בהפסקה של אחת הישיבות בתיק מדינת ישראל נגד רונאל פישר, יאיר ביטון, רות דוד ואחרים, ניגשתי לגברת דוד במזנון שבירכתי בניין בית המשפט המחוזי בירושלים. על כוס קפה חד־פעמית הצגתי עצמי כעיתונאי שערך בשנת 2008 תחקיר על פישר, שנגנז על ידי הנהלת עיתון "הארץ" מסיבות השמורות עמה אך פורסם ב"מעריב" ב־2015. במנותק לכאורה מההליכים המשפטיים הפליליים הנוכחיים נגדה, שאלתי כיצד קרה שמי שגדלה ברחובות יפו והפכה לאוכפת חוק בכירה כפרקליטת מחוז תל אביב, אשת מקצוע מחוספסת, המעורה בכל נבכי עולם הפשע וגידלה דורות של חוקרים וקצינים בכירים במשטרת תל אביב ובכלל - כיצד לא הבחינה בנכלוליות המפורסמת של פישר והפכה אותו חבר קרוב.



דוד חייכה אלי ואמרה מה שכולם אומרים, "תשמע, רונאל בחור מבריק, בזה אין ספק, הוא גאון, אני לא היחידה... כולם העריצו אותו, אפילו בטלוויזיה".



הקשיתי עליה, אמרתי שכבר בתחילת התחקיר זיהיתי את תכונות האופי הבעייתיות שלו, את הקומבינות, את השקרים המפותלים, ובכל זאת - כפרקליטת מחוז שחשופה לחומר מודיעיני ולראיות, איך התעלמה מהחיבור של פישר עם הקבלן יאיר ביטון? או אז היא ביקשה בנימוס להפסיק את השיחה.



ואכן, החשדות נגד דוד, שלפיהם כפרקליטת מחוז תל אביב המחוברת לפישר ולשותפו הקבלן יאיר ביטון, פעלה בעקיפין לקידום האינטרסים של שותפיהם ראשי ארגוני הפשיעה, גבי בן הרוש ויצחק אברג'ל, מצביעים למעשה על תהליך היווצרות של פשע מאורגן בישראל, בדיוק כפי שזה מוגדר בספרות המקצועית: חדירה של ארגוני פשיעה למסדרונות השלטון.



יאיר ביטון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יאיר ביטון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



העניין הוא שרשויות אכיפת החוק - המשטרה, הפרקליטות ולשכת היועץ המשפטי לממשלה (וינשטיין ומנדלבליט) - אלה שפירקו את ארגוני הפשע של בן הרוש ואברג'ל ושמו יד על עשרות מיליוני השקלים שהופקדו אצל ביטון לכאורה, מסרבים לחקור את מהות הקשר בין פרקליטת המחוז שליוותה את חקירותיהם לבין ביטון ופישר, וארגוני הפשע שהם היו מחוברים אליהם.



בשנת 2015 נחשפו הפרטים הראשונים ב"תיק אילת" של ביטון ואברג'ל, אבל לכל המעורבים בדבר מלהב 433 היה ברור שהאירועים המתוארים בתיק החלו עשר שנים קודם לכן. רות דוד, שהתייצבה בבית המשפט כסנגורית פרטית וכמליצת יושר על ביטון ועל החברה הקבלנית שלו ב.יאיר, לא נכללת באישומים שהוגשו בתיק הזה, אף על פי שהיא ניהלה קשרים קרובים עם ביטון בכהונתה כפרקליטת מחוז, אף על פי שעדת מדינה הפלילה אותה לכאורה בקבלת שוחד או טובת הנאה מביטון - תיק לואי ויטון, וחרף העובדה שביטון העסיק אותה כדירקטורית מטעמו עם פרישתה מהפרקליטות.



הציבור מתערב בטיוח


בסדרת כתבות שפרסמתי ב"מעריב" ובאתר "פוסטה" הצבעתי על הקשר הזה שוב ושוב: דוד היא חברה קרובה ובעלת עניין עם יאיר ביטון, שהוא שותף של גבי בן הרוש, שהוא שותף של יצחק אברג'ל. במשרד פרקליט המדינה שי ניצן לא הנידו עפעף והלעיטו את היועמ"שים לדורותיהם בניתוחים מפותלים אשר סייעו לקבלת ההחלטה הסופית לסגור את התיקים נגד דוד.



עכשיו התנועה לאיכות השלטון מבקשת משרת המשפטים איילת שקד להקים ועדת בדיקה בראשות שופט בדימוס לשם חקירה יסודית ומעמיקה בכל החשדות לשחיתות האופפים את פרקליטת המחוז לשעבר, בשנים 2002־2010, שישובו וייבחנו כל התיקים שבהם קיבלה החלטות כאשר מולה ייצג פישר.



