תם חום יולי־אוגוסט, המזגנים בחרדת נטישה, בגדי הסתיו מבצבצים מהארונות, אך בישראל הפוליטית הדברים ממשיכים להתחמם. חיזבאללה ממשיך להתחמש בטילים מתוחכמים המגיעים מאיראן, נתניהו כשל שוב בלשכנע את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לעצור מאמצי ההתפשטות השיעית של איראן לעבר סוריה ולבנון. תהליך השלום הוחלף בתהליך הרחבת ההתנחלויות, הכיבוש והסיפוח בניצוחם של ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר נפתלי בנט. דונלד טראמפ יצא מדעתו, אם הייתה לו כזו; וישראל ברובה נאמנה עדיין לזוג ברחוב בלפור.



גם בכל הנוגע לשלום, נדמה שהנשר הדורס החליף את היונה התמימה. לפי כתבה ששודרה בערוץ 2, בוקר בהיר אחד החליט נשר ענק, מצויד בג’י־פי־אס מחוות הנשרים בצפון, לעוף לתוך סוריה, מעל ראשיהם של שלושה כוחות מיליציה, עד שנפל בשבי אחד מכוחות המורדים. הסיכוי לאתרו ולהחזירו חי, לדעת בעליו, היה אפסי. אך רצה הגורל והנשר צנח לתוך יחידת מיליציה סורית שמפקדה אוהב נשרים. אותו קצין גילה את הג’י־פי־אס וטען שמדובר בנשר יהודי, שלא נדע. אך היות והוא מעריץ נשרים, הוא יצר קשר עם גורמים בישראל ושיתף תמונות כיצד הוא מזין את הנשר בתרנגולי הודו סורים. היחידה הישראלית העוסקת בהבאת פליטים סורים לבתי חולים לישראל יצרה קשר עם היחידה הסורית, והנה ביום אחד הופיע אזרח סורי עם ארגז במעבר רמת הגולן ומסר את הנשר הפצוע לידי חיילי צה”ל. הנשר קיבל את הטיפול הווטרינרי הטוב ביותר, ולכל כוחותינו שלום. האיש שמסר את הנשר - שידר בווידיאו לצד של ישראל שהוא וחבריו אנשים כמונו, מלאי חרדות ותקוות, שבסך הכל רוצים לחזור הביתה בשלום. האיש גילה לנו את הסוד הכמוס שנתניהו מסתיר מעמנו: רוב בני האדם באזור, הרוב הדומם, דומה לנו, וחפץ שילדיהם יחיו בשלום.



“בוא ביבי, בוא הביתה” – את המשפט הזה לא אמרה שרה נתניהו, גם כשנודע לה שיוגש נגדה כתב אישום פלילי בפרשת המעונות בגין מרמה בהיקף של כ־400 אלף שקלים. יצחק רבין התפטר על הרבה פחות מזה, כאשר הוגש כתב אישום נגד לאה רעייתו בגין פתיחת חשבון בנק בחו”ל. את האמת על מעללי הזוג נתניהו יקבעו בתי המשפט, אך מבחינה ציבורית יש לקוות שכבר בחודשים הקרובים יחול משבר אמון כלפי בני הזוג ששמים לכאורה את הנהנתנות מעל לחוק. עם זאת, זו לא הסיבה לכך שיש להחליף את נתניהו; מדיניותו עוד פחות מוסרית מהתנהלותו.



גם בגזרת החינוך נראה שהאווירה מתלהטת. המקרה של המורה מדרום הארץ, שנאלצה להתפטר בגין “דעות שמאלניות מדי” שהופיעו בעמוד הפייסבוק שלה, הוא בודד וקטן יחסית, אך למעשה התפטרותה של מורה בשל דעות פוליטיות זוהי רעידת אדמה לדמוקרטיה הישראלית. זה מתאים לרוסיה הסובייטית בזמנו, ולטהרן בזמננו. מהיכרותי בפייסבוק עמה, מזרחי היא מחנכת מעולה, אשת ערכים ופטריוטית ישראלית. אלא שבית הספר שבו לימדה פעל לפי רוח המפקד הימני והאוטוריטרי של שר החינוך נפתלי בנט. הכתובת על הקיר.



ולסיום, הסרט “פוקסטרוט” של הבמאי שמוליק מעוז זכה בפרס “אריה הכסף” של פסטיבל ונציה היוקרתי. הסרט קומם עליו את שרת התרבות מירי רגב, משום שהוא מציג סצינה של היתקלות בין חיילים לעוברי אורח פלסטינים במחסום צה”לי, על קו התפר. אלא שזו, גברת רגב, לא רק סצינה מהסרטים, אלא סצינה שנכפית על חיילינו מדי יום בכל מחסום. כאשר חופש הלימוד והיצירה בסכנה, סתיו 2017 הולך להיות קודר. 



הכותב הוא מייסד שותף של מרכז פרס לשלום ומייסד תנועת “יאללה – מנהיגים צעירים"