איך ייראה יום שישי הקרוב ברצועת עזה? כמה פלסטינים יגיעו לאזור הגדר להתעמת עם כוחות צה"ל? האם משפחות שלמות ואלפים רבים ייענו ליוזמה להעתיק את מגוריהם לערי אוהלים במרחק 700 מטר במוקדים שונים לאורך הגדר עם ישראל? אלה שאלות קשות, שלהן, כך נדמה, גם לראש אמ"ן היוצא, אלוף הרצי הלוי, וגם למחליפו, אלוף תמיר היימן, אין תשובה מוחלטת.



איסוף מודיעין על אויב במלחמה או בשגרה מתברר כהרבה יותר קל מחיזוי התנהגות של המונים, כמו גם הערכה כיצד יתפתחו אירועים מתגלגלים כשמדובר באוכלוסייה אזרחית. מלאכה זו מתבססת בעיקר על הפקת מידע גלוי בתקשורת וברשתות החברתיות ועל ניתוח הלכי רוח, ולכן באמ"ן נוהגים נכון ושומרים על צניעות בכל הקשור ליכולת שלהם להעריך את היקף וגודל האירועים.



ואכן, צה"ל נערך לתרחישים הקיצוניים ביותר, והיקף הכוחות שיגיעו ממחר לעוטף עזה הוא חסר תקדים למצב שהוא אינו מלחמתי במהותו. התרחיש המסוכן שלקראתו נערכים הכוחות הוא ניסיון של אלפים רבים לחצות את גדר המערכת, אם כי זה אינו התרחיש הסביר, לפחות לא ביום שישי הקרוב. לפי ההערכות הסבירות, במערכת הביטחון מדברים על כמה מאות פלסטינים שיתעמתו עם כוחות צה"ל מדי שבוע לאורך הגדר ושהפעם יגיעו כמה אלפים. זה עלול להיות אלים ומתוקשר, אבל עדיין לא בסדרי גודל שמשנים את תמונת המצב באופן מהותי.



היימן. גם לו אין תשובות מוחלטות לשאלות המרכזיות. צילום: דובר צה"ל
היימן. גם לו אין תשובות מוחלטות לשאלות המרכזיות. צילום: דובר צה"ל



יום שישי הקרוב אמור לספק רק את תמונת הפתיחה לעימות אלים ומתוח יותר שעלול להתפתח בחודשים הקרובים. במידה רבה זהו מאבק על נרטיב ועל הצלחות מקומיות שאמורות לספק לצד הפלסטיני בעיקר תמונות ניצחון שיתדלקו את המוטיבציה להמשיך באירועים מהסוג הזה ולהעסיק את צה"ל בכל יום שישי בחודשים הקרובים.



במצב עניינים כזה, מרחב הטעות של הלוחמים והמפקדים בשטח יהיה קטן מאוד, כאשר כל טעות טקטית צפויה להיות מנוצלת להישג תודעתי פלסטיני. פעולה מבצעית נכונה ושקולה של הכוחות, שתמנע הישגים תודעתיים מהמתפרעים העזתים, עשויה להפחית את המוטיבציה בקרב האזרחים הפלסטינים להמשיך להסלים את אירועי צעדת השיבה בחודשים הקרובים. לא בכדי הדגש המרכזי בפעילות צה"ל יוטל על הצלפים בשטח. אם פעולות אחרות לא יעזרו, תפקידם יהיה למנוע את ההגעה לגדר המערכת באמצעות פגיעות מדויקות ולא קטלניות ככל הניתן, במי שינסו לחדור את הגדר או לפגוע בה.



למרות הקושי הרב לנבא כיצד ייראה יום שישי הקרוב, ניסיון העבר מלמד שבדרך כלל האירועים הגדולים ברצועת עזה שלקראתם נערכים מראש מסתיימים בהסלמה קטנה מהצפוי. אלא שבתקופה המתוחה שתימשך בחודשים הקרובים צפויים הרבה יותר מאירועי הפגנות על גדר המערכת. למעשה, הסכנות האמיתיות נמצאות בשולי העיסוק התקשורתי של הימים האחרונים: מחבלים בודדים שייצאו ללא התרעה לבצע פיגוע ביהודה ושומרון או במזרח ירושלים, או פעולת גרילה מאורגנת של אחד מארגוני הטרור ברצועת עזה. באירועים הללו נמצא פוטנציאל ההסלמה המשמעותי ביותר ושם גם האתגר האמיתי של צה"ל.