ביום ראשון, כאשר שרת המשפטים איילת שקד עוד שקדה על נאום הפתיחה לכנס לשכת עורכי הדין באילת, נאום שבו חשפה רפורמה חדשה שתחייב את המשטרה והפרקליטות לשדרג את השמירה על זכויות חשודים ונאשמים, ניהלו חוקרי ימ"ר נגב מרתון מעצרים וחקירות של שלושה עורכי דין המייצגים חשודים בתיק רצח דבורה הירש.



בעקבות המעצרים נוצר גל שמועות בקבוצות וואטסאפ של עורכי דין, החרדים לשמו הטוב של המקצוע. גל חקירות דומה נערך לפני כחצי שנה, אז נחקרו שלושה סנגורים בתיק הרצח המקביל של טל קורקוס, בעלה לשעבר של הירש, שהיה עד מדינה נגד ארגון זגורי מבאר שבע. לפי פקודות המשטרה, חקירה של עורך דין (פתוחה או סגורה באזהרה) תבוצע רק אם התקיימו שני תנאים: "אין דרך סבירה אחרת להשגת המידע... ובנסיבות העניין טובת החקירה גוברת על האינטרס הציבורי שבשמירה על יחסי האמון שבין עורך הדין לבין הלקוח", ובאישור פרקליט מחוז.



גל החקירות והמעצרים הנוכחי של עורכי הדין מעורר תהיות באשר למניעים של חוקרי ימ"ר נגב לעשות שימוש בסמכות שניתנה להם לחקור את "קציני בית המשפט". האם במסגרת השאיפה לחקר האמת באחת הפרשות החמורות והאכזריות שבה ארגון פשע "הרים יד" על מערכת אכיפת החוק, מנסים החוקרים לשבש את ההגנה המשפטית של החשודים, כדי שהם יגיעו לבתי המשפט ללא הסנגורים הקבועים שלהם? וחמור מכך, כדי שגם עורכי דין אחרים יחששו לייצג את החשודים והנאשמים?



התשובה על השאלות האלה היא כן. הנזק להגנה על החשודים והנאשמים כבר נעשה מבחינת עצם הייצוג ונחישות הסנגורים בהמשך הדרך. עורכי דין בתיק כבר מדברים על כוונה להתפטר, ואילו עורכי דין מהשורה אומרים בשיחות סגורות, כי הם יימנעו מקבלת ייצוג בתיקים אלה, ומקבלת תיקים במחוז דרום באופן כללי. לדבריהם, במחוז דרום גם מערכת אכיפת החוק וגם ארגוני הפשע מפחידים במידה שווה.



החוקרים מבחינתם בטוחים ש"החקירה גוברת על האינטרס הציבורי שבשמירה על יחסי האמון שבין עורך הדין לבין הלקוח". מאחר שפרקליטי מחוז דרום נמנעו מקבלת החלטות בנושא, על רקע ההיכרות עם הסנגורים שעד לפני זמן מה חלקם היו בעצמם תובעים במחוז, ומשום שפרקליטות המחוז מלווה את החקירה, את האישור לחקירות נתנה עו"ד נורית ליטמן, המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים.



עורכי הדין שנחקרו ושוחררו למעצר בית בתנאים מגבילים עדיין מנסים לעכל את העלבון. בשיחות עם "מעריב־סופהשבוע" וגורמים שונים נוספים הם מספרים על החוויה הטראומטית במשרדי ימ"ר נגב.



"העבריינים לכלכו אותה". דבורה הירש
"העבריינים לכלכו אותה". דבורה הירש



"כולם באותה קלחת"



עו"ד א' הוא בעלים של משרד משגשג במרכז. מעצרו עורר זעזוע בקרב בכירי לשכת עורכי הדין. "אנו חוששים שמדובר במעצרי סרק", אמר יו"ר הלשכה עו"ד אפי נוה בראיון לגלי צה"ל. במקביל מכין סגנו עו"ד אורי קינן כנס חירום על הפגיעה במעמדם של עורכי דין פליליים.



