פיטורי הענק בטבע הם חלק מתוכנית התייעלות מקיפה שמטרתה להציל את החברה מקריסה מוחלטת. כתוצאה מעסקות רכישה כושלות בחו"ל הסתבכה טבע בחובות עתק של 121 מיליארד שקל, 20 מיליארד שקל מתוכם היא חייבת לפרוע כבר ב־2018. מאיפה יבוא הכסף? לבעלי המניות ולבעלי השליטה אין ברירה אלא לנקוט צעדי התייעלות.

כ־85% מבעלי המניות הם משקיעים זרים. לאחר ש־150 מיליארד שקל מהשקעתם התנדפה בתוך שנתיים, הם מעוניינים שהחברה תנקוט כעת כל צעד ובכל מקום, כולל ישראל, כדי להיחלץ מהמפולת. בדיוק בשביל משימה זו גויס על תקן מושיע המנכ"ל קאר שולץ, עם שכר אסטרונומי ומענק חתימה דמיוני של 20 מיליון דולר במזומן. שולץ הוזהר מראש מפני מתקפות קשות, ולכן מאז מינויו לפני שלושה חודשים ועד היום הוא גזר על עצמו תענית שתיקה. הוא לא השמיע אפילו ציוץ עד לפרסומה המלא של תוכנית ההבראה.

בלי לתת דין וחשבון: המנהלים גורפים מיליונים
 
רק מנכ"ל לא ישראלי שהגיע מבחוץ, שהביא עמו את נורמות ההתנהגות של וולסטריט, מסוגל לחתום על מכתבי פיטורים לאלפי עובדים בלי למצמץ. ח"כ שלי יחימוביץ' יכולה לקטר על המכונית בשווי של יותר ממיליון שקל שהוצמדה למנכ"ל החדש, אבל זה באמת הכסף הקטן. אין ויכוח שהצדק לא נעשה בטבע. השיטה שבה מנהלים גורפים מיליונים בלי לתת דין וחשבון ביום פקודה, היא קלוקלת. לא ייתכן שדירקטוריון טבע, שאפשר למנכ"ל לשעבר ארז ויגודמן להמר על כל הקופה בהשקעת עתק של 38 מיליארד דולר, יישאר ללא פגע.

לא ייתכן שאותו דירקטוריון שאישר לשלם לו עד סוף נובמבר האחרון משכורת רגילה, כולל מענק של 8 מיליון שקל בגין סעיף של אי־תחרות, ייצא ללא פגע. האם מישהו בטבע באמת חושב שויגודמן יתחרה בשלב כלשהו בטבע? מדובר במכבסת מילים שנועדה לרפד את דרכו החוצה. 

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 

חברי דירקטוריון טבע בהווה ובעבר כמו גליה מאור, אמיר אלשטיין ויצחק פטרבורג, שאישרו את כל אלה, חייבים להתפטר מהדירקטוריון או שיודחו ממנו. כיצד הם יכולים ביום אחד לאשר השקעה כושלת של 38 מיליארד דולר וביום אחר לאשר פיטורים של אלפי עובדים?
 

החזרת הבונוסים והאופציות שניתנו להם היא אחת הדרכים היעילות. תקדים לכך כבר היה כשמנהלי בנק לאומי לשעבר נאלצו להחזיר בונוסים בעקבות הסתבכות הבנק בפרשת ייעוצי המס הפליליים ללקוחות בארה"ב. ח"כ איציק שמולי מדבר על חזירות ואפשר להתחבר לזעמו. הפיטורים כואבים מאוד במיוחד במפעלי הפריפריה כמו קריית שמונה ונאות חובב. אבל עם כל הכאב חייבים להפנים שעל כף המאזניים מונחים עדיין עשרות מיליארדי שקלים שעלולים לרדת לטמיון ואיתם שאר עובדי טבע.
 
האיומים על ביטול הטבות המס לטבע, הנאמדים בעשור האחרון בכ־20 מיליארד שקל, אינם אפקטיביים. טבע התחילה בפועל להתקפל מישראל, ובשלב הבא היא עלולה להעביר גם את המטה הניהולי מפתח תקווה לניו יורק או לבירה אירופית.

הפיטורים, שהם פיגוע מיקוח מבחינת העובדים, נועדו להבטיח את עתידם של 4,000 הנותרים. אם טבע תתרסק - וגם לאחר ההתייעלות עדיין לא בטוח שהיא תצא מהמשבר הנוכחי - גם הם יאבדו את פרנסתם. חשוב להתמקח בלי להתלקח. היקף תשלומי הפיצויים ומספר המפוטרים הם כרגע המשימה העיקרית. להסתדרות יש חלק חשוב בהידברות מול הנהלת טבע ושביתת ההזדהות ביום ראשון בהחלט במקומה. אחרי יום הזעם צריך לחזור לשולחן המו"מ. שום איומים בעניין לא יועילו. 
 
הטקסט המלא יפורסם מחר בטור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"