בישראל מבהירים כי התקיפות כנגד מטרות חמאס יימשכו בהתאמה להמשך טרור העפיפונים. כלומר, אם חמאס יעמוד בהצהרות שלו, לפיהן יגיב על תקיפות צה"ל מהאוויר בירי רקטות - התנגשות חזיתית נראית רק כעניין של זמן.



למעשה, לאחר שלושה חודשים של עימות מבוקר ומנוהל משני הצדדים, שהתנהל על אש קטנה יחסית, בשבוע האחרון קצב האירועים כבר מהיר בהרבה. לפחות בשלב זה לא, אלא אם חמאס או ישראל יבצעו תנועה לאחור - מה שכרגע לא נראה סביר – לא נראה באופק גורם שיכול לעצור את מגמת ההסלמה.


ליל אמש הסוער לא התפתח יש מאין. למעשה, גם בישראל וגם בחמאס ניסו לנהל את העימות תחת תפיסה מבוקרת ונשלטת מצד אחד, אבל כזו שלכאורה משאירה בידי כל צד את המילה האחרונה.



הנזק מירי הרקטות בעוטף עזה. קרדיט: ביטחון אשכול



תקיפת חיל האוויר הראשונה היתה שגרתית למדי, ואם לא היה מבוצע מיד ירי תגובה של חמאס, גם לא היה מגיע גל התקיפה השני. כך במהלך כל הלילה נמשך משחק הפינג פונג הזה ואתמול באור ראשון נצרו שני הצדדים את האיש.



אירועי הלילה הקודם הם למעשה סוג של חזרה גנרלית למה שצפוי בעימות רחב יותר. בהקשר הזה צה"ל חייב לנצל את הזמן שנותר לו לשיפור היכולת של תאי התקיפה באוגדה ובפיקוד דרום ולפגוע בחוליות שמשגרות רקטות ופצצות מרגמה. בשני האירועים האחרונים, שכללו יותר מ-150 שיגורים, צה"ל לא הצליח לאתר ולפגוע אפילו בחוליה אחת. זהו נתון מטריד שבמיוחד בעת לחימה רחבה תהיה לו משמעות גדולה.



סבב ההתכתשות הוכיח הלכה למעשה כי כיפת ברזל, טובה ככל שתהיה, לא תיתן מענה מלא ואף לא קרוב לזה אל מול פצצות מרגמה ורקטות 107 קצרות טווח. חמאס כארגון צבאי הוא בעל יכולות דיוק גבוהה הרבה יותר מארגוני הטרור האחרים ברצועה. לפחות 7 רקטות שנורו התפוצצו אתמול בתוך היישובים בעוטף עזה. המענה ההגנתי ששופר בשנים האחרונות מסוגל לתת מענה חלקי בלבד, אך פגיעה בחוליות שיורות רקטות היא פעולה נוספת שנדרשת בהגנה - ולפחות כרגע היא כמעט ולא קיימת.



אל מול ההסלמה הברורה בשטח לא ניתן להתעלם גם מההסלמה בתוך הקבינט. הוויכוח בתוך הקבינט וגם הביקורת על צה"ל חשובים, כל עוד זה נשאר בתוך הקבינט. הרצון להוציא החוצה את הוויכוח קשור מן הסתם גם לעניינים פוליטיים, אך אין בכך שום תועלת. במערכת היחסים השוררת כיום בקבינט, מה שהתרחש שם בצוק איתן עוד ייראה כמופת של התנהלות שקולה ואחראית בהשוואה למה שיתרחש בפורום הזה במלחמה או בעימות הבא.