תרגיעו. מאיימים עלינו בתוכנית שלום אמריקאית. לא היה כלום ולא יהיה כלום. את הפאניקה תשמרו למצב שבו חיילי צה”ל עשויים להיות שכירי החרב של סעודיה. ההסברים נעוצים בפרטי “תוכנית השלום” של טראמפ. מסובך? סבלנות, ההסבר בהמשך.



בינתיים אנחנו משרתים את הסעודים בסוריה בקטנה. צה”ל יורה מדי פעם פגז תורן לעמדה סורית, ואיזנקוט משחרר דיבורים על עזרה במודיעין לטובת צבא סעודיה. האמת: הפגז דרדלה והמודיעין פקה פקה. ככה זה כאשר ראש הממשלה ושר הביטחון לוחצים על הרמטכ”ל להוכיח שהסעודים ואנחנו אחוקים. שני אלה גם תורמים הצהרות אימתניות על כך שאוטוטו אנחנו נכנסים בחיזבאללה. הבעיה: אווירת המלחמה ששני אלה מחממים עשויה להידרדר. התקווה היא שאיזנקוט יסרב להסתה של הפוליטיקאים ויכיל את המשחק באש. לא יותר מפה פגז תורן, שם איזה סיפור לסעודים על אחמד שאמר משהו למוחמד. “עזרה” בסדר גודל שהסורים יספגו בלי להגיב. רק לא הסתערות מטומטמת על חיזבאללה.



35 שנים עברו מאז שהטביע אותנו אריק שרון בבוץ הלבנוני. כ־700 חיילים נהרגו והרגנו כ־18 אלף ערבים בניסיון נואל להשליט על לבנון משפחת פשע נוצרית. בימים אלה הממשלה בישראל מאיימת להחזיר אותנו לשם כדי לספק לסעודים תמונת ניצחון אחרי שנכשלו בסוריה, בתימן, בלבנון ובעיראק. לחיזבאללה ולאיראן אין שום אינטרס ללכת ראש בראש מול צה”ל. התקווה היא שהצבא לא ייגרר לשיסוי של הפוליטיקאים.



שורש העניין הוא התהליך המדיני של טראמפ, שותפם של הסעודים. הדוחפים הם שליחיו, ג’ארד קושנר, דיוויד פרידמן וג’ייסון גרינבלט - שלושתם ימין מנטלי, וכל אחד מהם מתחרה ברעהו בחוסר הבנתו את האזור בכלל ואת הבעיה הפלסטינית־ישראלית בפרט. הקונץ־פטנט שלהם הוא המטרייה הביטחונית שישראל תספק ליוזמה הסעודית ותכה בחיזבאללה. התמורה לממשלת הימין היא הסיכוי שהסעודים ישכחו את יוזמת העבר שלהם שתבעה מישראל לסגת לגבולות 67’ ולהכיר במדינה פלסטינית. מובן שמדובר בהזיה.



השמועות אומרות שעל פי תוכנית טראמפ, לא יפונו התנחלויות. זה נשמע כמו המצאה של עורך דין נדל”ניסט (המקצוע של גרינבלט), שהפך לשופט במשפט שלמה שבו ברור שאף צד לא מוכן לוותר. זו פסיקה שאומרת: תחתכו לילד של צד א’ יד אחת, וגם אוזן, ותנו אותה לצד ב’. השלכות בעתיד? אני עורך דין, לא נביא. המגוחך מכולם הוא האיש המבולבל בבית הלבן. כדי לעודד את הפלסטינים להסכים לכריתה, הוא מאיים לסגור את שגרירות הרשות הפלסטינית בוושינגטון. הטרגדיה היא שכאשר תוכנית טראמפ תקרוס ויתחיל המשחק של מי אשם בפיצוץ, זה יהיה משחק מכור. כמו שאמר נתניהו בישיבת הממשלה האחרונה: “מה שיקבע הוא האינטרסים הביטחוניים והלאומיים של מדינת ישראל”. רק להבהיר: “האינטרסים הלאומיים” זה התנחלויות. ייהרגו חיילים ואזרחים? אלה הם שהתחילו, ובכלל נסראללה הוא היטלר.