באולימפיאדת החורף המתקיימת בדרום קוריאה כבר נשבר שיא, אבל לא כזה שיש לו נגיעה וקשר לעולם הספורט. מדובר בהתפתחות בתחום המדיני שתירשם כשיא של כשל ושפל במדיניות החוץ האמריקאית. השליט המופרע והמפחיד של צפון קוריאה קים ג'ונג און מצטייר פתאום כראש מדינה שוחר שלום. סגן נשיא ארה"ב מייק פנס, ג'נטלמן אמריקאי, נוצרי אדוק וסולידי נראה כמחרחר ריב.



מייק פנס הגיע לטקס הפתיחה של האולימפיאדה בפיונגצ'אנג במטרה להבהיר לנשיא דרום קוריאה את התנגדותו של הבית הלבן למשטר בצפון קוריאה ואת זעמו של הנשיא טראמפ נגד קים ג'ונג און, שאיננו מראה סימנים שהוא מוותר ונסוג ממאמציו לפתח מאגר של כלי נשק גרעינים וטילים בליסטיים ארוכי טווח.



סגן הנשיא לא העלה בדעתו שדווקא בעת נוכחותו, הוא יהיה עד ראיה למהלך דיפלומטי שקול ונבון מצד אישיות שהנשיא טראמפ משתדל כל כך קשה להציג כמסוכן וכאיום על השלום בעולם. קים ג'ונג און שלח את אחותו לפיונגצ'אנג בראש משלחת הספורטאים הצפון-קוריאנית. מייק פנס נאלץ למגינת לבו ומורת רוחו להיות עד לקבלת הפנים הידידותית הנלהבת שאחותו של קים קיבלה. נשיא דרום קוריאה ובכירים בממשלתו יצאו מגדרם במאמץ להפגין את הכרת התודה והערכתם לנשיא צפון קוריאה על המחווה שעשה בשיגור אחותו לפגישה אישית עם נשיא השכנה מדרום.



לחיצת היד ההיסטורית בין קים יו ג'ונג לנשיא קוריאה הדרומית. צילום: AFP



האורח רם המעלה היחידי שהשתתף בטקס פתיחת האולימפיאדה שלא מחה כפיים למשלחות הספורטאים שצעדו באצטדיון היה סגן נשיא ארה"ב מייק פנס. הוא ישב על מקומו המכובד בארשת פנים קפואה ואפילו לא ניסה להסתיר את תחושת אי הנוחות ומורת הרוח שחש מביטויי וגילויי הכבוד שהורעפו על משלחת הספורטאים מצפון קוריאה.



רק כשעברה באצטדיון המשלחת האמריקאית נראה סגן הנשיא מייק פנס מוחה כפיים. הוא הגיע לקבלת הפנים החגיגית לכבוד משלחות הספורטאים שהגיעו לאולימפיאדה, אבל עזב את המקום אחרי דקות ספורות. היה לו קשה ומאוד לא נעים לשהות באירוע חגיגי שהפגין באופן מוצהר את האווירה המפויסת שנציגי שתי הקוריאות השתדלו כל כך להראות ברבים.



לפני צאתו את דרום קוריאה הצהיר מייק פנס: "הסכמנו להמשיך לפעול לבידודה של צפון קוריאה". הסכמנו עם מי? עם מנהיגי דרום קוריאה המתכוננים עכשיו לנצל את מחווה הידידות של קים ג'ונג און במטרה למצוא מוצא דיפלומטי ופתרון מדיני למשבר ולמתיחות שצפון קוריאה יצרה בשיגורי הניסוי של טילים. ג'ון בולטון, מי שכיהן כשגריר ארה"ב באו"ם בממשל הנשיא בוש היה מציאותי יותר. במאמר שפרסם היום, סיכם את ביקורו בסיאול של סגן הנשיא במלים "צפון קוריאה הרוויחה. ארה"ב הפסידה בגלל מדיניות הפיוס שלה".