המלצות המשטרה להעמיד לדין את ראש הממשלה בנימין נתניהו, החקירות הנמשכות נגד מקורביו, חקירתו בפרשת הצוללות – כל אלה לא עוררו עד כה תגובה אחת מצד מנהיגים וראשי ארגונים הנמנים עם צמרת הממסד היהודי בארצות הברית. הדבר בולט במיוחד בקרב ארגונים גדולים כמו הוועד היהודי האמריקאי, הקונגרס היהודי העולמי, הליגה נגד השמצה – ארגונים שמפיצים כמעט מדי יום הודעות לעיתונות הכוללות תגובות לחדשות ולאירועים הנוגעים ליהודים במדינות שונות.



אבל במקרה של ראש הממשלה, כאמור, אין שום התייחסות להערכות על עתידו הפוליטי. הס מלהזכיר. אסור לטעות. השתיקה הזאת אינה מבטאת אדישות. רחוק מכך. בשיחות פרטיות שלא לייחוס מנהיגים, בכירים יהודים, עסקנים ורבנים מתגלים כמי שעוקבים באדיקות אחרי החדשות מישראל. כצפוי, הם מוטרדים, נבוכים. משפט המפתח בשיחות הוא "בשני נושאים אנו לא מתערבים, בוודאי שלא בפומבי: בבעיות הביטחון של ישראל ובנושאים פוליטיים פנימיים".



כידוע, ראש הממשלה אינו פופולרי בקרב הרוב הגדול של יהודי הקהילה. גם נתניהו מצדו לא הראה עד כה מאמץ מיוחד להתקרב לקהילה. כזכור, באף ביקור רשמי שלו בארצות הברית, ראש הממשלה לא יזם מפגש או קיים רב־שיח עם ראשי הקהילה, עם רבנים ועם אנשי אקדמיה ואינטלקטואלים, כפי שנהגו ראשי ממשלה קודמים.



ראשי ארגונים ובכירים יהודים אינם מתמצאים במערכת המשפט בישראל. אבל במה שנוגע לתחום היחסים בין ישראל לקהילה, ראש הממשלה נתפס בעיני הרוב הגדול של יהודי הקהילה כמי שאחראי לנתק המעמיק ביחסים בין ישראל לקהילה. מבחינתם של בכירים יהודים, ההסתבכויות של ראש הממשלה הן התפתחות שתעצים את תהליך ההתרחקות מישראל, המורגש באופן בולט במיוחד בקרב שני הזרמים הדתיים הגדולים בקהילה, הרפורמים והקונסרבטיבים.



"אף אחד לא יודע אם ביבי אשם או לא", אמר הרב אריק יופה, מי שכיהן שנים רבות כנשיא התנועה הרפורמית. "אבל זה זמן רב שהוא לא אהוד בקהילה, וכולנו מכירים את ראש הממשלה כמי שלא מחבב במיוחד את הקהילה היהודית. אנחנו מכירים את רדיפת הכבוד של ראש הממשלה ואת חיבתו להנאות ולמותרות".



אם מדברים על שתיקה מטעה, יש להזכיר כי גם קבלת הפנים הנלהבת שצפויה לראש הממשלה בכנס השנתי של ארגון השדולה האמריקאי־יהודי איפא"ק, שיחל היום, ומחיאות הכפיים הסוערות שנאומו בכנס כנראה יעורר לא ייצגו את מעמדו המעורער בקהילה. בקהילה ימשיכו מנהיגים ובכירים לעקוב אחרי ההתפתחויות בחקירות. גם השתיקה כלפי חוץ כנראה תישמר.