בלשכת שר האוצר נשמעו צעקות גיל: “איזה יופי”, צעק מישהו בשמחה, פורץ אל תוך משרדו של שר האוצר. “חדשות נפלאות ומופלאות לך, כחלון. מאות אלפי יחידות דיור נבנו בכל הארץ, ממטולה עד אילת, ממעלה אפרים ועד אשדוד. אפילו באזורי הביקוש בצפון תל אביב אוכלסו עשרות אלפי יחידות דיור חדשות”. “לפרסם זאת, לפרסם מהר”, דפק כחלון על השולחן. 


דובר המשרד שיגר מיד הודעות לכל אמצעי התקשורת בנוסח זה: “כחלון מודיע על כניסת דיירים מוצלחת למאות אלפי יחידות דיור חדשות שנבנו השבוע בכל רחבי ישראל במבצע בזק”.“רגע”, ציין ילד קטן עם לולב, “נדמה לי שמדובר בסוכות, אתה מכריז על בנייה של סוכות”. "נטפלים לפרטים", רטן השר. תמיד יש כאלה בעת עשייה גדולה, ולכן לא עצרו את הפרסום בתקשורת. כרגע מה שחשוב זה המומנטום, ולא אופי חומרי הבנייה של יחידות הדיור. בנייה זו בנייה. בדיקות העלו שעצם ההכרזה גרמה לקיפאון של 20 דקות לפחות בעליית מחירי הדיור.
 
כחלון שקע בהרהור. אולי כדאי להוציא צו המורה להשאיר את הסוכות ולהשתמש בהן למגורים גם אחרי החג? בכל זאת, מדובר בתוספת של מאות אלפי ואולי אפילו מיליוני חדרים בגדלים שונים למדינה. הפתרון ההגיוני הזה לבעיית הדיור נפסל על ידי המפלגות החרדיות, שדרשו בשם חוקים עתיקים הריסה ופינוי של הבנייה המסיבית, והסכימו רק להארכה של שבוע. 
 

שוב שקע כחלון בדיכאון. הנה, היה לו פתרון לבעיית הדיור בהישג יד, ועוד פעם הפתרון נפסל בהפתעה. “אז מה, חייבים לבנות באמת?” הוא שאל, וחיוכו נדם לרגע. כן, מוכרחים לבנות, אמרו לו. גם אני מוסיף עצה מטרידה זו: צריך לבנות. לבנות, לבנות, לבנות, הרבה ומהר.
 
בנייה של יחידות דיור. צילום: פלאש 90
בנייה של יחידות דיור. צילום: פלאש 90

 
לא ייתכן שבמדינה שבה ההייטק מייצר חידושים שנמכרים במאות מיליוני שקלים, יידרשו 15 שנה לבניית בית חדש. גם שבע שנים זה מוגזם. זמן לבניית בית צריך להימדד בחודשים ולא בשנים, וזה אפשרי, כי כך זה נעשה בהרבה מקומות בעולם, שבהם בעיית הדיור פחות חמורה מאשר אצלנו.
 
כידוע, רוב מוחלט וגדול של אזרחי ישראל מגדירים את מצבם האישי כטוב, אבל בעיה אחת צצה כאשר שואלים את הישראלים לגבי המצוקות שלהם. במקומות הראשונים הם מציינים את בעיית הדיור ואת יוקר המחיה. זה בעצם אותו דבר. הדרך לפתור זאת היא לא על ידי התחכמויות כחלוניות, אלא על ידי בנייה. 
 
את הצורך של אדם במגורים לא הצליח לדכא אף שר אוצר עד כה, ובדיוק לפי הפסוק: “וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ” - לא הצליחו לדכא גם את הרצון הבריא של העם הזה לגדול ולעשות דווקא לכל האיומים הדמוגרפיים. הפתרון אם כן הוא לא להמציא המצאות כחלוניות, אלא לבנות. זו המטרה הראשונה של הממשלה כולה. גם לנתניהו לא ייסלח אם תשובתו תהיה: נתתי לכחלון לטפל בזה והוא נכשל. 
 
זו לא בעיה להחזיר את מחירי הדירות לחצי, כמו שהן עלו לפני עשר שנים בערך, כי חוץ מאשר הגדלת ההיצע כדי לגרום להורדת המחיר, הרי למעשה חלק גדול ממחיר דירה חדשה הוא סכום המסים, ההיטלים והאגרות, כולל מחירי הקרקע הלאומית שהממשלה גובה מכל דירה, וכך האוצר מרוויח מאיתנו אפילו יותר מאשר אם כחלון היה משקיע בביטקוין.

כדי להוריד את מחירי הדיור, הוא לא צריך ללכלך את היד שלו אפילו בכף מלט אחת. הוא צריך רק להפסיק לקחת את כספם של אזרחי המדינה שזקוקים למקום מגורים לעצמם. כיום השלטון לוקח מכל קונה דירה סכומים בלתי אנושיים, שרק הולכים וגדלים ככל שמחירי הדירות עולים. כל מי שמשלם משכנתה לקניית דירה צריך לדעת שכמעט חצי מן המשכנתה שהוא משלם כל חודש הוא תשלום לממשלה עבור מסים, היטלים ואגרות, כולל מחיר מופקע של קרקע לאום.

זה אינו טור כלכלי, ואולי לא מדובר בחצי ממחיר הדירה, ואולי כן ואולי יותר. בכל מקרה מדובר בסכום ענק שמורכב ממסים וקרקע לאומית, ולא מתשלום על בטון, מרצפות או טיח, או שכר פועלי בניין. 
 
אני מניח שאקבל טוקבקים מזועזעים מהרעיון להוריד את מחירי הדיור. הטענה העיקרית היא שאם מחירי הדירות ייפלו, הבנקים למשכנתאות יתמוטטו ואנשים שקנו דירה ביוקר יפסידו. בעצם, גם אני אפסיד. כל זה מתגמד מול המצב הנוכחי שבו דירה בישראל עולה כה הרבה. אל תתפלאו אם בסוף החג אנשים באמת יישארו לגור בסוכות.