לא תהלוכות ענק ולא הפרות סדר המוניות לעבר הגדר, מה שבאמת צריך להטריד את צה”ל בתקופה הקרובה זה החדות, הכשירות והמשמעת המבצעית של הכוחות המאבטחים את מרחב הגדר מול רצועת עזה. לשריקת הפתיחה של חודשי צעדת השיבה, צה”ל יגיע ככל הנראה מוכן וכשיר, לאחר פקודות ואימונים רבים. השעות הקטנות של הלילה, השגרה המבצעית השוחקת ובעיקר הפתעות בלתי צפויות של ארגוני הטרור ברצועה במרחב הגדר, הן האתגר האמיתי הצפוי לאוגדת עזה בתקופה הקרובה.



רצף של שלושה אירועים שמהם עולים כשלים בהתנהלות הכוחות, מהווה תמרור אזהרה לטיב האבטחה סביב אזור הגדר וההישחקות הנמשכת של המרחב הביטחוני - מאה מטר מעבר לגדר בשטח רצועת עזה (אזור שאסורה אליו כניסת פלסטינים). בשנים האחרונות, לאחר מבצע צוק איתן, חדירת פלסטינים מרצועת עזה לישראל הפכה כמעט עניין שבשגרה. מאות אירועים כאלו נרשמו, ברובם המוחלט לא היה מדובר בניסיונות לביצוע פיגועים אלא באזרחים שמסיבות שונות בחרו לנסות לברוח ממצוקות החיים של רצועת עזה או מידי שלטון חמאס.

המחבלים באזור צאלים. צילום: קיבוץ צאלים


העיסוק הנרחב במנהרות וברקטות כאיומים המרכזיים מרצועת עזה, השכיח את השנים שלאחר ההתנתקות, שבהן זירת הקרב המרכזית בין צה”ל וארגוני הטרור ברצועה הייתה סביב מרחב הגדר. באותן שנים מצאו מאות מחבלים את מותם בהיתקלויות על הגדר מול כוחות צה”ל. בקרב הזה על מרחב הגדר שילמה מדינת ישראל גם בנפילתם של מיטב בחורינו, בהיתקלויות פנים מול פנים ובמטעני חבלה שהונחו על הגדר. אולם יחס הנפגעים בצה”ל אל מול כמות האירועים היה נמוך במיוחד.



באותה תקופה, בצד הפלסטיני נתפסה הגדר עצמה ככמעט בלתי עבירה, והיו שכינו אותה “קיר המוות”, בגלל המספר הרב של הפלסטינים שנהרגו מאש צה”ל לאחר שניסו לחדור לשטח ישראל. הרבה מים עברו מאז בנחל החנון, הזורם באזור הגדר בין ישראל לעזה, והמרחב הביטחוני הלך והצטמק מ־500 למאה מטר. המחבלים בינתיים ויתרו כמעט לחלוטין על הלחימה על מרחב הגדר וירדו מתחת לאדמה, למנהרות. ככל שהלחימה באזור הגדר פחתה בשנים האחרונות, יותר ויותר פלסטינים העזו להתקרב אליה ולחצות אותה.



בדרך כלל הם נתפסים מיד לאחר החציה, אולם במשמעות הרחבה, הגדר כמכשול איבדה את הרתעתה והפכה נקודת תורפה מבצעית. מה שלא הצליחו ארגוני טרור לעשות, כמעט באופן מוחלט, במשך שנים, מבצעים אזרחים עזתים כמה פעמים בשבוע. את התופעה הזו, שהולכת ומתגברת ככל שהמצב הכלכלי בעזה מחריף, עלולים ארגוני הטרור לנצל לביצוע פיגועים חמורים.



חוליית המחבלים (אלא עם יוכח אחרת בחקירה) שנלכדה באזור צאלים סיפקה אתמול לצה”ל הזדמנות ללמוד – בלי לשלם מחיר - על הקלות הבלתי נסבלת שבה אפשר לחצות את הגדר ולחדור לישראל. פרט ללקחים המבצעיים הנדרשים מהאירוע, בפתח תקופת תהלוכות השיבה חייב צה”ל לפעול כדי להשיב את ההרתעה על הגדר. הקפדה מלאה על המרחב הביטחוני ומניעת התקרבות פלסטינים לגדר הן תנאי הכרחי. לעתים דווקא פעולה שנחשבת אגרסיבית יותר בתחילתה, היא זו שתמנע נפגעים והרוגים רבים יותר אם העימותים יהיו על הגדר עצמה, או בתרחיש הגרוע יותר - בשטח ישראל.