במכתב שעליו חתומה היועצת המשפטית של התנועה, עו"ד צרויה מידד־לוזון, נטען עוד כי יש לבחון לעומק מדוע נמנעת מערכת אכיפת החוק ממיצוי החקירות, ועולה ממנו שאלה קשה: האם כדי לגונן על המערכת טופלו החשדות נגד דוד באופן נרפה? "לצערנו, עולה החשש שמערכת אכיפת החוק מנסה להפחית בחומרת ההאשמות נגדה, בפרט בתקופת כהונתה, שבה השפעתה על המערכת הייתה גדולה יותר...".



הפרקליטות הגישה נגד רות דוד שני אישומים בלבד. האחד על כך שבהיותה במשרד רונאל פישר ניסתה להעביר מתפקידו את התובע הראשי נגד ארגון אברג'ל, עו"ד ניסים מירום; השני - שיבוש הליכי חקירה, על כך שהעבירה לקבלן יאיר ביטון בפראג מסמכי חקירה שנערכה נגדו ונגד ארגון אברג'ל בתיק אילת על ידי להב 433, כפי שנמסרו לה מפישר, שכידוע קיבל אותם מהחפרפרת שלו ביחידת המשטרה, רפ"ק ערן מלכה.



שני האישומים עוסקים בעבירות שבוצעו לכאורה לאחר פרישתה מהפרקליטות. לפי התנועה לאיכות השלטון וגורמים נוספים, מערכת אכיפת החוק לא חקרה לעומק חשדות נוספים על כך שבמהלך כהונתה כפרקליטת מחוז היו לה "יחסים מיוחדים" עם פישר, וכפועל יוצא מיחסים אלה היא לא אפשרה מיצוי הליכים בתיקים שבהם פישר טיפל, ונהגה בכפפות של משי בלקוחות שייצג ובשותפו ביטון, שהיה מזוהה עם ארגוני הפשע הנ"ל כאמור.



בנוגע לסגירה מחוסר ראיות של תיק המתנות מפישר ומביטון קבע היועמ"ש מנדלבליט כי אף שדוד קיבלה מתנות בשווי כספי רב, בשל ה"חברות" ביניהם אין אפשרות להוכיח כי המתנות ניתנו "בעד פעולה" בתפקידה. "סגירת התיקים אינה עולה בקנה אחד עם הממצאים בשטח", נכתב בפנייה לשרה שקד, "מתחייבת בחינה חיצונית ועצמאית של התנהלות הפרקליטות בימי כהונתה של דוד וכן של הליכי החקירה בעניינה".



מלשכת שרת המשפטים נמסר כי המכתב התקבל והשרה "לומדת את הנושא", אבל בינתיים המכתב מוצג לציבור באתר התנועה לאיכות השלטון, לצד העצומה שעליה מוזמנים לחתום חברי התנועה והציבור הרחב.



האחים דדוש ואתי אלון


פרק הדוגמאות במכתב לשרת המשפטים נפתח בשתי דוגמאות למשוא פנים, לכאורה, בהתנהלות של דוד מול הרשויות הפדרליות בארה"ב, בתיקים נגד זאב רוזנשטיין ויצחק אברג'ל.



בתמורה לעדותם של האחים דדוש נגד רוזנשטיין בארה"ב בוטלו עונשי המאסר הכבדים שהטיל השופט ג'ורג' קרא על האחים דדוש בתיק אחר בישראל - 18 שנות מאסר על ניסיון הברחת מיליוני כדורי אקסטזי מגרמניה לארה"ב. כמו כן, בוטלו הליכי חילוט רכוש במיליוני שקלים, הוחזרו להם עשרות אלפי דולרים שנתפסו במזומן, ואף שולמו להם חצי מיליון דולר בארה"ב.



ההסכם המפליג, שנועד רק להפליל את רוזנשטיין, נולד ביוזמה משותפת של המשטרה בישראל ובארה"ב. על הצד המשפטי בישראל הופקדו רות דוד כפרקליטת מחוז ורונאל פישר כסנגור, שגויס באישור דוד לייצג את האחים דדוש. בצעד חריג, הפרקליטות אפשרה לפישר לבקר את האחים דדוש בכלא כאשר עוד היו מיוצגים על ידי סנגור אחר, בשם עמית בר (שהיום משמש כסנגור של... פישר).



