נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות יודעת בדיוק עם מי ועל מה היא מתעמתת בסוגיית פסקת ההתגברות. בעידן שבו הכל פוליטי, כולל מינוי שופטים בכל הערכאות, ובעיקר שופטים לבית המשפט העליון, היא בחרה את המועד להביע את עמדתה כדי להגן על הרשות השופטת. הגב' חיות אולי אינה חיה פוליטית מוצהרת, אבל היא מבינה כמו כולם את השורה התחתונה בדרישה של הקואליציה: לחבל בעצמאותו ובתפקודו של בית המשפט העליון כמה שבועות אחרי ששרת המשפטים איילת שקד הפכה את המוסד הזה לימני ביותר בתולדות המדינה. אבל לכנסת זה עדיין לא מספיק – הקואליציה אינה מוכנה שרשות כלשהי תוכל לבטל חוקים שהיא חוקקה, גם אם הם לא חוקיים במיוחד.



במקביל זו אותה קואליציה, ואותה ממשלה, ששלושה משריה חשודים בעבירות פליליות חמורות: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הפנים אריה דרעי ושר הרווחה חיים כץ. חבר כנסת נוסף שמצביע באופן אוטומטי עם נתניהו הוא דוד ביטן, שצפוי להתמודד עם כתב אישום חמור. והלהקה הזו מערערת על סמכותו של בית המשפט לפסוק בעתירות שיוגשו נגד חוקים שונים. כעת מדברים על גירוש מסתננים, שהם מבקשי עבודה מאריתריאה ומסודן, בעתיד הקרוב יהיו לבטח חוקים נוספים.



גם השופטת חיות יודעת לנתח את המצב הפוליטי הסבוך של הקואליציה שלפיו כולם תלויים בגחמות של נתניהו. ברצותו יהיו בחירות, ורק לשותפיו הקואליציוניים יש מה להפסיד בבחירות לכנסת ה־21. נתניהו עשוי לפגוע שוב פגיעה חמורה באלקטורט של הבית היהודי כדי להגדיל את עוצמתו הפוליטית בימין, כולנו תפסיד מנדטים, ש"ס עלולה לאבד כיוון לגמרי בגלל משבר קיומי־פנימי, ונתניהו, שמתמודד עם חשדות כבדים, לא ייקח שבויים. נפתלי בנט יכול לאיים רק בהופעות תקשורתיות אבל קיימת אפשרות, ברורה ואף מוחשית, שיתרסק בקלפיות.



לכן הגב' חיות רק מביעה עמדה, שהיא השקפתה האישית על עצמאותו של בית המשפט העליון. היא לא צריכה לעשות יותר מזה כל עוד במחנה הלאומי אוכלים אחד את השני – והליכוד כבר מפוצל ל־18 ח"כים שהם מפלגת נתניהו, שיהיו גם בכנסת ה־21, לבין ליכודניקים שייאלצו לחפש עבודה אחרת.


אז נשיאת העליון יכולה להשקיף כמו כל הציבור בלהטוטים של נתניהו, הקשוב רק לפרקליטיו ואין לו שום בעיה ערכית להפיל את הממשלה. ההיפך הוא הנכון.


השלטון הנוכחי לא מינה את השופטת חיות לעליון. אין לה שום מחויבות לשולחיה בשש השנים שנותרו לכהונתה. היא תיפגש עם נתניהו, תקשיב לו ותשמיע את טיעוניה. הוא זה שנרדף כעת על ידי רשויות החוק, היא עצמאית לחלוטין.



סביר להניח שאם יוגש כתב אישום נגד נתניהו, עניינו יגיע גם לבית המשפט העליון. ככה זה כשגלגל מסתובב. בסוף הדרך מגיע אדם, עוצמתי ככל שהיה בתפקידו הציבורי, לבקש את יומו בבית המשפט, כאחד האדם. שופט או שופטת, הוגנים ככל שניתן, גם הם אנושיים, גם להם יש אגו ורף של השפלה שהם יכולים להכיל. כמובן שנתניהו יודע לעשות חשבון, וגם פרקליטיו.



אז בסוגיית פסקת ההתגברות לא יהיה כלום, כי מה שקורה עכשיו זה ממש כלום. רק אוויר חם בינו לבינה. מזל שכולם יודעים.