אין מלחמה עם סוריה והיא אינה באופק. רצף של שני אירועים בשני ובשלישי החל לעורר חרושת שמועות וחששות, כאילו התקריות האלה מעידות על הכוונות של משטרו של הנשיא בשאר אסד לפתוח במלחמה נגד ישראל. ביום שני התקרבו שני טילי קרקע־קרקע ישנים של צבא סוריה לעבר גבול ישראל, ומחשש שיחדרו לארץ שוגרו לעברם שני טילים מיירטים של סוללת קלע דוד (שרביט קסמים). היירוט נכשל, והטילים הסוריים נחתו לבסוף בשטח סוריה, כקילומטר מהגבול. 
 
מה שצריך להדאיג יותר במקרה זה שהמיירטים לא פגעו במטרות ושאחד מהם נפל בשטח סוריה. אם נותרו ממנו שרידים שימצאו בידי האויב, לא רק צבא סוריה יוכל לשזוף עינו בטכנולוגיה מתקדמת ביותר, פרי פיתוח ישראלי־אמריקאי, אלא גם ידידיו מאיראן ורוסיה. ביום שלישי הפילו שני טילי פטריוט שירתה סוללה בצפון הארץ מטוס סוחוי סורי, שחדר כשני ק"מ למרחב האווירי של ישראל. המטוס התרסק בשטח סוריה.
 
שני האירועים אינם מעידים על כוונות עוינות או תוכניות מבצעיות של משטר אסד נגד ישראל. הם רק צירוף מקרים שנובע ממלחמת האזרחים בסוריה. צבא המשטר הגביר בשבוע האחרון את התקפותיו נגד המורדים שנותרו באזור. הפעילות הצבאית הזו, שתכליתה להשלים את כל כיבוש קו הגבול עם ישראל שאורכו כ־100 ק"מ - כיבוש שיקרה בקרוב - גורמת לטעויות. נראה שהטייס הסורי טעה בניווט, או שאירעה לו תקלה והוא חדר לשטח ישראל.

 כוחות אסד בדרום סוריה. צילום: רויטרס
כוחות אסד בדרום סוריה. צילום: רויטרס

 

מאז פרוץ מלחמת האזרחים לפני שבע וחצי שנים המדיניות של ישראל ברורה. היא אינה מתערבת, כלומר: אינה תומכת צבאית במורדים. זאת למעט סיוע הומניטרי - מזון, תרופות, בגדים ואוהלים - לתושבי הכפרים הסמוכים לגבול וכעת גם לפליטים שליד הגדר (ובעבר גם אספקת תחמושת ונשק קל למיליציות כפריות למטרות הגנה עצמית). 
 
עם זאת, מובן שישראל מתערבת בנעשה בסוריה ומנסה להשפיע על המציאות שם. על פי פרסומים זרים, יש להניח כי ישראל תוקפת את משלוחי הנשק המתוחכם (רקטות מדויקות) מאיראן לחיזבאללה ותמשיך לתקוף בעתיד. בשנה האחרונה, לפי פרסומים זרים, כל אימת שיש לישראל מודיעין מדויק והיתכנות מבצעית, היא שולחת את חיל האוויר לפגוע במאמצים של איראן להקים בסוריה בסיסים שבהם סוללות נגד מטוסים וטילים ארוכי טווח. רוסיה מחתה בפני ישראל גם באמצעות משרד החוץ וגם בערוץ הצבאי על הפלת המטוס. חיל האוויר הציג לרוסים צילומי מסך של המכ"ם שהראו בבירור כי המטוס חדר לישראל.
 
עמדת ישראל היא שהיא לא תסבול שום הפרה של ריבונותה או של הסכם הפרדת הכוחות מ־1974. לפיכך, על כל פגז טועה מהקרבות היא הגיבה בירי פגזים לעבר עמדות של צבא סוריה - גם אם הירי בשוגג היה של המורדים. מאותה סיבה היא מגיבה בשיגור טילים או מטוסי קרב עם כל חדירה של כלי טיס סוריים, מאוישים או לא, ואפילו אם הם לא חודרים לשטחה אלא לשטחי דילול הכוחות בשטח סוריה, כפי שנקבע בהסכם ההפרדה.
 

עם זאת, ישראל עשתה ועושה מאמצים לצמצם את התקריות והחיכוך. על כן, בימים האחרונים, לנוכח התגברות המאמץ הצבאי הסורי באזור רמת הגולן, העבירה ישראל מסרי אזהרה למשטר אסד. אלה הועברו בערוצי התיאום עם חדר המלחמה של רוסיה שליד לטקייה ומשם לדמשק. יצוין עם זאת כי לישראל גם יש דרכים להעביר במישרין מסרים כאלה למשטר אסד.