רואל פישר. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
רואל פישר. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



במכתב לשרת המשפטים מצביעה התנועה לאיכות השלטון על כך שהיחס ללקוחות של פישר דאז, האחים דדוש, היה שונה בתכלית מהיחס בתיק אחר מאותה תקופה ממש. לפי התנועה, הרשויות הפדרליות פנו לפרקליטות בבקשה להקלה בעונש של אתי אלון מפרשת הבנק למסחר, כדי שיוכלו לזמנה להעיד נגד אברג'ל ואחרים בתיק הלבנת הון של כספי הבנק למסחר בישראל, שהועברו לארה"ב על ידי בן הרוש. הפרקליטות, נטען במכתב, התעקשה שאלון תרצה את מלוא עונשה, גם במחיר פגיעה בתיק נגד אברג'ל (ובן הרוש, שהיה אז שותפו של יאיר ביטון - א"ז).



"קבלת ההחלטות על ידי הפרקליטות בשני המקרים (דדוש ואתי אלון) מעלה תהיות וחשדות חמורים ביותר", כותבת יועמ"שית התנועה לאיכות השלטון לשרה שקד. "מדוע הסכימה הפרקליטות לחתימת ההסכם עם האחים דדוש, שבמסגרתו ויתרו להם על מאסר של 18 שנים, בעוד היא לא הסכימה לוותר על מקצת מתקופת מאסרה של אלון כדי להביא לכליאתו של אברג'ל? האם ההחלטה קשורה לכך שהאחים דדוש יוצגו על ידי מר פישר? ומדוע נשלח מר פישר אל האחים מלכתחילה?".



רונאל פישר ויאיר ביטון


התנועה מציינת בהקשר זה חשד נוסף, שלפיו חקירת התנהלותה של דוד בתיקי אברג'ל (וגבי בן הרוש, הנהנה העיקרי מכספי הבנק למסחר) לא מוצתה עד תום על רקע קשריה עם הקבלן יאיר ביטון. "לא ברור אם נחקר החשד שדוד פעלה במשך השנים להגן לא רק על ביטון, אלא אף על אברג'ל וחבר מרעיו, לנוכח ההחלטות שהתקבלו בתיק זה (כגון ההחלטה בעניין אתי אלון), ולנוכח קשריה עם יאיר ביטון מאידך. יש לחשוש כי למערכת אכיפת החוק יש אינטרס לא להעמיק חקר בפרשה קשה זו", כתבה יועמ"שית התנועה לאיכות השלטון.



במהלך מעצר אברג'ל בישראל לבקשת ה־DEA (המינהל האמריקאי לאכיפת סמים), דוד, כפרקליטת המחוז הממונה על המעצר, נסעה בעצמה למטה הפדרלי בלוס אנג'לס כדי לסייע לרשויות התביעה שם לקראת הסגרתו (2009). בשלב הזה, גבי בן הרוש, כאמור שותפם של אברג'ל וביטון, כבר היה עד מדינה נגד איש העסקים האמריקאי חי ועקנין בעבירות הלבנת הון - השקעת כספי הבנק למסחר בשוק האמריקאי. אחרי שועקנין נשפט לעשר שנות מאסר, סירב בן הרוש להעיד גם נגד אברג'ל והאמריקאים הבהירו לו כי יגורש.



פרקליטת מחוז תל אביב לא סיפרה אז לאמריקאים כי היא מצויה בקשרים אישיים עם ביטון, שותפו של בן הרוש, שטרם מעצרו תועד כשהוא נפגש איתו כמה פעמים בלאס וגאס. יתרה מזאת, כאשר האמריקאים הודיעו לבן הרוש ולפרקליטות בישראל כי לנוכח סירובו להעיד נגד אברג'ל הוא יגורש, הפרקליטות לא נאבקה להסגיר אותו לישראל. כך, מדינת ישראל, שהסגירה לארה"ב את "מיטב בניה", קיבלה בהשלמה את העובדה שבן הרוש - המבוקש על אחת הגניבות הגדולות בתולדות המדינה, כמי שסייע למוטט בנק - גורש לבסוף למרוקו ולא לישראל.



את סגירת המעגל לכאורה של הכסף עשו חוקרי להב 433 כאשר חשפו ב־2015 את פרשת יאיר ביטון וארגון אברג'ל באילת, שבמסגרתה הועברו עשרות מיליונים מביטון לאנשי ארגון אברג'ל. כאמור, גם אז הם לא נכנסו רשמית לסוגיית היחסים בין בן הרוש לבין ביטון, ואף גלגלו עיניים כאשר רות דוד התייצבה בבית משפט השלום בראשון לציון והגנה על ביטון בשלב המעצר: "הוא מנהל חברה ציבורית מצוינת שעומדת בכל דרישות החוק. אני מכירה את החברה מקרוב, אני דירקטורית בחברה הזו", אמרה מליצת היושר עתירת המוניטין לשופט המעצרים.