"אני פשוט לא מאמין שמסוגלים לעשות דבר כזה", אומר עו"ד א' המייצג את אחד החשודים המרכזיים בפרשה. מקורביו טוענים כי אפילו לאמו של הלקוח המרכזי הוא לא מסר את פרוטוקול הדיון בהארכת המעצר, לצורך הכנסת ציוד לבית המעצר כנדרש. בן משפחה שלו מספר כי במחוז דרום דורשים כעת מעורכי דין לא לשתף במידע מדיונים גם עורכי דין אחרים באותה פרשה, ואפילו לא עורכי דין מהמשרד שלהם.



"סנגורים פליליים הולכים תמיד על חבל דק בחקירות, אבל א' הוא מהזהירים יותר", אומר קרוב המשפחה. "יש לו משרד מסודר עם קו ברור ואחיד: שמירה קפדנית על כללי חובת סודיות הלקוח. אבל יש גם רשת פנימית במשרד וכולם רואים הכל ומתייעצים. זה חלק מהעבודה, מה לא בסדר? וכן, יש גם שיחות עם עורכי דין שמייצגים בתיק, כולם באותה קלחת, כולם יודעים את אותם הנתונים. אם כל העולם יודע שפלוני אלמוני פתח, אז בטח שעורכי הדין בשיחות מסדרון מדברים על זה ביניהם".



מעבר להטרדה ולפגיעה במוניטין לנוכח הפצת שמו ברשתות החברתיות, א' פגוע מהדרך שבה התבצע ההליך. "התקשרו אליו בשבת כמה פעמים והוא לא הגיב עד צאת השבת, אז הוא התקשר בחזרה לחוקר שביקש ממנו להגיע לחקירה. הוא ביקש לבוא בראשון בצהריים, כי נקבע לו דיון הוכחות בבית משפט בתל אביב, אבל החוקר אמר לו: 'לא, עכשיו תגיע'. הוא נאלץ להגיע אליהם באחת־עשרה בלילה ואז הנושא שעל הפרק היה תיאורטי בלבד, בסוגיית איסור פרסום. לקראת שתיים אחר חצות דרשו ממנו לחתום על שחרור לחמישה ימי מעצר בית. הוא חתם, אבל הגיש ערר לבית משפט, שם קוצר מעצר הבית ליומיים".



בשיחה עם "מעריב־סופהשבוע" הסכים א' לומר רק: "קיבלתי עשרות מסרונים מחברים, אנשי מקצוע, אנשי מערכת, כולל שופטים לשעבר, שאומרים לי 'אנחנו מכירים אותך שנים, אתה האחרון ברשימה, זה לא יכול להיות אתה. נקודה'".



משה יוחאי הוא אחד מעורכי הדין הבכירים שסומנו על ידי ימ"ר נגב. "רצו לחקור אותי חקירה פתוחה, לשאול מי הביא אותי לתיק ומי משלם לי", אומר יוחאי. "התקשרו אלי פעמיים־שלוש, אמרתי להם שזו חוצפה והודעתי שאני לא מגיע ובכל מקרה הם לא יקבלו ממני שום מידע, אני הרי סנגור".



טל קורקוס, צילום מסך
טל קורקוס, צילום מסך



מה הרקע לפנייה שלהם?


"באחד מדיוני הארכות המעצר בתיק רצח קורקוס אמרתי לשופט שחקרו בני משפחה של מרשי אריק איטל על הייצוג שלי. השופט אמר להם שהוא לא מוכן לקבל שום אפיק חקירה כזה, אבל כבר ביציאה מהאולם, במסדרון, אמרו לי 'אז השופט אמר, השופט לא קובע', ומיד אחרי זה זימנו אותי לחקירה".



ולא באת.


"לפי החוק אני חייב לבוא למשטרה אם מזמינים אותי, אז אתה יכול לכתוב שעברתי על החוק. לא באתי, לא נכנעתי, חוצפנים. אם היו עוצרים כל שוטר שמשבש חקירה בשיחה עם צד ג', תאי המעצר היו מלאים בחוקרי משטרת ישראל. על מה חקרו את עורכי הדין? אותן שאלות, מי שכר אותך, מי שילם לך, עם מי דיברת. עושים צחוק, לפחות היו עוצרים אותם יחד. כל יום עוצרים עורך דין אחר, ליצור רייטינג ולהפחיד".



