זה נעשה בקצב של אחת לחודש. אתמול חשף צה"ל מנהרה חדשה שנחפרה באזור מחנה הפליטים ג'בליה בצפון הרצועה וחדרה כמה מטרים לישראל. הישובים הקרובים ביותר אליה הם כפר עזה ונחל עוז, אך הם די מרוחקים מהגבול, כך שבשום שלב לא נשקפה סכנה ליישובים או לתושבים.


לפי דובר צה"ל זו הייתה מנהרה ארוכה, עמוקה ואיכותית במיוחד, משום שהיא נועדה לשמש כתוואי להסתעפויות נוספות בשטח הרצועה ואולי גם להובלת עוד מנהרות לישראל.



מנהרת טרור שנחשפה בצפון רצועת עזה

זו המנהרה החמישית שנחשפת בשטח ישראל בחצי השנה האחרונה, נוסף על כמה מנהרות שהובילו לישראל ונהרסו בשטח הרצועה בידי חיל האוויר, שמנצל הזדמנויות לתגובה - מה שאפשר לכנות "הרמה להנחתה" - כל אימת שג'יהאד אסלאמי או סלפי כזה או אחר משגר רקטות. חלק מהמנהרות נחפרו עוד לפני צוק איתן והושמשו לאחריו. חלקן נחפרו בעקבות המלחמה בקיץ 2014.



גילוי המנהרות נעשה בשילוב של אמצעים, שיטות פעולה וכוחות צבא. בצה"ל מדברים על אמצעים טכנולוגיים, מודיעיניים ומבצעיים. המודיעין – שב"כ ואמ"ן – מנסה ומצליח להשיג מידע על חפירת מנהרות. הטכנולוגיה פותחה בעזרת מומחים במוסדות ממלכתיים. חלקה ידוע ומוכר - ונעשה בה שימוש לניטור רעידות אדמה או למצבורי נפט וגז - וחלקה חדשני, שישראל עושה מאמץ לשמרה בסוד, אף שיש מומחים בעולם שסבורים כי הם יודעים במה מדובר.


האמצעים המבצעיים כוללים בעיקר שימוש בכוחות הנדסה ויחידות מיוחדות שנוטלים דגימות קרקע ומתאמנים על כניסה למנהרות, כולל איתור פיתולים והסתעפויות בהן.



צה"ל חשף אתמול את קיומה של מעבדה טכנולוגית מיוחדת בפיקוד דרום, שזהו ייעודה. לצדה, הקים צה"ל מתקן אימונים להכשרת חיילי צה"ל לאיתור מנהרות. יש עוד אמצעי נוסף החשוב לאיתור המנהרות - מכונות הענק מתוצרת גרמנית־צרפתית ואיטלקית, שהובאו מחו"ל על צוותיהן ושחופרות את המכשול התת־קרקעי. מדובר במכונות שחופרות לעומק של עשרות רבות של מטרים ומסייעות גם הן לאיתור המנהרות.



בראיון ל"מעריב", אישר הרמטכ"ל גדי איזנקוט כי עד כה נחשפו כמחצית מהמנהרות "פחות או יותר" כלשונו. מכאן אפשר להעריך כי מעזה נחפרו עוד כמספר הזה של מנהרות.



צה"ל מדגיש כי בכל המקרים שבהם המנהרות נחשפו, זה לא קרה בהפתעה. בלשון הצבאית זה נקרא "אנו אוחזים במנהרה". כלומר, יודעים על קיומה ועל התוואי שלה, ואז, בעיתוי הנוח ביותר, מחליטים להורסה ולחשוף את המידע לציבור.



אפשר לשער כי צה"ל יודע על קיומן של עוד כמה מנהרות, ובקרוב, בקצב שהצבא מכתיב, הוא יחשוף אותן. איזנקוט הדגיש כמה פעמים כי שנת 2018 תהיה זו שתסיר את איום המנהרות של חמאס, בכך שמרביתן, אם לא כולן, יתגלו ויהרסו. גם בחמאס הבינו כבר לפני כשנה כי ישראל – בצד המאמץ המצרי נגד המנהרות - מצליחה לנטרל את כלי הנשק הזה, אותו הם פיתחו והשתמשו בו, די ביעילות, למטרות כלכליות וצבאיות.



ועדיין, למרות ההסרה ההדרגתית של איום המנהרות, ישראל אינה יכולה לנוח על זרי הדפנה של ההצלחה המרשימה הזו. עם כל מצוקותיהם - הטקטיות, הצבאיות והאסטרטגיות - חמאס ועזה נותרו בעיה קשה שישראל מתעקשת שלא לקדם את פתרונה.