צווארון לבן


במכתב של התנועה לאיכות השלטון נכללות גם כמה פרשות מעולמות התוכן של השחיתות הציבורית, שבהן פישר ייצג אנשי ציבור ודוד קיבלה החלטות בעניינם.



בשנים 2004־2006 נחקר ראש עיריית רמת השרון לשעבר, יצחק רוכברגר, בחשד לדיווחים כוזבים לקרן ההשתלמות של עובדי הרשויות המקומיות. המשטרה המליצה להעמידו לדין, ובמו"מ שניהל פישר עם פרקליטות מחוז תל אביב הוחלט על סגירת התיק. מי שערער על ההחלטה של דוד היה מפקד להב 433 דאז יואב סגלוביץ, שהוביל להגשת כתב אישום נגד רוכברגר על ידי הפרקליטות בעידן שלאחר דוד, בשנת 2013.



יצחק אברג'יל. צילום: אבשלום ששוני
יצחק אברג'יל. צילום: אבשלום ששוני



ב־2006 הסתיימה בהמלצה להעמדה לדין גם חקירה של מחלק הונאה במשטרת מחוז תל אביב נגד מזכ"ל הסתדרות המורים יוסי וסרמן על הטיית מכרזים, אבל דוד, כפרקליטת מחוז, שוב קיבלה את טיעוני הסנגור פישר והורתה לסגור את התיק. בהקשר זה אפשר לציין כי בשבוע שעבר הודה וסרמן בשלוש עבירות מרמה והפרת אמונים, חלקן על כך שאת תביעות ההפחדה שהגיש באמצעות עו"ד פישר נגד העיתונאים שחקרו את הפרשה הוא מימן על חשבון הסתדרות המורים.



גם יואל לביא, שהיה טרוד בחקירה פלילית, העסיק את פישר באמצעות הגוף הציבורי שעליו חלש - עיריית רמלה. לפי מכתב התנועה לאיכות השלטון, פישר מונה ליועץ משפטי של העירייה מול רכבת ישראל, וזמן קצר לאחר מכן התיק נגד לביא נסגר על ידי פרקליטות מחוז תל אביב, בניגוד להמלצת המשטרה. עם הפרסומים על פרשת פישר פנה למשטרה מבקר עיריית רמלה והתלונן על כך שבזמנו נמסר לו על ידי החוקרים כי פרקליטות מחוז תל אביב מונעת ביצוע האזנות סתר ללביא. נציגי התנועה מבקשים לחקור את הסיבות להוראה הזו.



חשד נוסף לטיוח המוזכר במכתב מתייחס לתלונות של שוקי משעול, עובד רשות המסים שנחקר על מסירת מידע ממאגרי הרשות. משעול הקליט את עורך דינו פישר מציע לו לשלם שוחד תמורת סגירת התיק, אבל כל ניסיונותיו להראות שרות דוד הייתה קשורה להצעה המתועדת עלו בתוהו, עד שהוא עצמו הורשע ונשפט לחודשיים מאסר. באמצעות עו"ד מנחם רובינשטיין הוא הגיש עתירה לבג"ץ נגד היועץ המשפטי לממשלה על סגירת התיק נגד דוד. העתירה צפויה להישמע בחודש הבא.



פרקליטיה של דוד, עורכי הדין יאיר גולן וד"ר נחשון שוחט, מסרו: "אנו מתפלאים מאוד על כך שהתנועה למען איכות השלטון משתתפת בהעלאת טענות קונספירטיביות מרחיקות לכת כלפי שני יועצים משפטיים לממשלה ושורה ארוכה של גורמים אובייקטיביים בדרג המקצועי בפרקליטות ובמשטרה.



"הטענות כי נעשו הנחות לרות דוד בחקירתה ובמשפטה הן חסרות שחר. הטענות לגבי מעשיה בתקופת כהונתה כפרקליטת מחוז נחקרו באופן יסודי וקפדני, ולא נמצא בהן ממש. רות דוד שיתפה פעולה באופן מלא בחקירתה ומסרה תשובות ענייניות, בדרך זו היא נוהגת במשפטה. בפרסומים המבקשים להכפיש את רות דוד ולהשפיע על תוצאות ההליכים המשפטיים מצאנו שוב טענות סנסציוניות שאינן נתמכות בראיות. חבל".



סייע בהכנת הכתבה: זיו קריסטל
[email protected]