איך יודעים שהגענו לישורת האחרונה, למה שמכונה ה"מאני טיים" בכל הקשור למאבק ההישרדות של בנימין נתניהו? שתי סיבות מצטברות צצו לפתע במהלך סוף השבוע, שהוקדש על ידי נתניהו לבחינה מדוקדקת של מצבו הלא פשוט: ראשית, הופעתה הצפויה אך הדרמטית של האפשרות להקדמת הבחירות (ועוד מפיו של עיתונאי המקורב לנתניהו). שנית, הסנוניות הראשונות של קמפיין על הראש של אחד, אביחי מנדלבליט.



נתחיל בבחירות: עמית סגל, שכפי שהעיד על עצמו אתמול, אינו נמנה עם הזן המרבה להתריע מבחירות מתקרבות, בישר אתמול בערוץ 2 שכדי שהבחירות לא יוקדמו ליוני הקרוב צריך שיקרה משהו מפתיע מאוד. כלומר רוב הסיכויים שהבחירות יוקדמו, על רקע המשבר בין החרדים לליברמן באשר לחוק הגיוס. זה לא סופי כמובן, זה עדיין הפיך, אבל הכתובת כבר על הקיר.



נדמה לי שגם נתניהו עצמו טרם החליט לגמרי מה הוא רוצה. בחירות יהיו הימור ענק. הוא יכול לחזור עם 35 מנדטים, אבל הוא גם יכול לא לחזור. מצד שני, בחירות ביוני נוחות בהרבה מבחירות בספטמבר או בינואר 2019. יוני מגיע אחרי מאי, שמגיע אחרי אפריל, חודשיים שנחשבים אצל ראש ממשלה לחודשי תעמולת חינם וחגיגות. יום העצמאות, על טקסיו וסמליו (נראה את יולי אדלשטיין חוסם את ביבי בכניסה לטקס הדלקת המשואות), העברת השגרירות לירושלים וכו'. כל מועד מאוחר יותר יכול לבוא אחרי החלטת היועץ המשפטי לממשלה להעמיד את נתניהו לדין. אז למה לא עכשיו, בעצם? מה שנתניהו עשה במוצאי שבת זה להעביר את נטל ההחלטה לצד השני. שהם יחליטו. ליברמן והחרדים. הכדור בידיהם עכשיו.



היועמ"ש. אחרי המפכ"ל, הוא הבא בתור. צילום: פלאש 90
היועמ"ש. אחרי המפכ"ל, הוא הבא בתור. צילום: פלאש 90



ובאשר למנדלבליט: אחרי שהקמפיין על הראש של רב־ניצב רוני אלשיך נתקל בחומה אטומה, הגיע תורו של היועץ המשפטי לממשלה. אגדה אורבנית שמסתובבת ברשתות החברתיות ובצ'טים בווטסאפ הפכה במהלך השבת לידיעה עיתונאית, אם כי מפוקפקת במיוחד, שראתה אור באתר המקורב לנתניהו. תקציר מנהלים: מנדלבליט היזהר. אנחנו יודעים עליך דברים. יש קלטות שלך. יש חומרים מביכים. אל תמתח את החבל רחוק מדי.



כמובן אין שום הוכחה שנתניהו או אנשיו עומדים מאחורי הפצת או שדרוג הבדיה הזאת. השאלה היא אם יש מי שמקווים שהיא תביא לפיק ברכיים אצל מנדלבליט. נדמה לי שהיועץ המשפטי לממשלה בא עם פיק ברכיים מהבית. מצד שני, פיק הברכיים הזה גרם לו לזהירות מופלגת, לקצב איטי ולפעולות מדודות, אבל לא בלם את מערכת האכיפה, לא סגר את התיקים ולא עצר את החקירות. כך שנדמה לי שכל מי שמהמר על כך שמנדלבליט ישבוק וייעצר אחרי שאלשיך לא נרתע והמשיך, שם את כספו על קרן הצבי.



בנימין ושרה נתניהו יצאו אתמול בערב לסבב נוסף בחו"ל, הפעם בכנס איפא"ק, כולל מפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. גופו של נתניהו ישייט בוושינגטון, רוחו תרחף מעל הלשכה ברחוב סלאח א־דין בירושלים והמטה בשייח' ג'ראח. הוא ונשיא ארה"ב מוצאים את עצמם במצב דומה: נגד שניהם מתנהלות חקירות המסכנות את עצם שלטונם (במקרה של נתניהו - גם את חירותו), קרובי משפחתם בסכנה כזו או אחרת (בני דודו של נתניהו בחקירה, חתנו של הנשיא איבד את הסיווג הביטחוני שלו), ושניהם משוכנעים שה"דיפ סטייט" (כל אחד רשאי לתרגם את המונח הזה כדמיונו) קשרה נגדם קשר להפילם.



שניהם יעברו בדיקת פוליגרף בהצלחה כשיטענו שהם הישרים באדם ונקיים מרבב. לגבי טראמפ אני לא יודע, לגבי נתניהו זה כבר די ברור: הוא טועה. איש לא רודף אחריו. החקירה נגדו מנוהלת על ידי אנשים שמינה, השייכים למחנה הפוליטי שלו, העדים והראיות שנאספו הובאו כולם מפי אנשיו שלו. היחיד שרודף את בנימין נתניהו, הוא נתניהו עצמו.