המפגש של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הנשיא ולדימיר פוטין במוסקבה לא זכה כמעט לכותרות במרבית כלי התקשורת הרוסים. רק אתר האינטרנט הפופולרי “קומרסנט רו” ייחס אתמול לביקור הזה חשיבות מיוחדת, ובין השאר גייס את מקסים סוצ’קוב, העורך של כתב העת “אל מוניטור” שנחשב לפרשן מומחה בעניני המזרח התיכון. ואכן סוצ’קוב כתב בדברי הפרשנות שלו כי “ההערכות של ישראל לגבי יכולת ההשפעה של רוסיה על איראן וכוונותיה בסוריה מוטעות. הציפיות של נתניהו מפוטין בנושא זה רחוקות מהמציאות ומהיכולות של רוסיה לשנות אותן”.



בהמשך דברי הפרשנות באתר הרוסי נכתב: “למפגש הזה בין פוטין לנתניהו, זמן קצר לאחר שראש הממשלה הישראלי נפגש עם הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ בדאבוס יש חשיבות רבה. יש סבירות גבוהה שנתניהו הביא איתו לביקור מסר או מסרים חשובים מטראמפ לפוטין”. עוד נטען כי הפגישה חשובה לפוטין לא פחות מאשר לנתניהו, בגלל הקשר ההדוק והחם בין טראמפ לנתניהו.



כך או כך, מדובר כאן בשילוב של אינטרסים משותפים שמלווים בתיאום צבאי, בעיקר אווירי, בין ישראל לרוסיה. זה לא מקרי שערב יציאתו של נתניהו לרוסיה פרסם דובר צה”ל, תא”ל רונן מנליס, בכלי תקשורת ערביים בולטים פרטים על הפעילות המואצת והמסוכנת של איראן בהקמת מפעלים לייצור ושדרוג טילים בלבנון ועל ההיערכות המאיימת של חיזבאללה מול ישראל.



אחת המטרות העיקריות של נתניהו בביקור הזה היא להעביר, באמצעות הנשיא פוטין, אזהרה לאיראן ולחיזבאללה שאינה משתמעת לשתי פנים: אם טהרן לא תעצור עכשיו ומיד את המהלכים האלה, יש לישראל תוכנית פעולה להשמדת כל האיומים הללו. לצורך כך צירף נתניהו לביקור גם את ראש אמ”ן, אלוף הרצי הלוי, שסיפק לפוטין ולאנשיו סקירה מקפת על ההיערכות האיראנית, כשבסוף הסקירה הופיעה האזהרה: אלה הקווים האדומים שלנו, לא נוכל להשלים עם המצב הזה שהאיראנים יצרו וממשיכים ליצור בסוריה ובלבנון - וחשוב שתעבירו להם את המסר הזה.



יש הרבה אמת בדברי הפרשנות של סוצ’קוב, שלפיהם ישראל מייחסת לפוטין יכולות השפעה על איראן שאין לו. ליתר דיוק: יש לפוטין השפעה מסוימת על איראן, אבל לא עד כדי כך שהוא מסוגל לשנות לה את התוכניות הצבאיות, מה גם שפוטין לא יהיה מוכן לעשות שום צעד שיפגע ביחסים הנפלאים בין מוסקבה לטהרן. את העובדות הללו גם נתניהו יודע. הוא רק דאג להבהיר לפוטין שלחוסר שקט בגזרה הצפונית תהיה השפעה שלילית על הנוכחות ועל האינטרסים הרוסים בסוריה.