בשבועות האחרונים אנו עדים למצב שבו חוקר מתגלה כצייד. החוקר המיוחד רוברט מולר, לשעבר ראש ה־FBI, התמנה במאי האחרון לחקור חשד לקשרים או לתיאום בין הממשלה הרוסית לבין אנשים הקשורים לקמפיין הבחירות של דונלד טראמפ.

ביום שני הוגשו כתבי אישום על ידי צוותו של מולר נגד יו"ר הקמפיין לשעבר של טראמפ פול מנפורט ושותפו ריצ'ארד גייטס. העניין הוא שכתבי האישום כלל אינם מתייחסים לנושאים העולים מכתב המינוי של מולר. גייטס ומנפורט מואשמים בעבירות חמורות של הלבנת הון ואי־רישום כסוכנים של ממשלה זרה. העבירות המיוחסות לשניים קשורות לעבודתם בשנים 2006־2014 עבור נשיא אוקראינה לשעבר ויקטור ינוקוביץ' וחבריו האוליגרכים. "כתב האישום נגד מנפורט מצביע על כך שמולר עובר כיום על כל עסקה פיננסית של ג'ארד קושנר ושל חברת טראמפ", אמר סאם נאנברג, יועצו לשעבר של הנשיא. 

אם נאנברג צודק - וכבר יצא דיווח כי מולר בודק עסקות מ־2015 שכלל אינן קשורות לבחירות - אזי ראש ה־FBI לשעבר אינו רואה את עצמו חוקר אלא צייד. הוא לא מתכוון להגביל את עצמו לחקירת מעורבותה של ממשלת רוסיה בבחירות של השנה שעברה, בהתאם לכתב המינוי שלו. על כן הוא ימשיך לחקור את הנשיא וכל איש שבא עמו במגע וימשיך לעשות כך עד שימצא עדויות לכאורה שיכולות להוות בסיס לתהליך הדחה של הנשיא בקונגרס, או עד שטראמפ יעזוב את הבית הלבן, או עד שהוא עצמו יודח.

אבל לא רק כתבי האישום נגד מנפורט וגייטס מובילים למסקנה הזו. יש מאפיינים נוספים המעוררים חשד לחוסר תום לבו, ובראש ובראשונה מקור החקירה: מעורבות לכאורה של ממשלת פוטין בבחירות לנשיאות ארה"ב לטובת טראמפ. החקירה הזאת נולדה בצורה משונה, בלשון המעטה.
 

בסוף אפריל 2016, בימים שבהם טראמפ זכה במספיק מנדטים בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית כדי להיות מועמדה לנשיאות בבחירות הכלליות, גילתה מִפקדת המפלגה הדמוקרטית שמערכת המחשוב שלה נפרצה. אחרי שבוע שכרו ראשי המפלגה את שירותיה של חברת מחשבים כדי לאמוד את הנזקים. החברה הפרטית הסיקה שבמערכת הושתלו שתי תולעי מחשב שדומות לאלו שפותחו בשירותי הביטחון של רוסיה. 

דונלד טראמפ. צילום: AFP
 
הדמוקרטים הודיעו ל־FBI על הפריצה ועל המסקנות של החברה החיצונית וביקשו מהבולשת לחשוף את דבר הפרצה לציבור. לשכת החקירות הפדרלית סירבה לבקשה, משום שהדמוקרטים סירבו לאפשר לחוקרים לבדוק את השרת של המפלגה. בסוף נחשפה הפרצה על ידי החברה הפרטית בדיווח בלעדי ל"וושינגטון פוסט".

כמה ימים לפני שנתגלה דבר הפרצה, עמותה השייכת לקמפיין של הנשיא דאז ברק אובמה העבירה כספים למשרד עורכי דין "פרקינס קואה" להעסקת חברת מודיעין פרטית בשם "פיושון GPS". זמן קצר לאחר מכן קמפיין הבחירות של קלינטון והמפלגה הדמוקרטית העבירו תשלומים נוספים בגובה מיליוני דולרים לפרקינס קואה לאותה מטרה.
 
פיושון GPS העסיקה קצין מודיעין לשעבר מסוכנות הביון הבריטית בשם כריסטופר סטיל, שנהנה מקשרים קרובים עם מערכת הביטחון והמודיעין של רוסיה ועם ה־FBI. תפקידו היה איסוף מודיעין על טראמפ. כדי לאסוף מידע, סטיל שילם לאישים רוסים שמכהנים בתפקידים רשמיים בשירות החוץ והמודיעין. הוא העביר פרטים ראשוניים לדמוקרטים ביוני 2016. חודש לאחר מכן החלה קלינטון לצייץ, והעיתונים הגדולים פרסמו כתבות שהאשימו את טראמפ בקשרים אסורים עם רוסיה.
 
ביולי הועברו פרטי התיק ל־FBI. ראש הלשכה דאז ג'יימס קומי התייחס לתיק טראמפ כאל מוצר מודיעיני אמין ודיווח עליו לאובמה, אף שמדובר במודיעין פוליטי שנאסף על ידי קמפיין אחד כדי לפגוע בקמפיין אחר, ושהמימון הראשוני לתיק הגיע מהקמפיין של אובמה.
 
