עוד לפני שיצא לביקורו בהודו, היה ברור לשני ראשי הממשלות, בנימין נתניהו ונרדנה מודי, כי עסקת הנשק הגדולה והמבוטלת של אספקת טילי ספייק של רפא"ל, תהיה במוקד הביקור ותעיב עליו. במשך כמה שנים ניהלה החברה משא ומתן מפרך שתכליתו לספק את הטילים נגד טנקים לצבא הודו. אלה הם טילים בעלי יכולת "שגר ושכח" כלומר, הנחיה עצמית למטרה, כשהמשגר יכול לצפות במעוף הטיל ובמידת הצורך לשנותו. במשפחת הספייק ישנם חמישה סוגי טילים, שפותחו למתארי שיגור שונים, מטרות שונות וטווחים שונים. הטילים ניתנים להתקנה על פלטפורמות שונות, כגון מסוקים, כלי רכב וסירות.



זו עסקה ששווייה הוערך בחצי מיליארד דולרים. לשם כך הייתה מוכנה רפא"ל לעשות כמעט הכול, כולל הקמת מפעל בהודו שבו ייוצרו חלק מהטילים. אבל דווקא כמה שבועות לפני ביקורו של ראש הממשלה, הדהימה ממשלת הודו, בראשות ראש הממשלה נרנדרה מודי, בהודעה כי העסקה מבוטלת. זה נתפס כסטירת לחי לנתניהו.



לכן, מעבר לצילומים של זוג האוהבים – ראש הממשלה בנימין נתניהו ואשתו שרה כשהם מסמנים לב פוטוגני בהיכל האהבה של טאג' מאהל - היה ברור לראש הממשלה כי עליו להציג תמונת ניצחון ביטחונית, שהרי ככלות הכול יחסי ישראל והודו מאופיינים בעיקר בסחר נשק.



טיל ספייק. צילום: נתן פלייר
טיל ספייק. צילום: נתן פלייר



במשך כרבע מאה של הקמת היחסים הדיפלומטיים הצליחה ישראל למכור להודו נשק בסכום של יותר מעשרה מיליארד דולרים. הודו רצתה לגוון את הציוד הצבאי שלה, שנרכש בברית המועצות בטכנולוגיה מערבית מתקדמת יותר, וזה מה שעשתה ישראל. זה היה ונותר קשר של אינטרסים. בתחום המדיני הודו ממשיכה להצביע כמעט בכל הזדמנות ובכל פורום בינלאומי נגד ישראל בכל הנוגע לכיבוש וליחסים עם הפלסטינים.



ראש הממשלה ועוזריו עשו עוד לפני הביקור, וגם במהלכו, מאמצים לשנות את החלטתה של הודו לבטל את עסקת הספייק. תילי תילים של הסברים נתנו בישראל לסיבת הביטול, ובראשם נטען כי מדובר במאבקי כוח בין שרים ומשרדים ממשלתיים בהודו.



כך או כך, נראה שנתניהו הצליח לשכנע את מארחו שישקול שוב מחדש את החלטת הביטול. מודי נענה לבקשה, אבל השמחה עדיין מוקדמת. מעתה, צפוי משא ומתן חדש בין רפא"ל למערכת הביטחון ההודית, שבמקרה הטוב יוביל לעסקה מצומצמת של מאה או מאתיים מיליון דולרים. כמובן שזה טוב יותר מכלום.