מי שמפחד נחקר, ומי שלא אז לא?
"לא יודע, זה קורה רק במחוז דרום, במחוזות המרכז בחיים לא יחקרו עורכי דין על פרטים כאלה. המלחמה שלהם ביניב זגורי מעבירה אותם על דעתם, והם חושבים שכל האמצעים כשרים. בדרום יש ממש קומונה של המשטרה, הפרקליטות, וצר לי לומר זאת, גם של בתי המשפט".



אולי בגלל חומרת הפשיעה?


"באזור המרכז אין פשיעה? בדרום אין הפרדת רשויות. הבן של נשיאת בית המשפט המחוזי היה היועץ המשפטי של הימ"ר, ומפקד המחוז הקודם של המשטרה היה אחיו של שופט מחוזי בכיר. לא שמענו על כך מילה מהתקשורת ומגופי איכות השלטון למיניהם. כשמדובר בעניינים פליליים הכל מותר. אם המצב הזה יימשך, לא אייצג בתיק הרצח הזה, שהמשטרה תייצג".



"זגורי אוהב אותך"


הסנגור שלו מייחסת המשטרה עבירות מובהקות הוא עו"ד ג'. הוא נעצר בתיק רצח קורקוס בחשד לשיבוש ושוחרר, ונעצר שנית בתיק רצח הירש. לפי החשד, כאשר החל גל המעצרים בתיק קורקוס הוא עמד בקשר ישיר עם יניב זגורי בתאילנד ובסין.



עו"ד ג', אשר ייצג את אחד החשודים, נכנס לפגישה עם חשוד נוסף שלימים גויס כעד מדינה, ואמר לו: "ניבי אוהב אותך". עוד נטען שבשיחת טלפון הוא הזהיר את אריק איטל לא לחזור לארץ, בזמן שאיטל שוחח איתו למעשה מתחנת משטרה ללא ידיעתו. עו"ד ג' נעצר אז, הובא לבית המשפט ושוחרר למעצר בית. במשטרה אומרים שהמליצו להעמיד אותו לדין, והם ממתינים להחלטת הפרקליטות.



חלפו כמה שבועות ועו"ד ג' החל לייצג את מוטי אלמקייס, גיסה של דבורה הירש אשר הצהיר ב"עובדה" כי "העבריינים לכלכו אותה" בכל הקשור לרצח גיסתו, "אבל זגורי לא מעורב בזה". אלמקייס, שנעצר לאחרונה בחשד לניסיון רצח של סוכן סמוי וניצל בעצמו מניסיון חיסול על ידי אותו הסוכן, היה עצור בעבר בחשד למעורבות ברצח הירש ושוחרר. לאחרונה נעצר שנית עם תשעה נוספים בחשד למעורבות בביצוע הרצח, שהמשטרה טוענת כי פענחה אותו, אולם מעצרו לא הוארך בשנית.



עו"ד ג', שייצג בתיק חשוד אחר, אמר ל"מעריב־סופהשבוע" כי המשטרה מונעת ממנו לפגוש לקוח שלו ואף "הרעילה" אותו כדי שיפטר אותו. עו"ד ג' התעקש ונסע לפגוש את הלקוח בתחנת אופקים, אולם הדבר נמנע ממנו. כמה שעות לאחר מכן הוא נעצר בחשד לשיבוש חקירה, מעצרו הוארך ביום אחד והוא שוחרר למעצר בית.



עו"ד ע' הוא סנגור פלילי צעיר ומקושר בדרום, שהוזמן לחקירה פתוחה בימ"ר נגב בתיק רצח קורקוס, אירוע שהותיר בו סימני שאלה על עתיד המקצוע. "פניתי לראש לשכת עורכי הדין, שאמר שהוא בקשר עם היועץ המשפטי לממשלה וביקש התייחסות בכתב. מטילים אימה על סנגורים כדי שלא ייצגו בתיק. שאלו אותי מי שילם לי, מי הביא אותי לתיק, האם אני מבין שכל שיחה שלי על התיק עם עורך דין אחר היא הפרה של צו איסור פרסום? האם דיברתי עם עיתונאים? היו בתיק עשרה עצורים, ואנחנו הסנגורים מדברים בינינו באופן טבעי. מותר לי לבנות כתב הגנה כבר בימי המעצר הראשונים.



