אז מה גרם לממשלת פולין לפרסם מודעה ובה נוסח ההצהרה המשותפת בנושא השואה? זוהי מעין תחינה מצד הפולנים: בבקשה, תפסיקו לשנוא אותנו כל כך. כנראה דבר מה מאוד פגע בהם, ואנחנו יכולים לנסות להבין את העלבון הזה במקום לפרוץ במסע שנאה נגדם. בסופו של דבר, בהצהרה הזו ישנם יותר דברים שאנו יכולים להסכים עליהם מאשר להתנגד להם. למשל, מחנות ההשמדה שעל אדמת פולין. אי אפשר לכנות אותם "מחנות ההשמדה הפולניים". מדובר במחנות השמדה גרמניים באופן בלעדי. באושוויץ הושמדו גם פולנים שאינם יהודים.



כל כך הרבה פעמים שמעתי ערפול ובורות בנושא הזה, שאני כלל לא בטוח שכולם מבינים את ההבדל בין פולנים לגרמנים בסוגיה זו. אחת התיאוריות הנפוצות פה גורסת כי לא סתם הגרמנים הקימו את מחנות ההשמדה על אדמת פולין. בהקשר זה, אותו ביטוי עתיק יומין, "מחנות השמדה פולניים", ככל הנראה הוא הסיבה העיקרית לרצון הפולני לחוקק חוק שימנע מאנשים לומר זאת.



עם זאת, הרצון הזה איבד כיוון והפולנים נסחפו והגיעו למקום שנראה כאיסור גורף על כל מחקר בנוגע לשותפות של פולנים ברצח יהודים בשואה. בהצהרה שפורסמה יש נסיגה מהכוונה הזו. למעשה הפולנים "מכירים ומגנים כל מקרה של אכזריות נגד יהודים שבוצע על ידי פולנים במלחמת העולם השנייה". במילים אחרות, מעשי זוועה כמו הטבח ביֶדְוָבְּנֶה לא מוכחשים. אגב, בהקשר זה, הפולנים העמידו לדין את רוצחי יהודי ידובנה כבר לפני כ־70 שנה, לאחר השחרור מהנאצים.



צריך להדגיש - איש לא טוען כי לא הייתה אנטישמיות רצחנית ושיתוף פעולה עם הנאצים בפולין. עם זאת, יש הרגשה כי קל לנו יותר לשנוא את הפולנים מאשר את הגרמנים. במיוחד כשאנחנו מתעניינים ברכישת רכב גרמני או קניית דירה בברלין. באותה נשימה, אנחנו גם נוטים לבוז למספר חסידי אומות העולם הפולנים שהצילו יהודים.



יש אמת בטענה הפולנית כי המספר הרשמי של חסידי אומות העולם הפולנים שרשומים ביד ושם (6,700) נמוך מאשר המספר האמיתי, משום שפולנים רבים שהצילו יהודים לא שרדו לספר את סיפורם. גם הטענה שלפיה כל אדם שהציל יהודים היה מוקף בעשרה נוספים שעזרו לו – מתקבלת על הדעת. אם כך, לא 6,700 פולנים הצילו יהודים בשואה אלא 67 אלף. ובואו לא נשכח את הארגונים של הממשלה הפולנית בגולה, בעיקר הז'גוטה (שם הקוד שניתן לארגון מחתרת פולני שסייע ליהודים בשואה).



לאחרונה שמעתי את ארי פולמן (יוצר הסרט "ואלס עם באשיר") מספר על הסרט המצויר החדש שהוא עושה, על פי יומנה של אנה פרנק. צריך לציין שההולנדים הסגירו יהודים לנאצים באחוז גדול הרבה יותר מאשר הפולנים. פולמן ציין כי בניגוד לפולין, שם היה עונש מוות משפחתי על הצלת יהודים, בהולנד כמעט לא עשו כלום למי שהסתיר יהודים. "המשפחה שהסתירה את אנה פרנק שוחררה אחרי 48 שעות מאסר".



השואה צרובה בנו, כל אחד יודע ומכיר סיפורים בלתי נשכחים. מותר לתעב את הפולנים או עמים משתפי פעולה אחרים באופן פרטי, אבל קשה להבין את ביקורת ישראל הרשמית, החל מנפתלי בנט ועד יד ושם, וכל זה בשל הצהרה שבסך הכל מבקשת ליצור הבהרה בסוגיה זו בין ישראל ופולין.