הכרזתו של הנשיא טראמפ על ההכרה בירושלים כבירת ישראל היא הישג גדול של בנימין נתניהו. מדיני, פוליטי ואישי. עוד בטרם נדע עד כמה גדול, אם בכלל, היה חלקו של נתניהו בהחלטתו האמיצה/הזויה של הנשיא, צפוי נתניהו לגרוף את כל הקופונים האפשריים ממנה, ובצדק. ככה זה בפוליטיקה. זה קרה במשמרת של נתניהו, בעידודו של נתניהו ובהשראתו של נתניהו, אז זה נתניהו. גם אם מתישהו בעתיד נגלה שלביבי לא היה באמת קשר לסיפור הזה, כפי שטען אתמול עמיתי אריה אלדד ברדיו 103. כפי שהעובדה שממשל אובמה נמנע בהצבעה ההיא על ההתנחלויות במועצת הביטחון של האו"ם נזקפה לחובת נתניהו, כך המהלך הנוכחי ייזקף לזכותו.

אך כשמעגלי הריקודים יתפזרו ואדי השמפניה יתפוגגו, ויתברר שירושלים נשארה אותה ירושלים בדיוק, יצטרך גם נתניהו להתייצב מחדש מול המציאות הסוגרת עליו. מצבו בתחום החקירות מעולם לא היה רע יותר. הצטרפותו של יו"ר הקואליציה, דוד ביטן, למעגל השחיתות המעובה המקיף את נתניהו, מבשרת רעות. ביטן היה הפה, השוט, האגרוף ואיש הביצוע של נתניהו בשנתיים האחרונות לכל דבר ועניין. הכי קרוב, הכי משפיע, הכי חזק. עכשיו, כמו שפואד המנוח היה נוהג להגיד, "הנ"ל ז"ל". מטאפורית, כמובן.



מה שצריך להדאיג את ביבי השבוע יותר מכל, הוא מה שקרה בסוף השבוע האחרון למשה כחלון. שר האוצר, שהאמין שאפשר לנפנף את חוק ההמלצות הצדה בשיטה הכחלונית הידועה של מסמוס חלקי, פשרה מפא"יניקית והתשה פוליטית, חטף מכה כואבת. למזלו, הוא התעשת בזמן, תיקן בתנועה והפך את המכה שספג מאסטרטגית לטקטית. עכשיו, אם כחלון כרע תחת הלחץ הזה, תארו לעצמכם מה יקרה לו ולשותפים הקואליציוניים הנוספים תחת המלצת משטרה חד־משמעית להעמדת ראש ממשלת ישראל לדין בגין קבלת שוחד. ההמלצה תלווה בפרסומים רבים ובפרטים חדשים על ממצאי החקירה, וכדי למסמס גם אותה יצטרך נתניהו שטראמפ יגיע לכותל, יתגייר בפומבי (גיור אורתודוקסי), יתגייס למשמר הגבול ויישבע אמונים לשרה. מכיוון שזה לא יקרה, יצטרך נתניהו לגייס את כל כישוריו הפוליטיים האגדיים (זה לא נאמר בציניות), כדי לשרוד. וגם זה, כנראה, לא יספיק.



בחקירתו השישית הראה נתניהו, לראשונה, סימני מצוקה. הוא הלם בכוח על השולחן, נתפס בהפתעה, התבלבל וניכר היה בו שנקלע ללחץ. אף על פי שהוכן לחקירה בקפדנות ובדקדקנות, נתניהו הבין בסופה של החקירה הזו שהוא נמצא בקוראלס. תיק 1000 יניב כתב אישום, במוקדם או במאוחר. כדי לפרוץ את הקוראלס הזה ולהימלט מגורלו, יזדקק נתניהו לנס, גדול יותר אפילו מזה שאירע לו השבוע.



הטור המלא של בן כספית ב"מעריב סופהשבוע"