בסוף יולי פתח ה־FBI בחקירת קשריהם לכאורה של אנשי טראמפ עם רוסיה, ובאוקטובר הוא הציע לסטיל כסף כדי שימשיך את עבודתו. כשישה שבועות לפני הבחירות שימש התיק של סטיל עילה לקבלת היתרי האזנה נגד אנשי טראמפ, ומחודש אוקטובר ועד כניסתו לתפקיד בוצעו האזנות למאות שיחות של אנשיו. בקשות קודמות לא אושרו על ידי בית המשפט הסודי לענייני וביטחון. 
 
ב־6 בינואר עדכן קומי את טראמפ על קיום התיק נגדו, וארבעה ימים אחר כך הדליפה הלשכה את דבר הפגישה ל־CNN. במקביל, אתר Buzzfeed פרסם את מלוא התיק. בין השאר פורסם כי סטיל טען שטראמפ נסחט על ידי הרוסים לאחר ששכר נערות ליווי במוסקבה וצולם כשהוא מבקש מהן לבצע מעשים סוטים בסוויטה שלו במלון.
 
כעבור כמה ימים הופרכו מרבית החומרים לחלוטין. במרץ 2017, ראש ה־CIA לשעבר ואיש מחנה קלינטון מייק מורל אמר כי התיק אינו אמין. כיום, על בסיס התיק המופרך הגיש מולר כתבי אישום נגד מנפורט וגייטס על עבירות שכלל לא קשורות לכתב המינוי שלו, והוא ממשיך לפעול ללא לאות עד שילכוד גם את טראמפ.

עסקת האורניום

ב־2009 פתח ה־FBI בראשותו של מולר בחקירה לנוכח חשיפת פעילות עבריינית (סחיטה באיומים, שוחד ומרמה) של אנשי עסקים רוסים הקשורים לפוטין בשוק האורניום האמריקאי. ב־2010 ביקשה החברה הרוסית שאנשיה נמצאו במוקד החקירה לרכוש את השליטה בחברה קנדית בשם "אורניום 1", השולטת ב־20% מסך האורניום בארה"ב. הרכישה הייתה צריכה לקבל אישור של ועדה המורכבת מתשעה שרי ממשלה, לרבות שרת החוץ דאז הילרי קלינטון. שני מחוקקים רפובליקנים בכירים פנו לחברי הוועדה וביקשו כי העסקה תיפסל לנוכח השליטה הניכרת של החברה הקנדית במכרות האורניום האמריקאיות. 
 
בחודשים שקדמו לאישור העסקה קיבל הנשיא לשעבר ביל קלינטון תשלום בסך מאות אלפי דולרים בעבור הרצאה אחת בפני גוף רוסי הקשור לאותם אנשי עסקים המעורבים בעסקת אורניום 1, וקרן קלינטון זכתה בתרומות בסך מיליוני דולרים מאנשי עסקים רוסים הקשורים לעסקה. ה־FBI הסתיר את דבר החקירה מהמחוקקים ומחברי הוועדה, והעסקה אושרה על ידי  הילרי קלינטון ועמיתיה בוועדה.

הילארי קלינטון. צילום: רויטרס


האחראי על תיק החקירה מטעם התביעה הפדרלית היה התובע הכללי של מדינת מרילנד באותה תקופה, רוד רוזנשטיין, האיש שמינה את מולר לתפקיד חוקר מיוחד בחודש מאי. ראש מחלקת המרמה במשרד המשפטים והגורם המלווה את החקירה היה תובע בשם אנדרו וויסמן, שמכהן כיום כחוקר הראשי בצוותו של מולר.

החיבור הישיר היחיד שהתקשורת הצליחה ליצור בין הקמפיין של טראמפ לבין אנשי פוטין הוא פגישה אחת שנערכה במגדלי טראמפ בהשתתפות בנו של טראמפ דונלד הבן, קושנר ומנפורט, עם עורכת דין הקשורה לקרמלין. עורכת הדין הבטיחה להביא לאנשי טראמפ מידע מרשיע על קלינטון, אך לא קיימה. 
העובדה שהוצנעה עד כה בתקשורת היא שאותה עורכת דין עבדה עם פיושון GPS ושהתה בארה"ב במסע שתדלנות מטעם החברה כדי לבטל סנקציות שהוטלו על מקורב פוטין. 
 
אומנם, למפלגה הרפובליקנית יש רוב בשני בתי הקונגרס, אולם עם הסיעה בסנאט נמנים רפובליקנים לא מעטים שמתעבים את טראמפ ורוצים בהפלתו. הם צפויים להצטרף להליך הדחה נגד הנשיא אם ינסה לפטר את מולר או לצמצם את כוחו. הדבר היחיד שטראמפ יוכל לעשות הוא לקוות שנאמניו יצליחו בבחירות לקונגרס בעוד שנה, כי רק אם יהיה לו רוב בסנאט הוא יוכל להתמודד עם מולר.