מרוצה וחייכני נחת אתמול נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בוושינגטון בתום מסע שנמשך 12 יום והקיף חמש ארצות באסיה. הייתה לו סיבה להיות שבע רצון. המסע עבר בלי מעידה, בלי פאשלה ואפילו בלי התבטאות שערורייתית.  ובכל זאת, היה ביזיון אחד: פגישה ידידותית עם נשיא הפיליפיניםרודריגו דוטרטה. זהו שליט עריץ, שבעקבות פקודות שנתן, שוטרים במדינתו ירו למוות באלפי אזרחים שנחשדו במעורבות בסחר סמים.



אבל טראמפ אוהב שליטים כאלה, שמרגישים ופועלים בלי התחשבות בחוקים ובנהלים. "הייתה בינינו שיחה טובה", הצהיר טראמפ, שלא נראה מהסס להחמיא לראש מדינה מופרע. המסע לא הניב הישגים לטראמפ. לא נורא. ביקורים מהסוג הזה אינם נועדים להניב הישגים מיידיים. אבל הופעותיו, נאומיו וההצהרות שפיזר בבירות שבהן ביקר לא הוסיפו כבוד לארה"ב, בלשון המעטה.



אוהב אנשים כמוהו. דונלד טראמפ ורודריגו דוטרטה, צילום: רויטרס
אוהב אנשים כמוהו. דונלד טראמפ ורודריגו דוטרטה, צילום: רויטרס



התחנף לנשיאי סין ורוסיה



חמור מכך, לדברי דיפלומטים ופרשנים בניו יורק, התנהלותו המתרפסת של טראמפ מול ראשי המדינות, מארחיו, האיצה את תהליך הכרסום במעמדה ובהשפעתה של ארה"ב בזירה העולמית. "האיש שאוהב להתפרע ולפגוע באנשים הפך לפטפטן, מפזר חיוכים מתחנפים ורטוריקה רגשנית", סיכם "הניו יורק טיימס" את מסעו במאמר ראשי אתמול.



העיתון לעג להתנהגותו הכנועה של טראמפ בחברת "אנשים חזקים כמו נשיא סין שי ג'ינפינג, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה". "נראה היה", כתב העיתון, "כי הוא רוצה להיות כמו המנהיגים שפגש". השבועון "אקונומיסט" היה בוטה יותר, "בהדגישו את ססמתו 'אמריקה תחילה', הנשיא טראמפ החליש ומחליש את אמריקה". לדברי השבועון, "השפעת ארה"ב פחתה והידלדלה תחת טראמפ. לא יהיה קל ופשוט לשקם אותה".



פסק זמן מהחקירות הבלתי מסתיימות



דיפלומטים בניו יורק ופרשנים בוושינגטון התייחסו בביקורתיות מלעיגה במיוחד לפגישה בין טראמפ לנשיא רוסיה פוטין, שהתקיימה בשולי הפסגה הכלכלית בעיר דנאנג בוייטנאם. ההערכה, שנשמעה כמעט בהסכמה כללית, הייתה שפוטין שם לצחוק וחשף כמגוחך את טראמפ.



"נשיא ארה"ב נראה ליד פוטין כתלמיד נפחד מול מורה סמכותני", אמר דיפלומט ותיק, בכיר במשלחת של מדינה מערב אירופית. ההערכה הרווחת היא שמי שיצא מהפסגה הכלכלית מחוזק ומוערך כמנהיג עולמי הוא נשיא סין ג'ינפינג. "וזאת לא בשורה טובה לנשיא טראמפ", אמרו אתמול גורמים במרכז האו"ם.


עוד הוסיפו כי "טראמפ עוד ירגיש את עליונותו של המנהיג הסיני ואת השפעתו בנוגע לבעיות ונושאים בינלאומיים, ובאופן שהנשיא האמריקאי מאוד לא יאהב".



אבל לדברי כתבים אמריקאים, שנתלוו לנשיא במסעו, נראה כי בסך הכל טראמפ נהנה מהשהות מחוץ לוושינגטון. אין זה סוד שהוא איננו אוהב את הבית הלבן. הוא מתעב את התקשורת האמריקאית, והחקירות הבלתי מסתיימות על הקשרים עם רוסיה מעצבנות אותו. "להיות 12 ימים רחוק מכל זה היה עבור טראמפ תענוג", אמר אתמול פרשן בערוץ ציבורי.