הקהילה הבינלאומית עדיין לא נרגעה מההלם והבעתה מהחלטת נשיא ארה"ב להיפגש עם שליט צפון קוריאה, והנה, נחת עליה ציוץ טוויטר מהנשיא טראמפ המודיע על הדחת מזכיר המדינה רקס טילרסון ומינויו של שר חוץ חדש ראש הסי-איי-איי מייק פומפאו. ההבדל הוא, שהדחת רקס טילרסון הייתה צפויה ולא הפתיעה. מלכתחילה, מינויו של טילרסון לכהונה עורר בזמנו תימהון. אבל גם מינויים אחרים של טראמפ לכהונות בכירות עוררו השתוממות ותדהמה. לכן גם הדחתו של טילרסון, כמו השורה הארוכה של הדחות והתפטרויות של נושאי תפקידים בכירים בממשל טראמפ, לא צריכה לעורר התרגשות מיוחדת ובוודאי שאין צורך להיסחף לתגובות או פרשנויות חריגות.  
אי אפשר לזלזל בהתפתחות של חילופי גברי בראשות מחלקת המדינה של ארה"ב. זה לא אירוע של מה בכך. אבל אצל הנשיא טארמפ לנוכחות לצדו של שר החוץ חדש לא צפויה משמעות מיוחדת. טראמפ איננו אוהב שמתערבים בשיקוליו ודוחה בגסות מי שמנסה להשפיע על החלטותיו. אולי לשר חוץ חדש שכיהן כראש סוכנות הביון המרכזית, יהיה לטראמפ יותר סבלנות וטיפת יותר הערכה משגילה לטילרסון, שבו זילזל ועלב. אבל לפי הערכות שנשמעו אתמול בקרב פרשנים בוושינגטון, לשר החוץ החדש לא צפויים חיים קלים לצדו של הנשיא טראמפ.

הדחה צפויה. טראמפ וטילרסון. צילום: AFP
הערכות שנשמעו אתמול בקרב דיפלומטים בכירים במרכז האו"ם, היו שבנושאים מרכזיים כמו היחסים עם רוסיה, הגישה למלחמה המתמשכת בסוריה, הקשרים המעורערים עם מעצמות מערביות כמו גרמניה, צרפת ובריטניה, שר החוץ החדש יבקש, יפעל ויחתור ליותר התערבות ויותר השפעה מאשר היה לקודמו רקס טילרסון. אבל מייק פומפאו יידרש לזהירות מרבית ולהקפדה מופלגת שלא להיראות כחכם, כחרוץ וכיעיל יותר מקודמו כשר חוץ. הנשיא טראמפ מאוד לא יאהב את זה.

פומפאו ידוע כמי שמתנגד להסכם הגרעין עם איראן, אבל בעקבות החלטתו של הנשיא טראמפ להיפגש עם שליט צפון קוריאה, מדינה המחזיקה מאגר של כלי נשק גרעיני, עמדתו של פומפאו נגד ההסכם מאבדת הרבה ממשמעותה.
מבחינת ישראל והסכסוך הישראלי-פלסטיני לחילופי הגברי בראשות מחלקת המדינה אפס משמעות. לפי דיווחים באמצעי התקשורת האמריקאים, צפויה בקרוב להתפרסם תוכנית השלום שהצוות בראשות ג'ארד קושנר גיבש. הנשיא טראמפ וחתנו לא יניחו לשר החוץ החדש להתערב בתחום טיפולם ושאיפתם לקדם פתרון מדיני לסכסוך. על רקע ההערכות הפסימיות והקודרות לגבי סיכויי תוכנית השלום להתקבל ולהתבצע למעשה - לשר החוץ החדש גם לא כדאי להתערב.