צרה גדולה נפלה על מדינת ישראל, עד שצמרת המשק לא יודעת את נפשה מרוב מבוכה. רק השנה יושג עודף בגביית מסים של לפחות 16 מיליארד שקלים. איזו בהלה, אנחנו הרי כל כך נהנים להצביע על כשלים, כל כך אוהבים להיות חמוצים, והנה - הפתעה גדולה ומתוקה. מרוב מצוקה מתקיימים דיונים קדחתניים בחלונות הגבוהים, ויש, רחמנא ליצלן, אפילו מי שמציע להחזיר את הכספים לאותו מגזר שאולץ לשלם אותם. אותו מיעוט יצרני מדוכא שמחזיק את כל המשק והחברה על גבו. אבל הקואליציה הפוסט־קומוניסטית ששולטת בשיח הציבורי שלנו מתנגדת לכך בשצף קצף. היא חולמת בלילות על עוד מסים ואגרות, ורק שלא יבלבלו אותה בעובדות.



העובדות הן שהאוצר שוב טעה בתחזיות הגבייה, ובנק ישראל בכלל לא היה בכיוון. הם לא העלו על דעתם שהמכונה הדורסנית של מערכת המסים הישראלית תניב שוב יבול גדול בהרבה ממה שדמיינו. וזה לא בדיוק כסף כיס, מדובר בכ־4.5% מתקציב המדינה שכאילו נפלו עלינו משמיים. ובכלל, זו לא תופעה חד־פעמית. בשנים האחרונות חכמי האוצר מופתעים בלי הרף מערימות המזומנים שהם מצליחים להוציא מאיתנו. כך, בינואר 2016 נגבו 1.9 מיליארד שקל "עודפים", שיא של כל הזמנים לחודש בודד בגביית מסים. וגם בינואר 2015 הוציאו מאיתנו 1.7 מיליארד שקל מעל לתחזיות. בכל פעם התפתלו והסבירו שמדובר בעלייה חד־פעמית שנובעת מסיבה כזו או אחרת, אבל הנתונים הוכיחו את ההפך. הגבייה "העודפת" באה כמעט מכל התחומים, והיא הושגה למרות הפחתונת זעירה במס החברות ומע"מ.



העשירונים העליונים סופגים את מרבית הנזק



בשנים האחרונות האוצר העמיק להכות במיעוט המדוכא שמשלם את מרבית המסים במדינה. אותם עשירונים עליונים, כפי שהם מכונים, שסופגים כמעט את כל הנזק. לא מדובר בטייקונים או תאגידים דורסניים, אלא בסתם אנשי הייטק, רופאים, עורכי דין, רואי חשבון ואחרים, מצליחים ומוצלחים. אלו אנשים טובים שבדרך כלל גם שירתו בצבא ועושים הרבה ימי מילואים. דווקא הם, שמובילים את המשק והחברה, חוטפים את העונש הגדול. המס השולי שלהם הוא אולי הגבוה בעולם, הם משלמים "שווי שימוש" שערורייתי על כלי הרכב של החברות שלהם, הדלק עולה להם פי שלושה יותר מבארצות הברית, והמוצרים במכולת - יותר מבכל מדינה מערבית אחרת. ואם אחרי כל הגזילה הזו נותרו להם חסכונות להשקעה, הם הופכים לאויבי העם. שר האוצר הרי כבר הודיע שהוא מנהל מלחמת חורמה ב"משקיעים".



בשורה התחתונה, המדינה עושה הכל כדי לדחוף את המובילים האלו להשקיע את כספם ומרצם מעבר לים. ולכן, משום מה לא נשמע קול צלול שקובע: 16 המיליארד הנוכחיים חייבים לחזור למי ששילם יותר מדי. הם נועדו להורדת משקל השק הכבד שהוטל על האזרחים מובילי המשק. אכן, חייבים להוריד את מס החברות, אבל זה ממש לא מספיק. כי צריך לעשות צדק ולהפסיק להפלות כל כך לרעה את האזרחים היצרניים ביותר. ובכלל, ה"עודף" בגבייה של השנים האחרונות יעלה ויצמח ככל שיפסיקו לחנוק את המגזר הפרטי ויעודדו אותו לשגשג. ככל שיורידו מסים ויצמצמו את מנגנוני המדינה. ואגב, אם הכסף הזה, שממש לא נפל משמיים, יחזור למיעוט שמשלם יותר מדי, כל אזרחי המדינה ירוויחו.