לא יתקרבו לגבול ברמת הגולן ויורחקו מעבר לכביש דמשק-סוויידה (העיר המרכזית בחבל הדרוזי בג'בל דרוז). רוסיה מעבירה את עמדותיה של ישראל לאיראן ולחיזבאללה ולמשטרו של אסד, ולפי שעה נראה כי כל שלושת הגורמים מבינים את מסריה התקיפים של ישראל. הראיה היא שלמעט מספר מצומצם של קציני מודיעין אירניים ואנשי חיזבאללה הנמצאים בבסיסים של צבאו של אסד, הם אינם מתקרבים לקרבת הגבול. 

הטור המלא יפורסם במעריב סופהשבוע.