בעוד הבית הלבן מאשר כי מאז "הצהרת ירושלים" נרשם נתק מוחלט בין הרשות הפלסטינית לממשל האמריקאי, מתברר שהממשל האמריקאי הקודם דווקא שומר על קשר עם גורמים ברשות. ל"מעריב־השבוע" נודע כי שר החוץ האמריקאי לשעבר, ג'ון קרי, פגש לאחרונה בלונדון את מקורבו של אבו מאזן, חוסיין אגא, לשיחה ארוכה ופתוחה שהכילה כותרות רבות. אגא דיווח כנראה על פרטיה לבכירי הרשות ברמאללה. גורם פלסטיני בכיר אישר ל"מעריב־השבוע" כי אכן הייתה פגישה כזו.



אגא הוא אחד המקורבים הוותיקים ביותר של אבו מאזן ואחד מוותיקי תהליך השלום עם ישראל. הוא ניהל את "מסלול לונדון", משא ומתן חשאי שהתקיים בשנים 2010־2013 בין שליחי נתניהו, עו"ד יצחק מלכו ותא"ל מייק הרצוג, לאגא, בפיקוחו ובנוכחותו של דניס רוס. אגא היה גם מי שהגיע עם יוסי ביילין להסכם "ביילין־אבו מאזן" בשנות ה־90. הוא נחשב לתומך מובהק בתהליך השלום, מקורב מאוד לאבו מאזן ומקיים רשת קשרים מסועפת עם גורמים רבים, כולל ישראלים.



במהלך השיחה, על פי הדיווח, ביקש קרי מאגא להעביר לאבו מאזן מסר ולבקש ממנו "להחזיק מעמד ולהיות חזק". תגיד לו, אמר לאגא, "שיישאר חזק ברוחו וישחק על זמן, שלא יישבר ולא ייכנע לדרישות הנשיא טראמפ". על פי קרי, טראמפ לא יישאר בתפקידו זמן רב. סיכוי טוב שבתוך שנה לא יהיה בבית הלבן.



ג'ון קרי. צילום: AFP



קרי הציע את עזרתו לפלסטינים במאמץ לקדם את תהליך השלום והמליץ שאבו מאזן יציג תוכנית שלום משלו. "אולי הגיע הזמן שהפלסטינים יגדירו את עקרונות השלום שלהם ויציגו תוכנית חיובית", הציע קרי. הוא הבטיח להשתמש בכל קשריו ובכל יכולתו כדי לגבש תמיכה בתוכנית כזו. הוא ביקש מאבו מאזן, באמצעות אגא, לא לתקוף את ארה"ב או את הממשל, אלא להתרכז בהתקפות על הנשיא עצמו, שהוא, לדבריו, האחראי הבלעדי והישיר למצב.



על פי הדיווח, בהתייחסו לנשיא השתמש קרי במונחים מזלזלים ואף למטה מזה. קרי הציע לסייע ליוזמת שלום אלטרנטיבית והבטיח לסייע ביצירת תמיכה בינלאומית, בין היתר, של האירופים, מדינות ערביות שונות והקהילייה הבינלאומית. קרי רמז שרבים בממסד האמריקאי, וגם במודיעין האמריקאי, לא מרוצים מתפקודו של טראמפ ומהדרך שבה הוא מוביל את אמריקה. הוא הפתיע את בן שיחו כשאמר שהוא בודק ברצינות את האפשרות לרוץ בעצמו לנשיאות ארה"ב בשנת 2020. כשנשאל על גילו המתקדם, אמר שהוא לא מבוגר בהרבה מטראמפ ולא תהיה לו בעיית גיל.



אבו מאזן. צילום: רויטרס



בדיווח על השיחה מסר אגא כי קרי נראה "משוגע לדבר", אנרגטי מאוד, וכמי שהנושא בוער בעצמותיו כדי לסייע להגשים את חלום השלום בין הישראלים לפלסטינים. קרי הסביר, על פי הדיווח, שגם במפלגה הרפובליקנית לא יודעים מה לעשות עם טראמפ ומאוד לא מרוצים ממנו וצריך סבלנות ואורך נשימה כדי לעבור את התקופה הקשה הזו.



סביר להניח שממשלת נתניהו תשתמש בפרטי השיחה הזו כדי להוכיח את התזה הקדומה ההיא שלפיה ג'ון קרי הוא "אובססיבי ומשיחי" ופרו־פלסטיני. לא בטוח שהתזה הזו עומדת במבחן המציאות. צריך לזכור שקרי הוא ידיד ותיק של נתניהו ואוהד ישראל עקבי לאורך עשרות שנים. לאסונו, הוא מחזיק בדעה שתהליך שלום אמיתי חיוני לשני הצדדים, וגם להישרדותה של מדינת ישראל, וכי פתרון שתי המדינות הוא האפשרות הריאלית היחידה שתאפשר לישראל להמשיך לשמור על צביונה כמדינה יהודית דמוקרטית. זו אכן אובססיביות מצדו של קרי, שהייתה מותרת פעם, אבל הופכת לאחרונה כמעט לבלתי לגיטימית ולפוסט־ציונית. אגא העדיף לא להגיב. את תגובת קרי לא היה ניתן להשיג.