יש האומרים שהתקשורת היא כלב השמירה של הדמוקרטיה, אבל הראיון שהעניק מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך לאילנה דיין בתוכנית "עובדה" הוכיח שהתקשורת איננה שומרת על שלטון החוק ולא על הדמוקרטיה. יתרה מזו: הראיון היה תעודת עניות למערכת הדמוקרטית בישראל ותעודת כבוד למערכת הדמוקרטית האמריקאית.



אומנם חלק משאלותיה של דיין היו מאתגרות, אבל בסך הכל היה זה ראיון אוהד. דיין עשתה ככל יכולתה כדי לאפשר לאלשיך להצטייר כגיבור אהוד. היא הקדישה זמן רב לדיון בכאב העמוק שחווה כאשר שכל את אמו האהובה כשהיה בן 14, והחזירה את הצופים לטראומה הלאומית שעוררו חטיפתו ורציחתו של סמל נחשון וקסמן על ידי מחבלי חמאס בשנת 1994. אלשיך, למדנו, היה חוקר שב"כ שהצליח לאתר את המקום שבו הוחזק וקסמן בביר נבאללה. כך, בעוד סיירת מטכ"ל נכשלה במשימת החילוץ, אלשיך הצליח במשימת האיתור.



בין סיפורי הגבורה שהציגו את אלשיך כאדם העשוי ללא חת, קיבלנו את גרסתו לחקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו. וכאן יש לתהות על תזמון השידור ליום שבו נפתחו חדשות הערב בידיעה המרעישה כי באותם רגעים ממש מסכמת צמרת להב 433 עם אלשיך את המלצות המשטרה ביחס לתיקי החקירות נגד נתניהו.



ברגע שאלשיך התחיל לתאר את גישתו לחקירות, יכולנו להבין את ההחלטה של דיין לבנות פרופיל כה אוהד. כי גרסתו פשוט מזעזעת. מול המצלמות פירט אלשיך ארבע תיאוריות קונספירציה בקשר לראש הממשלה, שכל אחת מהן חמורה בעשרת מונים מהפרשיות שעליהן נחקר נתניהו.



ראשית, אלשיך אמר כי נתניהו הפעיל חוקרים פרטיים כדי לאסוף חומרים שליליים על חוקריו. לא, אלשיך לא אמר את שמו של נתניהו במפורש, אבל הוא לא סתר את דיין כשעשתה זאת. אלשיך אמר כי "גורמים רבי כוח" שכרו חוקרים פרטיים "שמסתובבים סביב החוקרים" ו"מרחרחים". לשאלת דיין אם החוקרים הללו מעורבים בחקירות נתניהו, השיב אלשיך בחיוב.



תיאוריית הקונספירציה השנייה שאלשיך פירט נסבה על תלונת קצינת המשטרה צ' כי ראש להב 433, נציב רוני ריטמן, הטריד אותה מינית בשלושה אירועים שונים בשנים 2010־2011. בשני מקרים שבגינם התלוננה צ' היו עדים שהעידו לטובתה במח"ש. ב־2015 החליט היועץ המשפטי לממשלה דאז יהודה וינשטיין לסגור את התיק, ואלשיך הגיב על כך בהחלטה להותיר את המינוי של ריטמן כמפקד להב 433. כעבור שנה עתרה צ' לבג"ץ בבקשה להורות לאלשיך לבטל את המינוי, ובג"ץ הורה לאלשיך לשקול מחדש את החלטתו.



אלשיך סירב להוראת בג"ץ ופתח במסע הכפשה נגד צ', ואף העמיד אותה ואת מפקדה תנ"צ גיא ניר לדין משמעתי, בטענה כי ניהלו מערכת יחסים אישית אינטנסיבית בזמן שצ' שירתה כעוזרת האישית של ניר. צ' מצדה תובעת את אלשיך במשפט דיבה.



בשיחתו עם דיין חזר אלשיך באופן עקיף על טענת ריטמן כי צ' עתרה לבג"ץ כמצוות נתניהו כדי להרחיק את הניצב מתפקידו. "אני רוצה שיבדקו את טענותיו של ריטמן", אמר. בראיון לאתר מידה הגיב עו"ד חי בר־אל, המייצג את צ' ואמר, "טוב שהקונספירציה של אלשיך לא התחילה ב־2011, בטענה שצ' נשלחה 'לפתות' את ריטמן כדי שיהיה לביבי קלף בחקירות עתידיות", אמר.



תיאוריית הקונספירציה השלישית שאלשיך הציג בראיון לדיין היא טענתו כי ראש הממשלה מפיץ טענות כוזבות על עמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בחקירותיו כדי להפחיד את החוקרים.



לשאלת דיין על חילוקי הדעות בין המשטרה לבין לשכת היועץ המשפטי ועל הטענה לכאורה של מנדלבליט שלפיה, אם נתניהו יועמד לדין ויזוכה הדבר יביא להרס שלטון החוק בישראל, טען אלשיך כי אין שום מחלוקת ביניהם והוסיף, "אולי מישהו רצה שהחוקרים יחשבו שזה מה שמנדלבליט אמר".



