בהערכת המצב של צה"ל שהוצגה כלפי הדרג המדיני עלתה ההערכה כי ירי ותקיפת חוליות המשגרות עפיפוני תבערה ובלוני נפץ תוביל להסלמה ביטחונית משמעותית ברצועת עזה. בפועל, הצהרות חמאס והאופן שבו פעל הארגון הלילה מצביעים על כך שחמאס מוכן להמר על הסלמה ברצועת עזה גם כאשר צה"ל מבצע תקיפה שלכאורה לא שונה בהרבה מתקיפות אחרות שבוצעו בחודשים האחרונים ומגיב בירי רקטות מדויק לעבר עוטף עזה.



למעשה, בפעולה הלילה, חמאס מאותת לישראל אל מול אמירות אחרות שנשמעו לאחרונה מצד בכירים בצה"ל ובדרג המדיני כי חמאס לא מעוניין בהסלמה. ארגון הטרור לוקח בחשבון שהפעולה שלו הלילה והמשך תקיפות של צה"ל יכולים להוביל להסלמה ולעימות צבאי משמעותי יותר עם ישראל כבר בהמשך השבוע.



חמאס גם בהיותו ארגון טרור מתנהל באופן פרגמטי לשיטתו ובמידה רבה נראה שהוא זיהה את הוויכוח הפוליטי בישראל בנוגע למדיניות הצבאית ואופן הפעלת הכוח הצבאי בעת הזו ברצועת עזה, כאשר ישראל מצהירה באופן ברור וחד משמעי שהיא אינה מעוניינת בעימות.



לאחר סבב ההסלמה האחרון לפני כשלושה שבועות, לפחות בשבועיים הראשונים, צה"ל תקף פחות מטרות של חמאס ברצועה. בימים האחרונים צה"ל שב לתקוף בעזה באופן שאינו שונה בהרבה מהדרך בה תקף מטרות של חמאס לאחר שפלסטינים חדרו את הגדר וביצעו הצתות ונזק לגדר לעמדות צבאיות ולכלים הנדסיים.



יירוט של כיפת ברזל הלילה. צילום: AFP



צה"ל בשבוע האחרון תוקף כבר בתגובה על טרור העפיפונים, אך מבחינה צבאית מדובר בתקיפות דומות ממה שבוצעו בעבר וחמאס לא הגיב עליהן. גם הלילה חמאס פעל תחת תפיסה פרגמטית לשיטתו. כ-45 שיגורי רקטות שנורו לישראל הצטברו למעשה לאורך הלילה כולו כאשר צה"ל תקף לראשונה חמאס הגיב במטחים ועצר, צה"ל תקף שוב, חמאס הגיב וחוזר חלילה, תחת הצהרות בכיריו שירי של חיל האוויר ברצועה ייענה בירי רקטות.



כפי שאמרנו כבר בעבר, לאחר הלילה האחרון במיוחד, למשפט שנאמר רבות בישראל כי לחמאס אין עניין בעת הזו בעימות עם ישראל ברצועה, אין למעשה תוקף בעל משמעות כרגע. ארגון הטרור, לפחות כרגע, מחזיר את הכדור לישראל. אם טרור העפיפונים יימשך ותקיפות חיל האוויר תמשכנה בהתאמה, גם הלילות הצפויים עשויים להיות דומים לחילופי המהלומות בין ישראל לחמאס של הלילה האחרון. הימשכות של האירועים הללו הולכת ומקרבת את ישראל וחמאס לעימות צבאי משמעותי הרבה יותר, אבל הפעם, כאשר קצב האירועים מתקדם במהירות גבוהה בהרבה מאשר בשלושת החודשים האחרונים.