הנחת מטען החבלה על גדר המערכת, הפעם בדרום הרצועה, ירי הטנק לעמדת ארגוני הטרור ולפחות שני מחבלים הרוגים בתגובת צה"ל - אלו אירועים שכבר הפכו כמעט שגרתיים בגבול הרצועה ההולך ומתחמם באחרונה. מרכז תשומת הלב למתרחש ברצועת עזה הופנה בחודשיים האחרונים לעימותים האלימים על הגדר מדי יום שישי. אבל מעבר לאירועים הללו, טרור העפיפונים וההצתות, ועשרות רבות של מטעני צינור שמושלכים לעבר כוחות צה"ל בסופי השבוע, בחודשיים האחרונים ניכרת מגמה נוספת - עלייה חדה בהנחות מטעני החבלה לאורך הגדר בניסיון לפגוע בכוחות צה"ל.



יותר מ־20 מטענים הונחו בחודשיים האחרונים, לעומת ממוצע של אחד או שניים בחודש במהלך השנים שחלפו מאז מבצע צוק איתן. היו אף חודשים ללא תקריות גדר ומטעני חבלה כלל.



בצד העלייה החדה בהנחת מטעני החבלה, בחודשיים האחרונים לא נורתה ולו רקטה אחת לעבר ישראל, עובדה שמלמדת על השליטה המוחלטת של חמאס ברצועה ועל יכולתו לאכוף את רצונו באופן כמעט מלא על ארגוני הטרור האחרים ברצועה, כולל הג'יהאד האסלאמי, הנחשב לארגון הטרור מספר 2 בעוצמתו וביכולתו הצבאית, אחרי חמאס.



מניתוח הנתונים הללו אפשר ללמוד כי בעת הזו הנהגת חמאס מאפשרת לאנשיה ולמחבלים מארגונים אחרים לפעול ולפגוע בכוחות צה"ל, אך בינתיים לא מאפשרת ירי רקטות לעבר ישראל בניסיון לתחם לכאורה את המאבק נגד מטרות צבאיות.



התקיפה האחרונה בעזה. צילום: רשתות ערביות
התקיפה האחרונה בעזה. צילום: רשתות ערביות



האכיפה הזו של חמאס, המונעת מאינטרסים פנימיים בלבד, תעמוד בימים הקרובים למבחן. בדרך כלל כשנהרגו מחבלים מן הג'יהאד האסלאמי, הארגון הגיב בירי רקטות או מרגמות לעבר ישראל. הדפוס הזה, מן הסתם, יעלה בימים הקרובים גם את הכוננות בישראל לקראת ירי רקטות או מרגמות מהרצועה.



באירוע שהתרחש אתמול בבוקר יש בכל זאת כמה היבטים שונים: 1. עמדת התצפית על הגבול הייתה שייכת לג'יהאד האסלאמי. בעבר חמאס לא אפשר זאת והחזיק באופן בלעדי בעמדות לאורך הגדר. עובדה זו, לצד מנהרת הטרור של הג'יהאד האסלאמי שנחשפה לפני פחות מחצי שנה, מעידות על חופש פעולה רב יותר שמקבל הארגון מחמאס, בעיקר על רקע התמיכה המשותפת מאיראן.



גם תגובת צה"ל הייתה שונה הפעם, ולעומת אירועים קודמים, עמדת התצפית שהותקפה הייתה מאוישת בזמן ירי הטנק, ועובדה זו גרמה להריגת המחבלים, בעוד ברוב התקיפות של צה"ל בחודשים האחרונים לא היו מחבלים הרוגים.



בחסות אירועי תהלוכת השיבה ניסו גם אתמול המחבלים שהניחו את מטען החבלה להטעות את כוחות צה"ל באמצעות הסלקת מטען החבלה בקאטר (קוצץ) גדול, כאילו מדובר באמצעי חדירה לגדר ולא במטען חבלה. הפעם, לעומת תקרית מטען החבלה שהונח בעפיפון על הגדר, בצה"ל הפיקו את הלקחים, וחבלנים הפעילו רובוט שנטרל את המטען ונפגע כתוצאה מהפיצוץ. לצד אירועי התהלוכות שצפויים להימשך גם בשבועות הקרובים, במערכת הביטחון מעריכים שהניסיונות לביצוע פיגועים על הגדר יוסיפו ויתגברו.