"נחקרתי בחקירה פתוחה אומנם, אבל החזיקו אותי שלוש וחצי שעות והתנהגו אלי כמו אל עבריין. הכניסו לי חוקר טוב וחוקר רע, אחד מחמיא לי והשני צועק עלי. חמישה עמודי חקירה עם שאלות ותשובות, כשאני אומר: 'אתם מתייחסים אלי כמו אל עבריין? אוקיי, לא מדבר איתכם'".



"חקרו ושחררו והכל בסדר", אומר עו"ד ע' אחר, תובע לשעבר הנחשב לעורך דין איכותי ומצליח בבאר שבע. ע' מסרב להרחיב, אך מקורב שלו אומר: "אם הפרטים שעליהם הוא נחקר הם מה שיש למשטרה נגדו כסנגור פלילי, זו בושה וחרפה". כמו עו"ד א', גם ע' חשוד בשיבוש בכך ששוחח עם אחרים על החשדות נגד לקוח שלו.



עו"ד שני דרי מכירה היטב את מפקד ימ"ר נגב היוצא, סנ"צ יגאל קלימיאן, ולא לטובה. לפני כשנתיים נעצרה בחשד להעברת מסרים לאסיר מסוכן, קרוב משפחה שלה. כעבור מספר ימים שוחררה, וכתב אישום לא הוגש עד היום. בתיק רצח קורקוס היא נחקרה שוב לפני חצי שנה, הפעם בחקירה פתוחה שבה נשאלה בנוגע לקליקת עורכי הדין שאליה היא משתייכת. שאלו מה טיב היחסים שלה עם קולגות ולקוחות, וביקשו ממנה פרשנות על הזמנת הייצוג וסכומי הכסף שמקבלים היא ואחרים, מי משלם וכיצד עובר הכסף.



"כמובן שלא השבתי על אף אחת מהשאלות", היא אומרת, ומגיבה במרירות כאשר נודע לה כי בלשכה מתארגנים למאבק בפגיעה במעמד עורכי הדין הפליליים. "כאשר נעצרתי סתם אף אחד לא בא לעזור לי".



עו"ד דרי נחקרה על שיחה שקיבלה מאסיר העולם אדם איטל, לקוח שלה לשעבר, שאחיו אריק נאשם ברצח טל קורקוס ואלישע סבח. מאחר שאיטל מסר


לה פרטים מהחקירה של אחיו, טענו שהיא שותפה לשיבוש. כפליליסטית מיומנת היא מיד השיבה לחוקר: "אם אתה מחשיד אותי בשיבוש אז תעבור לחקירה באזהרה, אבל אתה הרי יודע שזה היה שיבוש שלא באמצעותי". דרי מנצלת את ההזדמנות כדי לציין שעצם הקלטת השיחה מלמדת שחוקרי ימ"ר נגב מאזינים גם לשיחות של עורכי דין.



היא סומנה כיעד להפללה גם משום שקרובת משפחה שלה היא בת זוגו של עד המדינה המרכזי בתיק רצח קורקוס. באותם ימים עו"ד דרי ייצגה את בעלת הקלוב שבו שיחק קורקוס בלילה האחרון לחייו. "בניסיונות לגייס אותה, החוקרים שכנעו אותה לפטר אותי", אומרת עו"ד דרי, "אמרו לה שאני משתפת פעולה עם עבריינים ושלא כדאי לה להמשיך איתי".



הנאמנות של הלקוחה לסנגורית לא נמשכה זמן רב. "היא ביקשה ממני להוציא מכתב ממנה לאסיר מסוים באוהלי קידר, אני סירבתי כמובן ומאותו רגע התחלתי לחשוד שהיא עדת מדינה. לא טעיתי. נראה לי שאני לא טועה כאשר אני מעריכה שמדובר בתרגיל של חוקרי הימ"ר, שניסו להפיל בפח את הסנגורית באמצעות הלקוחה שלה".



תגובת הפרקליטות: "שאלת המעצר היא על פי צורכי החקירה ובפיקוח בית משפט ואינה קשורה לאישור שניתן על ידי הפרקליטות. במקרה זה, בשל ההיכרות עם עורכי הדין שנחקרו, נמנע המחוז לטפל בבקשה לאישור חקירה והנושא טופל ואושר על ידי המשנה לפרקליט המדינה".



רשימות נוספות של אמיר זוהר ב־POSTA.CO.IL