האיש שאיננו מסתיר את שנאתו לעולם, שבז ולועג למעצמות, שהעליב והשפיל מוסדות וארגונים בינלאומיים והסתלק מאמנות גלובליות - ינאם היום בפני ראשי, מנהיגי ונציגי 193 הארצות החברות באו"ם. והוא יעשה זאת מעל הבמה העולמית - בפתיחת העצרת השנתית ה־72.



כראש המדינה המארחת את הארגון העולמי, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ  פותח הבוקר את "הוויכוח הכללי", כפי שמכונה האירוע המרכזי של הכנס העולמי.
בקרב באי העצרת נרשמה מתיחות שיא לקראת הנאום. נדמה שהמשבר עם קוריאה הצפונית, מיליוני הפליטים והעקורים כתוצאה ממלחמות וסכסוכים אזוריים, המתיחות הגוברת בין וושינגטון למוסקבה ואפילו איראן – אף אחת מהסוגיות האלו לא מעוררת כזו דריכות ועצבנות כמו הציפייה לנאום טראמפ.
 

מובן שלא מדובר במחמאה לנשיא האמריקאי, רחוק מזה. לא זכור בתולדות הארגון העולמי בן ה־72 מארח כל כך בלתי צפוי, שנוי במחלוקת בארצו שלו, מפחיד ומרגיז כמו טראמפ. לא רק כמועמד, אלא גם לאחר שנבחר לנשיא, טראמפ התבטא לא פעם באופן מעליב ומשפיל כלפי האו"ם. "האו"ם לא פותר בעיות, אלא יוצר בעיות", הצהיר. הוא גם איים שארה"ב תקצץ משמעותית את היקף השתתפותה בתקציב הארגון, איום שבינתיים לא מומש משום שהשגרירה האמריקאית ניקי היילי שכנעה את טראמפ להימנע מהמהלך בינתיים.

האו"ם. צילום: רויטרס
האו"ם. צילום: רויטרס

 
"לרבים ממנהיגי העולם הופעתו בעצרת היא ההזדמנות הראשונה לראות אותו, לשפוט אותו ולנסות למצוא את הצד הטוב שלו", כתב "הניו יורק טיימס" שלשום. אחרי הנאום ייפגש טראמפ עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש לארוחת צהריים, אבל יחרים בהפגנתיות אירוע חגיגי שהמזכ"ל מקיים לציון אמנת האקלים, שטראמפ לועג ובז לה.
 
השאלה הגדולה שעולה בכל שיחה וראיון במסדרונות בניין האו"ם היא אם בנאומו היום ידבר הנשיא על הבעיות והמצוקות בעולם כפי שהוא רואה אותן, או שינצל את הופעתו להטפת מוסר טראמפיסטית, תוך נפנוף ידיו להדגשת כעסו.
 
"האתגר של טראמפ", כתב "הניו יורק טיימס", "הוא לשווק (באו"ם) את 'אמריקה תחילה'". במלים אחרות, איך אתה אומר לאורחים "יפה מצדכם שבאתם ואתם מאזינים לנאומי, אבל דעו לכם, לי חשוב יותר ועדיף פי כמה לקדם את מעמדה של ארה"ב, לא כשותפה לדאגותיכם, אלא כמעצמה שדואגת קודם  כל לעצמה. תסתדרו בבקשה בלעדיה".