לא רק סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי ראויה לגינוי בעקבות העלבון ודברי ההבל שהטיחה ביהודי אמריקה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא שיצר את הרקע המפוקפק בתחום יחסי ישראל והתפוצות. הוא שטיפח את האווירה המזלזלת והכשיר והזין את תחושות הבוז והביטול כלפי הקהילה היהודית הגדולה בארה"ב - שהניבו את ההשתלחות של חוטובלי. לכן נתניהו הוא האחרון שרשאי לגנות את חוטובלי על ההתבטאות המופרכת וההזויה שלה.



בהיותו פוליטיקאי משופשף נתניהו בוודאי לא היה משתמש בביטויים הבוטים של חוטובלי, על אחת כמה וכמה בראיון. אבל בהגדרותיה הנבערות את יהודי ארה"ב, סגנית שר החוץ בסך הכל ביטאה במדויק את מה שראש הממשלה חושב על אותם יהודים.



נתניהו אחראי באופן ישיר להקפאת הסכם מתווה הכותל המערבי שאושר רשמית בממשלה לפני כשנתיים. זהו מהלך שרמס את כבודם של שני הזרמים הגדולים אצל יהודי אמריקה: הזרם הרפורמי והזרם הקונסרבטיבי. לפי סקרים מעודכנים הם מונים ביחד למעלה משלושה מיליון יהודים, חלקם פעילים ומעורבים וחלקם אוהדים ותומכים. במהלך הזה ראש הממשלה העמיק והחריף את הקרע בין ישראל לרוב הגדול והמוביל בקהילה - קרע שהפך בחודשים האחרונים לנתק מוחלט.



צריך להאזין למה שבכירים בממסד היהודי אומרים בשיחות פרטיות כדי להבין את תחושות העלבון הצורב והזעם כלפי הממשלה והעומד בראשה, הרווחות לא רק בקרב הנהגת שני הזרמים הדתיים, אלא גם בקרב בכירים באגף הימני בקהילה.



בשום ביקור רשמי בארה"ב נתניהו לא העלה אפילו בדעתו להיפגש עם מנהיגי הזרמים הדתיים ולקיים עמם דיאלוג במאמץ לקרבם לישראל. נתניהו גם לא מראה שום סימן שבכוונתו לעשות משהו כדי לרכך את תחושות התסכול והזעם ולפייס את מיליוני היהודים בקהילה, החשים פגועים, מנודים ובלתי רצויים.


אז נכון, צריך לגנות את חוטובלי על שדיברה שטויות – אבל מי שראוי לגינוי חריף יותר הוא נתניהו.