שבוע בדיוק בטרם החלו האזעקות לפלח את שמי דרום הארץ, התכנס הקבינט המדיני ביטחוני ודן בין השאר בתיקון החוק המאפשר לראש הממשלה ושר הביטחון להכריז במקרה קיצון על מלחמה. לבדם, רק הם. השרים לא אהבו את הסעיף, בלשון המעטה, וגם נתניהו הבין שעלות הסעיף גדולה על התועלת. בסוף החליטו השרים להחזיר את החוק למתכונתו המקורית וקבע כי הקבינט הוא הגוף שיוסמך להכריז על מלחמה. 

לא עברו שבעה ימים ועל ישראל התרגשה שוב מערכה מול עזה. אחרי שני מטחים כבדים של מרגמות ורקטות, הכבדים ביותר מאז מבצע "צוק איתן", החלו שרי הקבינט להתכונן לקראת דיון בפורום החשוב. אחד השרים אמר למי שאמר ש"עוד שעה שעתיים הוא (נתניהו) יכנס את הקבינט". אבל זה לא קרה, ראש הממשלה ושר הביטחון קיימו "התייעצות" ביטחונית עם הרמטכ"ל, ראש השב"כ ועוד כמה בכירים במערכת הביטחון, והחליטו שפניה של ישראל לא להסלמה אלא לרגיעה ואימצו את הנוסחה הקלאסית בעימותים מול החמאס: "שקט יענה בשקט". 

יואב גלנט בדרך לישיבת קבינט. צילום: אבשלום ששוני
יואב גלנט בדרך לישיבת קבינט. צילום: אבשלום ששוני
שרי הקבינט נותרו, פשוטו כמשמעו, מחוץ למעגל מקבלי ההחלטות. זה לא הפריע להם לעלות אמש לשידור בכל כלי התקשורת האפשריים ולתת הערכות באשר להמשך המערכה, זאת לאחר שכבר לפנות בוקר הגיעו ישראל וחמאס להבנות על הפסקת אש, כך שבפועל בזמן הראיונות הפסקת האש כבר הייתה בתוקפה. "אין שום הבנות עם ארגוני הטרור", קבע נחרצות בשעות הבוקר השר נפתלי בנט. אלא שכמה דקות אחר כך עלה לשידור בכאן ב' חבר הקבינט השר יובל שטייניץ ואמר "יש הבנות עקיפות מול חמאס לסיום הסבב הנוכחי". טוב, מחלוקות בין שני שרים על תפיסת המציאות היא סבירה.  אלא שהסטנגה הפרשני נמשך. 

השר גלעד ארדן אמר ברדיו גלי ישראל: "אני לא מכיר שום הסכם של הפסקת אש. זה אני אומר לך בתור חבר קבינט", בעוד שכמעט באותו הרגע התייחס השר אריה דרעי בגלי צה"ל לרצונות חמאס ברגיעה ואמר כי "אין ספק, שומעים את המסרים מהחמאס שרוצה רגיעה, וגם את הודעת הגי'אהד האסלאמי אתמול". השר ישראל כ"ץ נותר מעומעם  ואמר כי ישראל לא מנהלת משא ומתן להפסקת אש עם חמאס אך גם אין לה רצון להרחיב את המערכה. ובעוד השרים מנסים לפרשן את המציאות יוצאת הודעה מסביבתם של ראש הממשלה ושר הביטחון על כך ש"משעות הבוקר נפסקה האש, ישראל העבירה מסר שאם האש תתחדש, ההתקפות על חמאס וגרורותיה יהיו חזקות אף יותר" . 
אם זה לא היה מטריד זה היה מצחיק. חלק נכבד משרי הקבינט שמבחינת החוק רובצת עליהם האחריות במקרים של מבצעים המובילים למלחמה לא יודעים מה מתרחש במערכה מול חמאס ונאלצים לנחש מה כבר נסגר לפנות בוקר. זה לא רציני וזה מסוכן.  מבקר המדינה כבר קבע בדוח לאחר מבצע "צוק איתן" כי הקבינט לא עודכן מספיק במהלכי המבצע וכי יש להקפיד בכך. המלצות חשובות שככל הנראה ייכתבו שוב, גם בדוח על המבצע הבא.