כשהנשיא טראמפ החליט להסתלק מהאמנה הבינלאומית למזג האוויר, כשגמר אומר לפרק את הסכם הגרעין עם איראן וכשיזם את המפגש ההיסטורי עם שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג־און, לא עלה בדעתו לדווח מראש על מהלכים תקדימיים ודרסטיים אלה למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש.



טראמפ ידוע בזלזול ובלעג שהוא רוחש כלפי הארגון העולמי. אם היועץ הבכיר וחתנו של טראמפ ג'ארד קושנר, ושליחו למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט, נפגשו עם מזכ"ל האו"ם ודנו עמו על תוכנית השלום של ארה"ב, המשמעות היא שהם מייעדים לארגון העולמי מעמד של גורם חשוב במאמצים לקדם פתרון מדיני לסכסוך הישראלי־פלסטיני. העובדה שהם מצאו לנכון לעדכן מראש את מזכ"ל האו"ם על מאמצי הבית הלבן לקדם פתרון מדיני לסכסוך היא חדשות לא טובות לעצם התוכנית, בשורה לא נעימה לישראל, וחמור מכל - מהלומה מקדימה לסיכויי תהליך השלום.



מעניין אם קושנר וגרינבלט דיווחו מראש לטראמפ על כוונתם להיפגש עם גוטרש או שעשו זאת באופן עצמאי, בלי ידיעתו המוקדמת של הנשיא. כי מעבר לבוז שמפגין טראמפ כלפי האו"ם, היום יש לו יועץ לענייני ביטחון לאומי, ג'ון בולטון, שכיהן בעבר כשגריר באו"ם וידוע בהתבטאויות הגסות והמעליבות שהשמיע נגד ארגון זה (למשל: "אם יקצצו מבניין האו"ם עשר קומות, איש לא ירגיש בכך").



לפי דיווחים המתפרסמים באחרונה, תוכנית השלום של הבית הלבן כוללת פרמטרים והצעות שישראל מאוד לא תאהב. אבל אם מעצבי התוכנית ומנסחיה, קושנר וגרינבלט, מבקשים מראש את תמיכת האו"ם בתוכנית, מבחינת ישראל המשמעות היא חמורה. ממעורבות של הארגון העולמי ומנוכחות של נציגיו, אפילו כגורם לא מרכזי במאמצי תיווך וקידום פתרון מדיני לסכסוך, לא יכול לצאת משהו טוב ומועיל לישראל.



וכמו לפי תזמון מוקדם, נודע כי צרפת ושוודיה לוחצות על מזכ"ל האו"ם לפרסם דוח כתוב ומתועד על יישומה של החלטה 2334 שאושרה במועצת הביטחון ושקבעה כי ההתיישבות היהודית ביו"ש וברמת הגולן היא הפרה של החוק הבינלאומי. זאת ההחלטה המפורסמת שהנשיא לשעבר ברק אובמה הורה לא להטיל עליה וטו אמריקאי.



למרות ההצהרות היפות של ראש הממשלה נתניהו על מעמדה החזק של ישראל בזירה העולמית, באו"ם מעמדה של ישראל לא השתפר כלל. היא עדיין מהווה יעד לגינויים, להחלטות חד־צדדיות ולאפליה בקרב הרוב הגדול של הארצות החברות בו. אם קושנר וגרינבלט מחפשים תמיכה, הבנה והכרה בזירת האו"ם, זאת הוכחה נוספת שאין לשניהם שום ניסיון דיפלומטי ושום ידע מדיני.