במערכת הביטחון מזהים בחודשים הקרובים פוטנציאל גבוה מאוד להסלמה משמעותית בזירה הפלסטינית. קרב הירושה על הנהגת הרשות הפלסטינית ומצבו הבריאותי הרעוע של יו"ר הרשות אבו מאזן צפויים להשפיע גם על המצב הביטחוני בישראל. נקודת השיא סומנה סביב מועד העברת השגרירות האמריקנית לירושלים ב־14 במאי, יום אחד לפני תאריך ציון הנכבה בקרב הפסלטינים וכמה ימים לפני תחילת צום הרמדאן. 



פיגוע הדריסה שלשום ופיצוץ מטען חבלה נוסף על הגדר בעזה אולי מבשרים שההסלמה כבר כאן: האווירה, ההסתה וההשראה לביצוע פיגועי יחידים ביהודה ושומרון, עלולים לגרום להידרדרות מהירה במצב הביטחוני ביהודה ושומרון, כאשר גם לחוסר היציבות ברצועת עזה עלולה להיות השפעה על המצב הביטחוני הכללי. 
 
מאבק הירושה הופך את התקופה הקרובה לנפיצה עוד יותר. הסימנים כבר קיימים בשטח והמתמודדים על הכתר צפויים להקצין את עמדותיהם נגד ישראל. במערכת הביטחון עוקבים אחר ההחמרה במצבו הרפואי של אבו מאזן אולם בשלב זה אין מידע חד־משמעי כי הוא אכן חולה בסרטן. מכל מקום, לפי הערכות של מומחים בישראל, הוא יוכל להמשיך לתפקד כיו"ר הרשות הפלסטינית לא יותר משנה.

אבו מאזן. צילום: AFP
אבו מאזן. צילום: AFP

 

למאבק הירושה שמתפתח עלולה להיות השפעה גם על תפקוד מנגנוני הביטחון הפלסטיני והמוטיבציה שלהם לשמר שקט ביטחוני מול ישראל. האתגר העומד בפני אלוף פיקוד המרכז הנכנס נדב פדן הוא גדול במיוחד. הפיגוע הקשה שלשום, ההסתה המתמשכת ברחוב הפלסטיני, תופעת החקיינות שבדרך כלל מתחזקת לאחר פיגוע שמסתיים עם קורבנות בצד הישראלי, כמו גם העובדה שכבר ניתן "להריח את אדי הדלק באוויר", כל אלה סימנים המצביעים על הסלמה ביטחונית שכבר מתדפקת על הדלת.
 
ולמרות כל אלה, הסלמה רחבת היקף אינה צו גורל. בתקופתו של מפקד פיקוד המרכז היוצא, אלוף רוני נומה, נראה היה יותר מפעם אחת כי אנחנו בפתחה של אינתיפאדה שלישית: טרור הסכינים, המשברים סביב ירושלים ושביתות האסירים העמידו את צה"ל בפני אתגרים גדולים וחשש מהסלמה מתקרבת. צה"ל השכיל להפריד בין המאבק בטרור לבין הרצון לאפשר חיים סבירים ככל הניתן לאוכלוסייה האזרחית. נעשה ניסיון לצמצם את מספר הנפגעים הפלסטינים במהלך הפרות סדר והימנעות מענישה קולקטיבית.

גם בימים של פיגועים קשים הדרג המדיני איפשר לדרג הצבאי להמשיך באותה מדיניות שהוכיחה את עצמה בשטח. במצב הנפיץ שנוצר פיקוד המרכז יצטרך להקטין ככל האפשר את רמת המתיחות ואת העימותים בין פלסטינים ויהודים ברחבי יהודה ושומרון. וזאת משום שמה שמתחיל בסכסוך של שכנות רעה עלול להדליק את השכונה כולה.
 
חוסר הביטחון שחשים המתנחלים בצירי התנועה בשל טרור עממי ומקרים רבים של זריקות אבנים וידוי בקבוקי תבערה בכבישים, שבנס לא מסתיימים עם נפגעים בנפש, חייב לקבל יותר תשומת לב גם בהיבטי המודיעין. בתקופה זו גובר החשש גם מפיגועים נוספים בצירי התנועה המהווים נקודת תורפה מרכזית, בעיקר בלילה.
 
ללא אופק מדיני נראה לעין ובנסיבות שלכאורה מצביעות על סיכויי הסלמה גבוהים, האחריות של מפקדיו וכוחותיו בשטח תהיה גדולה במיוחד. לצבר של טעויות טקטיות עלולות להיות בסופו של דבר גם השלכות אסטרטגיות על המצב הביטחוני בתקופה הקרובה.