כבר כמעט חצי שנה שהם מחכים. מדחייה לדחייה, מקפוצ'ון שמכסה את הפנים לז'קט. אבל הם ממשיכים להגיע באדיקות לכל דיון, לכל דחייה, לכל אכזבה. מחכים שהמשפט יתחיל, ואז אולי יקבלו תשובות לשאלות. אבל מהן בעצם השאלות? איך זה קרה? איך הוא עשה זאת? איך לא ידענו? והם צועקים, קוראים לעברו: "תתאבד!" "יכולת להיפרד ממנה, לעזוב אותה, איך שחטת אותה!" הוא מצדו לא מרים אליהם את עיניו, לא מגלה את פרצופו. "הוא הולך ומשמין", הם מסננים.



השבוע שוב דחה בית המשפט המחוזי בתל אביב את תחילת משפטו של ישראל קטון, שנאשם ברצח בת זוגו מיה גורן. סנגורו, עורך הדין שמשון וייס, שמייצג אותו מטעם הסנגוריה הציבורית, ביקש להמתין לקבלת חוות דעת פסיכיאטרית פרטית, כזו שייתכן שעתידה לסייע לו לטעון כי מדובר ברצח באחריות מופחתת. אם תתקבל טענתו, יוכל בית המשפט שלא לגזור על קטון מאסר עולם, גם אם יורשע ברצח.



קטון היה צעיר ממיה, בת 41 במותה, ב־11 שנים. הם הכירו כשגרו בשכנות זה לזו והיו בזוגיות בשנים האחרונות. היחסים ביניהם היו טובים. בני משפחתה של מיה קיבלו אותו, בני משפחתו תמכו בקשר עמה. בניגוד למרבית מקרי הרצח בין בני זוג, לא הייתה היסטוריה של אלימות בין השניים. אף שקטון התמודד עם בעיות נפשיות, בין השניים שררה קרבה. שיאה היה כשגילו שמיה בהריון, נושאת את ילדו ברחמה. קטון, שלא עבד בשנים האחרונות, היה נרגש. אבל משהו לא הפסיק להטריד אותו. בעדותו סיפר על קול פנימי כפייתי, שציווה עליו לבצע אתגרים. האתגר האחרון היה עבורו קשה במיוחד: עליו להקריב את הדבר הכי יקר לו בחיים. לדבריו, במשך שבועות הוא נאבק בקול הפנימי וניהל משא ומתן. בסיומו קטון הפסיד. בלבו גמלה ההחלטה להביא למותה של אהובתו. הוא הביא אקדח לדירתם המשותפת בבת ים והתכונן. אך מיה לא התכוננה. ככל הנראה, לצד הכאב הגופני האיום שחוותה ברגעיה האחרונים, היא גם הופתעה לאין ערוך מהמעשה שביצע בה בן זוגה.



מיה גורן
מיה גורן



כתב האישום שהגישה נגדו הפרקליטות, ובעובדותיו הודה קטון ואותן שחזר, מגולל רצח אכזרי במיוחד ואינו מספק כל מניע למעשה. כזכור, ב־10 ביוני האחרון, סמוך לחצות, בעת שגורן נערכה לשינה בחדר השינה, הוציא קטון את האקדח מתיקו, הכניס את המחסנית ודרך את הנשק. כדי להקל על ביצוע המעשה, בעת שמיה סברה כי בן זוגה עומד להצטרף אליה למיטה, ניגש אליה וכיסה את פניה. קטון נטל את האקדח מחדר המגורים, כיסה אותו בחולצה וחזר לחדר השינה. הוא קירב את האקדח לראשה של גורן וירה ירייה אחת. היא קמה מהמיטה בבהלה והחלה לנוע בדירה, תוך שקטון נע גם הוא בבהלה. בכוחות אדירים הצליחה להתקשר למוקד מד"א ולמסור כתובת, אולם לא את עיר המגורים. בשיחה הבאה למד"א, כבר לא הצליחה לפצות את פיה.



