ביום שבת לפנות בוקר, לפי שעון ישראל, נתנה ארצות הברית ככל הנראה את מופע הסיום שלה בסוריה. עם הכרעתו של דאעש, טראמפ אינו מכיר עוד באינטרסים אמריקאיים משמעותיים באזור, והוא עומד להסיג את מעט חיילי צבא ארצות הברית ולממש את הבטחתו לבוחריו - “אמריקה תחילה”. ישראל איבדה את בולם הזעזועים המרכזי שלה במזרח התיכון ונשארת לבדה במערכה מורכבת מול רוסיה, סוריה ואיראן. זוהי שעתה של מדיניות החוץ.



חברי כנסת ושרים מהליכוד אצו במהלך סוף השבוע לאולפנים על מנת להוציא מהבוידעם את אובמה ולהטיח בכהונתו את האשמה להשתלטותה של רוסיה על סוריה ולהידרדרות המצב הביטחוני באזור. נכון הוא שמדיניותו של אובמה במזרח התיכון היא כישלון מהדהד. הוא זה שנסוג מהקווים האדומים שהציב בעצמו מול הזוועות בסוריה, אפשר לאסד לטבוח באזרחיו ונקט גישה פייסנית מול איראן. אלא שמדיניותו של טראמפ משלימה את מלאכתו של אובמה. כזכור, הוא זה שהחליט לפני כשנה לחדול מלסייע למיליציות המורדים, והוא טוען באופן עקבי כי המזרח התיכון צריך לפתור את צרותיו בעצמו. למרות ניסיונותיהם של חברי ליכוד ליישר קו עם נשיא ארצות הברית ולהסתיר את פערי העמדות בין ירושלים לוושינגטון, על מנת לשמור על תדמיתו של נתניהו כסחבק של טראמפ, ברור לכל כי המדיניות האמריקאית הנוכחית רעה לישראל.



מעבר לחשש של ישראל מהתבססותן של מיליציות שיעיות בגבול הצפוני בטווח הזמן הקרוב, ישראל ניצבת בפני סכנה לצמצום מרחב הפעולה של חיל האוויר בשמי סוריה. זאת ועוד, הגנרל הרוסי סרגיי רודסקוי אמר כי ארצו שוקלת לצייד את סוריה במערכת הגנה אווירית מתקדמת מסוג S 300 המסוגלת, על פי הפרסומים, ליירט מטוסים בגובה רב וטילי שיוט. על פי המומחים, ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה לא להיות אקטיבית בהדיפת האיום האיראני בסוריה, כמו גם במניעת התחמשות חיזבאללה בנשק איראני בגבול הלבנוני. זה מציב אותה בפני סכנת התנגשות עם המעצמה הרוסית. זו בדיוק הנקודה שבה עליה להבין את מגבלות הכוח ואת חשיבותה של הדיפלומטיה. בצד השקעתה של ישראל בפיתוח מענים צבאיים מתוחכמים, אין לה ברירה אלא לפתח ערוצי הידברות מול שותפות אזוריות שמאוימות אף הן מאיראן, ובראשן ערב הסעודית.



נתניהו קיים פגישות רבות עם פוטין, אך אל מול האינטרסים של רוסיה, אלו אינן מועילות ברגעי האמת לישראל. ברית בין ישראל למדינות סוניות מתונות עשויה להוות מוקד כוח שפוטין לא יוכל להתעלם ממנו, ולהוסיף נדבך הרתעתי עבור ישראל מול איראן. למותר לציין שתחילתה של ברית זו עוברת במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים וחתירה לפתרון שתי מדינות.



שקוע בחקירות, נתניהו מתכונן לבחירות מוקדמות. לצורך כך הוא עסוק באיגוף בנט בואכה סמוטריץ’ מימין. ממשלתו לנצח תהיה שבויה בידי המתנחלים. לאתגרים הביטחוניים הניצבים כעת בפני ישראל נדרשת חשיבה מחודשת ורעננה. נתניהו הוא לא האיש שיספק את הסחורה.