ישראל לבדה בקהילה הבינלאומית. במובנים המדיני והפוליטי ישראל בודדה. דאגותיה אינן הדאגות של ארצות חשובות ומובילות. האינטרסים שלה בתחום הביטחון אינם מעניינים במיוחד גורמים עולמיים. מה שישראל רואה כאיום וסכנה לביטחונה לא מטריד ומציק לממשלות זרות. את זה יגלה ראש הממשלה בנימין נתניהו בוועידת הביטחון הנערכת במינכן.



ראש הממשלה בנימין נתניהו אוהב כינוסים כאלה. מה זה אוהב? מתמוגג ומתבשם מכל רגע. זה מכבר הוא נהנה ושאב נחת מהפורום הכללי בדאבוס, ועכשיו שוב מגיע אירוע שמאפשר לו חיכוך עם שרים מארצות מרכזיות ופגישות עם נושאי משרות בכירות בממשלות מובילות. הנאתו של נתניהו הפעם מנוכחותו באירוע הבינלאומי במינכן היא כפולה: משתתפי ועידת הביטחון לא שמעו אף פעם את שמו של ארנון מילצ'ן, לא יודעים מיהו ארנון מוזס, השם אביחי מנדלבליט לא אומר להם כלום. וכמובן - יהיו לנתניהו צילומים משותפים ומחוייכים עם דמויות בינלאומיות.



אבל השורה התחתונה היא שוועידת הביטחון במינכן לא תניב הישג מדיני משמעותי או אפילו רווח פוליטי הצהרתי לראש הממשלה. נתניהו יתריע כרגיל מפני הסכם הגרעין עם איראן ויבהיר ש"ישראל לא תשלים עם התגברות נוכחותה של איראן בסוריה". הוא ייהנה הפעם לדבר על איראן כי שר החוץ האיראני מוחמד זריף משתתף בוועידה ומבחינתו של נתניהו יהיה נחמד "לתת לו על הראש". אבל הנושא המרכזי שיידון בוועידה כאיום וסכנה לשלום וליציבות בעולם לא יהיה הסכם הגרעין עם איראן. בכלל לא. מה שהפך באחרונה לאיום ממשי ומפחיד על הביטחון הוא המלחמה בסוריה, שלא נראה שיש לה סוף. לכן גם הגיעו למינכן שרי החוץ של רוסיה, טורקיה וסעודיה.



האמריקאים שלחו משלחת גדולה, בכירה ומרשימה למינכן. אבל מבחינתה של ישראל אין זה אומר הרבה, אם בכלל. הניו יורק טיימס דיווח שלשום כי היחסים בין ישראל לממשל טראמפ התערערו באחרונה. "טראמפ ונתניהו בקרע לא רגיל", קובע "ניו יורק טיימס". העיתון מציין כי הנשיא טראמפ לא טרח להגיב בהצהרת תמיכה בנתניהו בעקבות המלצות המשטרה. "בבית הלבן מבינים שההכרזה על ירושלים כבירת ישראל תדרוש מארה"ב מחיר כבד על המשך מאמציה למצוא פיתרון מדיני לסכסוך".