תיאוריית הקונספירציה האחרונה שאלשיך העלה היא הטענה כי בעת מינויו לתפקיד הציע לו נתניהו שוחד. לדבריו, נתניהו אמר שאם שניהם יישארו בתפקידיהם בתום הקדנציה של אלשיך במשטרה, ימלא נתניהו את מבוקשו וימנה אותו לראש השב"כ.



ההאשמות שאלשיך מעלה נגד נתניהו חמורות הרבה יותר מטענות על קבלת שמפניה וסיגרים בתמורה לוויזה לאמריקה. ובכל זאת, אלשיך אינו רואה בעיה להשאיר אותן ללא חקירה. לטענתו, החקירות הפרטיות נגד חוקריו נעצרו ברגע שהוא הגיב עליהן "ציבורית". אבל אם שודדי בנקים היו עוצרים את מעשי השוד ברגע שהמשטרה אמרה שהיא יודעת על פעולותיהם, האם המשטרה הייתה מניחה למעשי השוד שכבר בוצעו? הטענות של אלשיך מעידות על בלבול יסודי במהות עבודת המשטרה במדינת חוק. וזה מביא אותנו לאמריקה.



בנימין נתניהו והמפכ"ל רוני אלשיך. צילום: פלאש 90



מפירים כל נורמה



בסוף השבוע האחרון אירעה רעידת אדמה ציבורית וחוקתית בארה"ב, והיא תוביל בהכרח לרעידות אדמה נוספות וגדולות אף יותר. זה קרה כשוועדת המודיעין של בית הנבחרים קיבלה את אישורו של הנשיא דונלד טראמפ לפרסם דוח מסכם על חקירת הוועדה בגין חשדות לניצול סמכות לרעה ולשחיתות בצמרת הבולשת הפדרלית (המקבילה האמריקאית ללהב 433) ובצמרת משרד המשפטים.



על פי הדוח, צמרת החוקרים והמשפטנים של ארה"ב הסתירה משופטי בית המשפט הפדרלי לענייני מודיעין וביטחון - שדיוניו מתקיימים בחשאיות מוחלטת - מידע קריטי בבקשות שהגישו לערוך האזנות סתר נגד יועצו של טראמפ במהלך קמפיין הבחירות ב־2016.



על פי הדוח, החוקרים והיועץ המשפטי לא הודיעו לבית המשפט שהמקור לחשדות עבד עבור חברת מודיעין אזרחית שהועסקה על ידי המפלגה הדמוקרטית ועל ידי מטה הקמפיין של הילרי קלינטון. זאת אומרת שצמרת המשפט האמריקאית ניצלה את מעמדה באופן חסר תקדים, תוך הפרה בוטה של כל נורמה דמוקרטית כדי להפליל את טראמפ ולהשחיר את שמו.



מעדויות שנחשפו לאורך החקירה, הנמשכת כבר יותר משנה, עולה כי החוקרים והמשפטנים ביקשו לסייע לקלינטון להיבחר על ידי פגיעה בקמפיין של טראמפ. ולאחר שטראמפ נבחר הם ביקשו לנטרל את שלטונו באמצעות האשמה שלפיה הוא מנהל קשרים אסורים עם רוסיה באמצעות יועציו וגם באופן ישיר.



הדבר המרשים בחקירות הקונגרס, שבעקבות פרסום הדוח כבר מתקדמות לעבר הנשיא לשעבר ברק אובמה, הוא עצם קיומן. על פי החוקה האמריקאית, לקונגרס יש הסמכות והאחריות לפקח על הרשות המבצעת והמחוקקת. במקרה הזה מחוקקים רפובליקנים אמיצים מאוד מתעקשים לממש את סמכותם, ליישם את אחריותם ולחקור על האירועים בבחירות ובעקבותיהם. זאת על אפה ועל חמתה של התקשורת המשחירה את שמם כתוצאה מעוינותה לטראמפ.



אך בעוד התקשורת בישראל עוינת את נתניהו לא פחות מאשר התקשורת האמריקאית עוינת את טראמפ, אין אפשרות כי תתנהל חקירה כזאת בכנסת נגד המשטרה או נגד הצמרת המשפטית. הסיבה היא שבישראל הכנסת אינה מוסמכת לבלום את הבירוקרטיה ואת מערכת המשפט.



ובעוד שבאמריקה מחכים בקוצר רוח לראות לאן יגיעו החקירות של הקונגרס, אצלנו המפכ"ל מרגיש בנוח להכתים את שמה של קצינת משטרה, להציג את ראש הממשלה כראש מאפיה ולרמוס את זכויותיו הבסיסיות כנחקר. המפכ"ל מתעלם מהוראות בית המשפט העליון, והוא וקציניו מדליפים פרטים על חקירות לעיתונאים, ולנחקרים אין כל דרך להתגונן.



במקום לבחון את התנהלותו הביזארית, בלשון המעטה, אלשיך זוכה לראיונות מלטפים שמקשים לבלום את תיאוריות הקונספירציה שלפיהן אנחנו חיים בסיציליה ונתניהו הוא דון קורליאונה.



[email protected]