"תוכנית השלום של הנשיא טראמפ כמעט הושלמה ומוכנה", הצהירה שגרירת ארה'ב באו"ם ניקי היילי בנאום שנשאה בסוף השבוע באירוע בשיקגו. "ישראל לא תאהב חלקים מהתוכנית והפלסטינים יתנגדו לחלקים ממנה”.  אבל הפלסטינים לא היו צריכים לחכות עד לפרסום התוכנית כדי להביע התנגדותם. באופן די מפתיע הודיע בכיר בממשל כי השגרירות האמריקאית תעבור למשכן ארעי בירושלים ב־14 במאי השנה, היום בו בשנת 1948 הכירה ארה”ב במדינת ישראל. מה עוד צריך היה הבית הלבן לעשות כדי להצית מחדש את הזעם של הפלסטינים על ההכרה הרשמית בירושלים כבירת ישראל? ואיך מנחיתים סטירת לחי מדינית לצד הפלסטיני בעת שמשלימים בבית הלבן את תוכנית השלום שתוגש להם בקרוב?
 
אבל מתברר כי הנשיא דונלד טראמפ אכן מתייחס לשאיפתו להשיג פתרון מדיני לסכסוך כאל עסקה, מה שהוא מגדיר "הדיל האולטימטיבי”. במקביל דווח כי המיליארדר היהודי־אמריקאי שלדון אדלסון הציע לממן מכיסו את הקמת בניין השגרירות האמריקאית בירושלים. כמו בכל עסקת נדל"ן שטראמפ מתמחה בה, נראה שיש גם מממן לעסקת השלום בין ישראל לפלסטינים. הדיווח על הצעתו של אדלסון התפרסם אתמול בעמוד הראשון של ה"ניו יורק טיימס".

בידיעה הובע חשש, אפילו מצד ימנים קיצוניים, מהשלכות המימון של אדלסון והובהר שההחלטה על העברת השגרירות חייבת להיראות כחלק ממדיניות אמריקאית רשמית. התעוררה גם שאלה האם מימון פרטי לבניית שגרירות הוא בכלל חוקי. על כך השיב לעיתון בכיר לשעבר במחלקת המדינה כי תרומה להקמת בניין לשגרירות אמריקאית במדינה זרה היא חוקית. בלונדון וברומא, לדבריו, נבנו בנייני השגרירויות האמריקאיות בכספי תורמים.   

דונלד טראמפ ובנימין נתניהו בדאבוס. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו בדאבוס. צילום: רויטרס