במשך כשנתיים פועלת בשקט ומאחורי הקלעים ועדת משנה לתפיסת הביטחון של ישראל ולבניין הכוח של צה"ל. הוועדה עסקה ביחסים שבין הדרג המדיני לדרג הצבאי בכל הקשור לתוכנית הרב־שנתית של צה"ל המכונה "תר"ש גדעון" - תוכנית לחמש שנים, שסוכמה לאחר שנים ארוכות של דיונים ומחלוקות בין משרד האוצר למשרד הביטחון. 
 
לפי תוכנית זו, תקציב הביטחון של ישראל, כולל הסיוע הביטחוני מארה"ב, יעמוד על 70 מיליארד שקל. מתוכו, יהיה תקציב צה"ל קבוע בסך של 31 מיליארד שקל. הוועדה עקבה במשך שנתיים אחר תר"ש גדעון, כולל היקף המשאבים העומדים לרשותו, שמהם נגזרת גם מוכנות צה"ל. במסגרת התוכנית עבר צה"ל שינוי גדול, שמאפייניו הם מבניים, אך גם מהותיים. 
 
בין השאר, קוצץ כוח האדם בשירות קבע בכ־6,000 איש, נסגרו חטיבות שריון וטייסות. לעומת זאת, הוקמו גדודים ויחידות חדשות, כמו לאבטחת מערך הגבולות. נוסף לכך, חוזקו המודיעין ויכולות הסייבר ועוד.

תרגיל של צה"ל בצפון. צילום: דובר צה"ל
תרגיל של צה"ל בצפון. צילום: דובר צה"ל

 

הוועדה החליטה, בהסכמת כל חבריה, לפרסם כמחצית מהדוח. השאר יישאר חסוי מפני שהוא נוגע ליכולות המבצעיות של צה"ל. הדוח, שחלקיו הגלויים יתפרסמו בשבוע הבא, היה מוסכם על כל חברי הוועדה, ויש בו בעיקר ביקורת על הדרג המדיני, הכולל את ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון לשעבר יעלון והקבינט. 
 
עד כמה שאפשר היה להבין, הדוח נוקב בביקורת בעיקר על כך שהדרג המדיני אינו מכווין ומפקח כראוי על צה"ל בכל הקשור לבניית כוחו. מכאן גם שהשימוש במשאבים שעושה צה"ל עלול לפגוע בהיערכות ובמוכנות שלו לקראת המלחמות והעימותים הצבאיים בעתיד.
 
אולם בימים האחרונים, ככל הנראה לאחר שהתברר לראשי הקואליציה, ובעיקר ליו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, כי חבריו מהליכוד חתומים על ביקורת על ראש הממשלה נתניהו, הוא החליט לנסות ולמנוע את פרסום אותו חלק בדוח שמיועד לציבור הרחב.
 
הטענה של ביטן היא שמדובר בהתנגחות פוליטית של חברי האופוזיציה בממשלה תוך ניצול דיון בנושאים ביטחוניים וצבאיים. אולם חברי האופוזיציה בוועדה טוענים כי מי שעושה פוליטיזציה של דיון מקצועי שהושג בקונצנזוס הם דווקא אנשי הליכוד, שמנסים למנוע בכל דרך אפשרית ביקורת על ראש הממשלה והדרג המדיני, גם אם היא מוצדקת. יש להניח כי למרות המחלוקת שפרצה החוצה, הדוח יתפרסם בשבוע הבא.