משנוכח כי מיה עודה בחיים והיא עומדת על רגליה, שב קטון וירה שתי יריות נוספות בראשה. אך מיה המשיכה להילחם על חייה, וקטון הבחין בסימני חיים אחרונים. הוא נטל סכין מטבח וניסה לדקור אותה בצווארה. משנוכח כי הסכין אינה חדה מספיק, נטל סכין יפנית ובאמצעותה שיסף את צווארה של גורן פעמים רבות עד שווידא כי אינה בחיים.



על ספסל הנאשמים בבית המשפט, גם הרוצחים שביצעו את מעשי האלימות הקיצוניים ביותר נראים בדרך כלל חסרי אונים. במכנסי מיזע קצרים, כשלצדדיו אנשי יחידת הליווי של שירות בתי הסוהר, קטון מתכווץ למשמע צעקותיהם של קרוביה של מיה. אמה לא הצליחה לגייס את הכוחות להגיע, אבל אביה יושב בספסל הראשון. למרות הדחיות החוזרות ונשנות, גם הפעם חברותיה גודשות את האולם. כל חבר שנכנס לאולם זוכה לחיבוק חם מאחד הנוכחים. נציגת הפרקליטות מסכימה לדחייה נוספת של שלב ההוכחות. השופטים מאשרים. "זה לא ייגמר אף פעם", מסננת באכזבה אחת החברות. 



חדשות המשפט


***


שרת המשפטים איילת שקד, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ונשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, יהיו הנואמים המרכזיים בכנס השנתי "סיכום שנת המשפט" של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, שיתקיים מחרתיים. בפאנל מיוחד בכנס, ארבעה יועצים משפטיים לשעבר ידונו בנושא "היועץ המשפטי לממשלה ושלטון החוק בישראל: פנינו לאן?" בפאנל ישתתפו השופט מאיר שמגר, נשיא בית המשפט העליון לשעבר ויועץ משפטי לממשלה בדימוס; פרופ' אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון לשעבר ויועץ משפטי לממשלה בדימוס; פרופ' יצחק זמיר, שופט בית המשפט העליון לשעבר ויועץ משפטי לממשלה בדימוס; ועו"ד יהודה וינשטיין, יועץ משפטי לממשלה בדימוס. בדיון בשיטת "בימת Town Hall", יענה השופט חנן מלצר, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, לשאלות הקהל.



***


​הרשות להגנת הפרטיות פרסמה לאחרונה את דוח הפעילות לשנת 2016, הסוקר את עבודת הרשות לביצור הזכות לפרטיות בתחומי האכיפה, החקיקה, החינוך וההסברה, שיתופי הפעולה הבינלאומיים ועוד. לראשונה השנה כולל הדוח סקירה של מגמות עולמיות בהגנת הפרטיות, בהתמקדות באינטרנט של הדברים ועיצוב לפרטיות. לפי הדוח, בשנת 2016, 67% מתיקי האכיפה עסקו בשימוש לא חוקי במידע. 17% מהתיקים עסקו באירועי אבטחת מידע, שבמסגרתם חשפה הרשות להגנת הפרטיות אירועי דליפת מידע אישי של אזרחים לרשת ופתחה בהליכי חקירה. בשנת 2016 התקבלו ברשות להגנת הפרטיות 1,871 פניות ציבור חדשות. הנושאים המרכזיים שעלו מהפניות: פניות טלפוניות שיווקיות ותלונות, חוק שירות נתוני אשראי, אבטחת מידע, חתימה אלקטרונית, זכות העיון, רישום מאגרי מידע וניהול תקין של מאגר מידע. 28% מהפניות לרשות להגנת הפרטיות עסקו בניהול לא תקין של מאגר מידע , 14% עסקו בנתוני אשראי ו־9% באבטחת מידע.