ביום שלאחר סבב ההסלמה האחרון, התמונה הולכת ומתבהרת. ההבנות לגבי הפסקת האש הנקודתית לא כללו, לפחות על פי המציאות בשטח, הפסקה של טרור האש מרצועת עזה. צה”ל בתגובה תקף אתמול יותר חוליות מחבלים המשגרות את העפיפונים והבלונים (לפחות חמש תקיפות), כאשר הטיל שמשוגר מכלי הטיס של חיל האוויר הוא כבר בטווחים הרבה יותר קרובים לפגיעה ישירה באותם מחבלים, מה שצפוי גם להוביל לנפגעים בקרב אותן חוליות.
אצלנו הלחץ בקבינט הולך וגובר והביקורת הפומבית של השר נפתלי בנט ושרים נוספים שדורשים פעולה תקיפה יותר אל מול טרור האש, מגבירה את המתיחות. צה”ל פורס את כיפות הברזל גם במרכז הארץ וגם ממנף זאת תקשורתית, כחלק מהעברת המסרים לחמאס לגבי רמת המוכנות בישראל לעימות רחב הרבה יותר.
איך שלא מסתכלים על המציאות בדרום, הפסקת האש האחרונה נראית כרגע, בהערכה סבירה, כלא יותר מפסק זמן בלבד ותחנה נוספת בדרך לעימות משמעותי הרבה יותר. המאמצים שעושים המצרים ושליח האו”ם למזרח התיכון ניקולאי מלדנוב להביא לרגיעה, ויכולתם לתווך מדינית בין ישראל לחמאס, מספקים כרגע, למרות המאמצים שמושקעים, רק יכולת בלימה נקודתית של סבב ההסלמה לאחר שהוא מתפרץ - וגם זה בערבון מוגבל.

 שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר למלדנוב, לפני שהאחרון נכנס לרצועת עזה, כי אם חמאס לא יעצור את הטרור מהרצועה, צה”ל יחריף את תגובותיו עד לתרחיש של מבצע כולל ברצועה. המסר עבר לחמאס, אבל לפחות כרגע לא נראה שינוי. ההשפעה הבינלאומית לגבי המתרחש כרגע בעזה כמעט לא קיימת, ובלימה של העימות הצבאי שהולך ומתקרב תלויה רק במה שבין ישראל לחמאס. כרגע נראה שהעימות הצבאי מתקרב מהר.
בדרך כלל, לאחר תקופות של שקט ברצועת עזה, סבבי ההסלמה הופכים אלימים יותר ככל שהם מתרבים – וזו גם התמונה שמתפתחת עכשיו. הפסקת האש האחרונה משקרת ומשכרת במידה רבה לגבי המצב האמיתי בדרום. למעשה, במצב היסודי אין שינוי.
טרור האש צפוי להימשך, צה”ל בסופו של דבר יגיב, ונראה שגם חמאס לא ויתר על משוואת התגובה שלו לכל תקיפה של צה”ל בעומק הרצועה. 
גם לאחר ההסלמה של סוף השבוע, מקור המידע המרכזי שדיווח לאזרחי ישראל על השגת הפסקת אש היו ארגוני הטרור ברצועה. בישראל התשובות גם הפעם עמומות ועמוסות בסיסמאות רבות.
הבעיה מתחילה כאשר גם השאלה הבסיסית - אם ההסדרה כוללת גם התחייבות מצד חמאס לעצור את טרור האש - נותרה בעמימות מוחלטת וללא תשובה ראויה. זו תשובה שזכאים לה קודם כל תושבי הדרום. אבל מטבע הדברים, יש גבול כמה מילים יכולות להסתיר מציאות – והמציאות על היציבות הביטחונית בדרום צפויה להיחשף מהר מאוד.