הידיעות על הסתעפות חקירת בזק מגיעות בעיתוי יוצא דופן. אסיפת הנושים של החברה תוכננה להתכנס היום כדי להכריע לאילו מקבוצות המתמודדים למכור את בזק (שבלי קשר ישיר לחקירה נפתחו נגד בעלת השליטה בה - חברת יורוקום, הליכים של כינוס נכסים). למרבה המזל, וללא קשר לחקירה, האסיפה נדחתה בהוראת בית המשפט. 



כיצד אפשר להמשיך בתהליך אם אתמול נודע על העמקת החקירה? איך ההסתעפות אמורה להשפיע על שוויה של חברת התקשורת? בבורסה, שבה ירדו אתמול מניות בזק, חושבים שלרעה. 



הפרסומים על העמקת היקף החקירה בפרשת בזק אינם צריכים להפתיע. כבר לפני חודשיים, כשרשות ניירות ערך העבירה את התיק לפרקליטות עם שורה של המלצות להעמדה לדין של בכירי החברה, היא התבקשה במפתיע “לבצע מספר השלמות חקירה”. 



במפתיע, משום שהחקירה כולה לוותה על ידי הפרקליטות כך שהתיק אמור היה להיות נעול וסגור. מי שהחליטה להעביר את התיק לטיפול המשטרה לצורך העמקת החקירה הייתה פרקליטת מחוז תל אביב, ליאת בן ארי.



יו”ר הרשות לשעבר, שמואל האוזר, אמור היה לפרוש בתרועת ניצחון עם הגשת המלצות החקירה, אבל זה לא קורה כי מישהו הזיז את הגבינה אחרי סיום המשמרת שלו. מחליפתו בתפקיד, ענת גואטה, שנכנסה לנעליו לפני חודש בלבד בברכת שר האוצר משה כחלון, נאלצת כעת להתמודד עם הפצצה החדשה בשיתוף להב 433. ההודעה על המעצרים כבר נמסרה במשותף על ידי שני גורמי האכיפה.




שאול אלוביץ'. צילום: אבשלום ששוני
שאול אלוביץ'. צילום: אבשלום ששוני



אין זו קבלת הפנים שלה ציפתה גואטה. מנהל מחלקת החקירות הוותיק מתקופת האוזר פרש והיא תיאלץ להתמודד בפני משימה קשה, אבל ייתכן שהלימון של גואטה יהפוך מבחינתה ללימונדה ויהווה את סימן ההיכר הראשון שלה בתפקיד. אתמול נעצרו חמישה בעלי תפקיד (שלושה מתוכם מבכירי בזק) על רקע ראיות חדשות שהתגלו בתיק. לא יהיה מפתיע להיווכח שחלק מהנחקרים אתמול כבר נחקרו בעבר ולגביהם הוגשו המלצות לכתבי אישום באשמת מרמה והפרת אמונים. 



ניהול החברה הפך למשימה קשה עד בלתי אפשרית



סביר שבחקירה החדשה מנסים להעמיק את החשדות גם לתחום השוחד (מה שמתכתב עם תיק 4000). המשטרה נכנסה לתמונת החקירה במפתיע. רשות ני”ע כבר טיפלה בעבר גם בתיקי שוחד. 



החקירה החדשה היא מסמר נוסף בארון הסעף של בזק. תוצאותיה עלולים לסבך עוד יותר את בכירי בזק, את מנכ”ל משרד התקשורת שלמה פילבר (שכעת כבר ברור מדוע נציבות שירות המדינה לא הייתה מוכנה להחזיר אותו לתפקיד) ואולי גם את ראש הממשלה. 



אגב, נתניהו, שעד כה לא נחקר בפרשה, מכחיש את החשדות וכך גם האחרים. עד היום לא נמצאו טובות הנאה שקיבל פילבר תמורת ההטבות הרגולטוריות שהעניק לבזק אך ייתכן שבסיום שלב זה של החקירה יימצא האקדח המעשן. בכל אופן, מה שנראה עד לפני חודשיים כתיק חקירה עסיסי שההמלצות בגינו יוגשו בתוך זמן קצר - הולך ומסתבך. עובדה זו פוגעת לא רק באלה שהסתבכו בחקירה, אלא גם בבזק ובבעלי המניות שלה. הניהול השוטף של בזק הפך למשימה קשה עד בלתי אפשרית.



מחר, בתום 48 שעות ממועד הבאת החשודים לבית המשפט, יפורסמו שמות הנחקרים.