ייתכן שבממלכה של ערב הסעודית מתרחשת בימינו הדרמה הפוליטית החשובה ביותר מאז האביב הערבי; מעין אביב סעודי בכפייה מלמעלה. לערב הסעודית צפוי בקרוב להתמנות מלך חדש, יורש העצר הנסיך מוחמד בן סלמאן. הוא בן 32, שר ביטחון שהחל בתהליך טיהור נסיכים ואנשי עסקים מושחתים המתנגדים לכל רפורמה במדינה האסלאמית השמרנית. בן סלמאן בלט בעדשת המצלמה בזמן ביקור הנשיא טראמפ בריאד. הוא גם ניצח על עסקאות הענק הכלכליות והביטחוניות שרקם עם חתנו של טראמפ, ג’ארד קושנר, שעמו כנראה התיידד. 
 
בן סלמאן ידוע גם כמי שתומך באסלאם מתון. הוא מתנגד בתוקף למגמות ההתפשטות של האסלאם הפונדמנטליסטי בניצוח איראני בסוריה, בלבנון ובתימן. יש לו עניין לכרות ברית אנטי־איראנית באזור, בהובלה אמריקאית. מעל לכל, הוא דוגל בהצעדת ערב הסעודית לכלכלה מודרנית על בסיס טכנולוגיה מתקדמת, במקום התלות ברזרבות הנפט שיידלדלו. בן סלמאן מקדם את התוכנית “חזון ערב הסעודית 2030” - הקמת עיר ענקית מחוץ לריאד, שתהווה את מרכז הטכנולוגיה המתקדמת של מדינות המפרץ. כמו כן, יורש העצר הצעיר אפשר לראשונה לנשים לנהוג בממלכה ומתכוון למנות שרה בממשלתו. 
 
על פניו יש לישראל וערב הסעודית אינטרס משותף ליצירת מזרח תיכון פרגמטי יותר, מתנגד לטרור האיראני, אזור שמעודד קדמה טכנולוגית ומדעית, ונפתח חברתית וערכית ליתר שוויון. זוהי כברת דרך ארוכה, אך זו ההזדמנות שנקרית עתה בפני ישראל. ערב הסעודית מעוניינת כנראה בשיתוף פעולה עם ישראל בתחומי המודיעין והטכנולוגיה. זה ככל הנראה הרקע לראיון שהעניק לאחרונה הרמטכ”ל גדי איזנקוט לאתר סעודי ועורר הדים רבים ברחבי העולם בכלל ובעולם הערבי בפרט. 

המלך סלמאן והנשיא טראמפ, ערב הסעודית. צילום: רויטרס
המלך סלמאן והנשיא טראמפ, ערב הסעודית. צילום: רויטרס

 

את ההזדמנות הזאת הבין אפילו הנשיא טראמפ, הרי ממון סעודי מדבר אליו; לכן הנשיא וצוות תהליך השלום בבית הלבן מגבשים עתה שורה של רעיונות לקידום שיחות שלום בין ישראל לרשות הפלסטינית. תנאי בל יעבור למימוש האינטרסים המשותפים לישראל וערב הסעודית הוא התקדמות ממשית לעבר פתרון שתי המדינות. שום מנהיג ערבי לא יקדם יחסי נורמליזציה עם ישראל כל עוד נמשכת השליטה הישראלית בעם הפלסטיני. 
 
עתה עומדת בפני נתניהו הכרעה ברורה: להמשיך את הקיפאון במצב המדיני ובכך להמשיך לפגוע במעמדה של ישראל בעולם ולהחמיץ הזדמנות חד־פעמית, או לשתף פעולה עם ערב הסעודית, מצרים וירדן, בניצוח ארצות הברית, נגד איראן והטרור של חיזבאללה, ובתמורה להשיק שיחות על פתרון שתי מדינות עם ההנהגה הפלסטינית, על בסיס היוזמה הסעודית מ־2002; או במילים אחרות: שיתוף פעולה אזורי נגד איראן והטרור או המשך מפעל ההתנחלויות עם נפתלי בנט. אין דרך שלישית. האופוזיציה שבמרכז־שמאל חייבת להציב ברירה כזאת בפני נתניהו, במקום נשף התחפושות הימני של יאיר לפיד ואבי גבאי.