סולם הדרגות: בכל פעם שנדלקת עוד איזו פרשה באושה או מבישה מתוצרת שרת התרבות והספורט, נשאלת השאלה איך הפכה הגברת הזו לתת־אלוף בצה"ל. הדרגה של מירי רגב אינה דרגת ייצוג וגם לא "דרגה אישית". היא התקדמה כדין בסולם הדרגות. היא צלחה את כל המבחנים והסינונים והאתגרים בדרך להיות גנרלית. האומנם? טוב, אז לא לגמרי.



מתברר שהיא דילגה על מבחן משמעותי אחד לפחות. או שניים. מדובר במבדקי "מרכז ההערכה", שלהם נדרשים כל הקצינים לפני קבלת דרגת סגן אלוף בצה"ל, וגם לפני קבלת דרגת אלוף משנה. מירי רגב קיבלה סא"ל בלי מרכז ההערכה. הצליחה לקמבן את זה איכשהו, אבל מילא.



באותן שנים זו לא הייתה דרישה הכרחית. בינתיים קבע ראש אכ"א אלוף יודק'ה שגב שכל קצין בצבא חייב לעבור את מרכז ההערכה לפני קבלת דרגת אלוף משנה. נחשו מה? הגברת רגב גם כאן דילגה. על פי עדויות רבות שנצברו ב"מעריב", ביניהן של אנשים שנבחנו באותו יום בכיתה שאליה הייתה אמורה להגיע, היא לא הגיעה.



איך קיבלה בסוף את הדרגה? לא יודע. בצה"ל יש סידורים וקימבונים או חריגים או משהו. העובדה היא שרגב קיבלה אל"ם ואחר כך גם תא"ל. אין לי טענות נגד הדרגות שלה, יש לי רק גילוי אחד: את המבדקים היסודיים, שכוללים גם דינמיקה קבוצתית, מבדקי יכולת קפדניים וסדרה נוספת של אתגרים, היא לא צלחה. אולי הייתה עסוקה.



ביקשתי את תגובתה של השרה. במקום זה קיבלתי נאום חוצב להבות. "השרה רגב גאה על היותה תא"ל במיל', עברה מסלול מאתגר לאורך 25 שנים וקיבלה את דרגתה בזכות וביושר", וכו' וכו'. הסברתי שכל זה לא רלוונטי. שאלתי שאלה פשוטה: האם עברה את מרכז ההערכה כנדרש לפני קבלת דרגת אל"ם, או לא? על זה לא קיבלתי תשובה.



אנשיה הפנו אותי לדובר צה"ל. בדובר צה"ל לא יכולים למסור פרטים אישיים על חיילים. צנעת הפרט וכו'. התגובה הרשמית סתומה: "תא"ל במילואים מירי רגב קודמה בדרגותיה על פי החלטת מפקדיה והכללים שקבעו באותה העת". שלא לציטוט אומרים בצבא שלא ברור מה היו הכללים באותה עת וברור שרגב לא גנבה את הדרגה. גם אני לא מעליל את זה עליה. היא קיבלה את הדרגה בלי לעבור את מה שכל הקצינים בדרגה הזו צריכים לעבור: תהליך מבחן וסינון באמצעות מרכז ההערכה. כל אחד שיסיק את מסקנותיו.