השחתת מעבר כרם שלום וחשיפת המנהרה הנוספת באזור מעבר ארז מאותתים ערב השבוע המתוח הצפוי ברצועת עזה שכל סימני ההסלמה הביטחונית בגזרת רצועת עזה כבר כאן. אלה לא רק הפרות הסדר האלימות שצפויות השבוע להגיע לשיא והמתיחות בזירה הפלסטינית סביב העברת השגרירות האמריקנית, יום הנכבה והרמדאן שמובילות את צה"ל לתגבר את כוחות הביטחון השוטף בשלוש חטיבות בעיקר ברצועת עזה.



האירועים במהלך סוף השבוע הזה מסמנים כי החמאס כבר נערך לשלב הבא והוא צפוי להיות אלים יותר. מי שמאשר ומארגן זו השבת השנייה את השחתת מעבר הסחורות היחיד שפעיל לרצועת עזה בכרם שלום וחופר מנהרה באזור מעבר ארז, משדר למעשה כי אין לו מה להפסיד. במצב העניינים הנוכחי חמאס משדר כי או שתהיה התקדמות מדינית שתחלץ אותו מהמצוקה או שהולכים להסלמה משמעותית יותר.



יעמדו מול שלוש חטיבות נוספות. מפגינים בצעדת השיבה, צילום: AFP
יעמדו מול שלוש חטיבות נוספות. מפגינים בצעדת השיבה, צילום: AFP



שובו של הנעדר מספר אחת ברצועה



בתקופה האחרונה בה התנהלו הפרות הסדר האלימות על הגדר, חמאס ריכז את כל המאמץ שם. ירי הרקטות ומרבית אירועי הטרור האחרים שאינם סביב אירועי הגדר והטרור שהתפתח משם, נעצרו כמעט לחלוטין. השליטה של חמאס בשטח הייתה כמעט מוחלטת ולא במקרה. גם יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה, שעד תחילת אירועי הגדר היו שהכריזו עליו כנעדר מספר אחת ברצועת עזה שב תקופה הקרובה לחזית הבמה. עכשיו השאלה הגדולה היא לא רק מה יתרחש השבוע, שבסופו של דבר אלים כל שיהיה, קשה לראות כיצד חמאס ימשיכו את המאבק מכאן.



סביר להניח שלאחר שיא העימותים הצפויים השבוע על גדר המערכת, בשבועות הקרובים השימוש בתהלוכות הגדר ככלי להפעלת לחץ אפקטיבי על ישראל והקהילה הבינלאומית יסיים את תפקידו לאחר שגם במהלך השבועות הללו למרות ההמונים שהגיעו לגדר ההישגים של חמאס בתהודה של האירועים הללו בעולם מוגבלת ביותר ולפחות כרגע לא הובילו לכל שינוי בשטח.




שב לחזית הבמה. יחיא סינוואר, צילום: AFP
שב לחזית הבמה. יחיא סינוואר, צילום: AFP



הגיע הזמן שהדרג המדיני יספק כיוון פעולה



בתום השבוע הזה על השולחן יהיו לכאורה יש רק שתי אפשרויות, הסלמה ביטחונית נוספת או תחילתו של משא ומתן עקיף של ישראל עם חמאס בניסיון למצוא נוסחה להסדרה של תקופת שקט נוספת. חמאס מאותת שבכל מקרה במצב הקיים לא יהיה ניתן להמשיך במסלול הרגיל, כאילו רצועת עזה אינה נמצאת על מפת השיח העולמי. לפחות כרגע לא נראה כי האופציה המדינית נמצאת על השולחן ולכן נערכים בצה"ל לאפשרות הסבירה יותר כי אנחנו עומדים בפתח של הסלמה ביטחונית מול רצועת עזה. אין בדבר הזה כדי להגיד כי כבר מחר בבוקר ישראל צפויה לצאת למבצע נרחב ברצועת עזה, אבל תהליך ההסלמה צפוי להימשך גם בשבועות הקרובים.



לאחר תקופת התהלוכות על הגדר, בצה"ל נערכים כבר ליום שאחרי, בין התרחישים שנערכים אליהם עוד לפני חידוש ירי הרקטות לעבר ישראל זה המשך העימות על מרחב הגדר, אבל הפעם במאפייני טרור של הנחות מטעני חוליות חבלה ושליחת חוליות מחבלים חמושות בניסיון לפגוע בכוחות צה"ל על הגדר ואולי גם לפגוע במכשול.



בשבוע הקרוב שוב יכולות צה"ל לפגוע ולסכל טרור יהוו את הבדל שבין אירוע בטחוני נקודתי לבין אפשרות להסלמה רחבה יותר. הרבה מאוד מוטל השבוע על כתפי הצבא, אבל בתום השבוע הזה, הדרג המדיני יידרש לספק את הכיוון כיצד לפעול מול רצועת עזה.