"צעדת השיבה", שתחל היום ברצועת עזה וזכתה לתמיכה של חמאס, השתלטה השבוע כמעט לחלוטין על סדר היום הציבורי־תקשורתי גם אצלנו.  למעשה, אירוע שבמהותו אינו מלחמתי מכניס החל מהבוקר את צה”ל למצב כוננות מהגבוהים ביותר בשנים האחרונות בכל הקשור לתגבור כוחות, לוחמים ויחידות שיעשו את החג בצבא. צה”ל מתוח בכוננות גבוהה מהדרום ועד הצפון. 



למרות המוכנות לתרחישים הקיצוניים ביותר, סביר להעריך שנפח האירועים, גם אם יתפתחו לאירועים חריגים, הפרות סדר ונפגעים, יהיה עדיין תחת שליטה. קשה לראות כרגע התממשות צעדות לגדר של אלפי פלסטינים שמנסים לחצות אותה. למרות זאת, גם אם האירועים יהיו קטנים הרבה יותר ממה שהעריכו, המציאות לאורך הגדר תלווה אותנו גם בחודשים הקרובים. 
 
העיסוק הנרחב בתהלוכות השכיח מאיתנו פסיפס של מתיחויות הרבה יותר משמעותיות - משבר אזרחי קשה, חולשת חמאס, הפיוס עם הרשות שהתרסק והבידוד המדיני של התנועה. את עזה ניתן לדמות לסיר לחץ שנמצא בנקודת הרתיחה הגבוהה ביותר מאז צוק איתן. הסיר מלא וסגור, והשסתומים שאחראים על שחרור הלחץ לא מתפקדים כעת, כמעט לחלוטין. 

גבול רצועת עזה. צילום: רויטרס
גבול רצועת עזה. צילום: רויטרס

 

עם התהלוכות או בלעדיהן, ישראל וחמאס מידרדרים לקראת עימות מתקרב ברצועת עזה. התהלוכות עצמן עשויות להוות רק זרז להסלמה, אבל הן לא הסיפור עצמו, אף על פי שהן תופסות באופן טבעי את מרב העניין התקשורתי. גם אם נכונה הטענה שלישראל וחמאס אין אינטרס בעימות בשלב הזה, סיר הלחץ העזתי כנראה יקבע את המציאות בשטח.
 
המתיחות בזירה הפלסטינית מאיימת לשאוב את חטיבות החוד הסדירות לפעילות ביטחון שוטף לא מתוכננת ברצועת עזה, יהודה ושומרון. הרמטכ”ל רא”ל גדי איזנקוט קבע כאחד מיעדיו המרכזיים לשפר את מוכנות הצבא למלחמה. העיסוק במתיחות בזירה הפלסטינית השכיח לחלוטין שרק לפני כחודש וחצי התרחש יום קרב בסוריה. הזירה הצפונית היא האיום המרכזי של צה”ל, ואסור לתת לשקט שם לתעתע. 
 
האישור שמספק הרמטכ”ל בראיון ל"מוסף" כי למעשה צה”ל שב לתקוף בסוריה מטרות הקשורות להתבססות האיראנית, מסביר מדוע ועד כמה פוטנציאל ההסלמה קיים והוא לא כל כך רחוק. האיראנים ממשיכים לנסות לחזק את אחיזתם בשטח, ומנגד ישראל אינה מתפשרת על הקווים האדומים שלה. בינתיים זה עובר בשקט מתחת לרדאר התקשורתי, אבל כל צד יודע מה האחר עושה ושותק.
 
במצב עניינים כזה, לישראל יש אינטרס ביטחוני מובהק לנסות למצוא את הדרך לצמצם את הסיכויים להסלמה ברצועת עזה. התמודדות מושכלת עם התהלוכות היום היא רק חלק קטן מהפאזל, אבל במציאות המאוד שברירית גם לה יש תפקיד חשוב מאוד.