זה כנראה סופה של תוכנית השלום. לא צפויה שום הודעה רשמית, אבל נראה שהסיכוי לפיתרון מדיני לסכסוך גווע. זו כבר לא רק הסרבנות העיקשת של מחמוד עבאס, מנהיג פלסטיני ישיש וחולה, שדוחה את תוכנית השלום של הנשיא טראמפ.  זאת כבר לא רק ההנהגה הפלסטינית הארכאית והמנותקת שנאמנה בדבקות חולנית לעיקרון שאסור להחמיץ הזדמנות להחמיץ הזדמנות ומרחיקה כל סיכוי לקידום פתרון מדיני לסכסוך. מי שמערערת ולמעשה מחסלת את התקווה להגשמת חלומו של טראמפ ל”דיל האולטימטיבי” היא סעודיה – מדינה ערבית מרכזית - שטראמפ גאה ומתהדר בידידותה.



הידיעה שפורסמה אתמול בדיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, שלפיה סעודיה העבירה מסר לבית הלבן שלא תוכל לתמוך בתוכנית השלום של הנשיא, היא למעשה מהלומת מוות לתוכנית. לפי הדיווח, סעודיה הבהירה את התנגדותה לתוכנית השלום למדינות ערביות.



אישוש לכך נכלל בכתבת תחקיר ארוכה שפורסמה בגיליון יום ראשון של ה"ניו יורק טיימס". לפי העיתון, התוכנית שהנשיא הפקיד בידי ג'ראד קושנר וג'ייסון גרינבלט היא “ביצה טובענית” וסיכויי קידומה “קלושים, בגין המדיניות הפרו־ישראלית של טראמפ, שהכעיסה את הפלסטינים והגבירה את הספק שקיים בלאו הכי לגבי השגת הסכם שלום”.



אבו מאזן. כבר לא רק הוא אשם. צילום: רויטרס
אבו מאזן. כבר לא רק הוא אשם. צילום: רויטרס



דיפלומטים במרכז האו”ם מדווחים זה מכבר על הסתלקות סעודיה, מצרים וירדן מתמיכה בתוכנית השלום. כתוצאה מגילוי זה קושנר וגרינבלט הודיעו לא מכבר על ביטול תוכנית הסיוע לרצועת עזה, שהממשל הכין כהקדמה לתוכנית השלום.



“השגיאה האסטרטגית של הבית הלבן, שערערה מלכתחילה סיכוי ריאלי לתוכנית השלום, הייתה התפישה שמדובר ביוזמה שעיקרה הסדר בין ארה”ב לישראל”, אמר דיפלומט מערבי בכיר. “ההכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות האמריקאית לירושלים, ביטאו תפישה זו והשתלבו בה. בשלבים מאוחרים גילו שליחי הנשיא, קושנר וגרינבלט, שאי אפשר להתעלם מהצד הפלסטיני, אבל זה היה מאוחר מדי. הם לא העריכו את עוצמת גאוותה של סעודיה כמגינת מקומה ומעמדה של ירושלים”.



מבחינתה של ישראל, ובמיוחד הימין, מה שייזכר מהתוכנית הוא שלא ישראל “הרגה” אותה, אלא הערבים. נחמה מפוקפקת מאוד למי שעדיין חולמים על שלום.