פרסום פסק דינם של שופטי העליון בערעור בעניינו של לוחם מג"ב, בן דרי, פתח סביב הסוגיה דיון מעט חריג. דרי הודה בהסדר טיעון שירה שלא כדין בפלסטיני שיידה אבנים, כשסבר שאין במחסנית הנשק שלו כדורים חיים. הירי הזה בוצע דקות אחרי שנפסק יידוי האבנים, כשלא נשקפה סכנה חיים מיידית מצדו של הפלסטיני, והירי הביא למותו. בית המשפט המחוזי גזר על הלוחם תשעה חודשי מאסר בפועל. העליון הכפיל השבוע את העונש והעמיד אותו על שנה וחצי. את דעת הרוב חיברו השופטים נעם סולברג ודוד מינץ, שניהם חובשי כיפה, הראשון מתגורר בגוש עציון, השני בחבל בנימין. "דרי הפר את טוהר הנשק...", כתב השופט סולברג... עשיית דין עצמית שכזו, פעולת עונשין, החלטה מודעת לגרום לפציעה באין כל סכנה - כזאת לא ייעשה בשום פנים ואופן".



באגף השמאלי של הסקאלה הפוליטית, וגם בלא מעט דיווחים עיתונאיים, היו ככל הנראה מי שסברו שמאנשים שומרי מצוות המתגוררים מעבר לקו הירוק, אין הרבה מה לצפות. מגיש יומן הבוקר בגלי צה"ל, שכנראה הופתע מכך ששני השופטים הללו לא התחברו לירי המיותר הזה על פלסטיני, מצא נכון להדגיש שעל פסק הדין חתומים "דווקא השופטים הקרובים לצד הימני של המפה הפוליטית".



ח"כ שלי יחימוביץ', בציוץ תמוה למדי, העירה כי "אחד משני שופטי העליון שהחליטו להחמיר הוא השופט נעם סולברג, איש ימין מוצהר. מה שלעתים, לא הכל פוליטיקה, ולעתים, די ביושר אינטלקטואלי". הציוץ של יחימוביץ' מעלה כמה תובנות. הראשונה מתייחסת לסימון השופט כ"איש ימין מוצהר". ובכן, סולברג אינו איש ימין מוצהר. קודם שנבחר לבית המשפט העליון, הוא שימש כשופט מחוזי, לפני כן היה שופט שלום, קודם לכך היה עוזרם של שלושה יועצים משפטיים לממשלה, ולפני אלה התמחה בפרקליטות ובבית המשפט העליון.



בשלושת העשורים האחרונים הוא עובד בשירות המדינה. הוא לא היה פעיל בשום עניין פוליטי, ולא היה מעורב בשום פעילות פוליטית. אבל זה לא נגמר פה. כי כשיחימוביץ' רואה לנכון לציין את יושרו האינטלקטואלי של השופט סולברג, כשמדובר בסך הכל בערעור בהליך פלילי, היא בעצם אומרת שהיא לא ציפתה מהשופט ליושר האינטלקטואלי הזה. אם הייתה מצפה, לא הייתה טורחת להעיר. וכשהיא מחמיאה לשופט שהתעלה מעל הפוליטיקה, היא בעצם אומרת שהוא עשה את זה אף שבבסיס, ניתן היה לצפות ממנו להתנהג כפוליטיקאי ולא כשופט. למה? היא כבר אמרה. כי הוא "איש ימין מוצהר".



מעבר לניסיון הזה לשים תווית פוליטית על מצחו של השופט, יש כאן משהו רחב הרבה יותר. שהרי יש להניח שכמו שלסולברג יש עמדות פוליטיות, עמדות כאלה יש גם לחבריו לבית המשפט העליון. ואם סולברג הוא איש ימין, כפי שהחליטה יחימוביץ', אזי יש להניח שמסתובבים סביבו בבית המשפט גם כמה אנשים עם תפיסות עולם אחרות. ואם לגיטימי לסמן אותו, לגיטימי לסמן גם אותם.



אם משתמע מדבריי שיש לי ביקורת על ח"כ יחימוביץ', ההפך הוא הנכון. יחימוביץ' רק מסייעת להסיר את המסיכות. בבית המשפט העליון, בניגוד למה שמנסים לספר לנו, אין שופטים נטולי אג'נדה. יש ימניים ויש שמאלנים, יש דתיים ויש חילונים, יש ליברלים ויש שמרנים, והכל פוליטי. בתיקים פליליים, כמו זה של בן דרי, זה לא באמת בא לידי ביטוי, ולשופטים קל להיצמד לחוק ולפסיקה ולהתנתק מתפיסת עולמם. בעתירות שעמוסות בשאלות ערכיות, האג'נדות של השופטים יופיעו באופן בולט יותר. ואם מהיום זה בסדר להתייחס בחדשות לסולברג ולמינץ כאל שופטים ימניים, יהיה זה אך הגון להסיר את המסיכות גם מחבריהם. וכך, בפעם הבאה אפשר יהיה להעיר בפליאה שמני מזוז או דפנה ברק־ארז החמירו בעונשו של מחבל, תוך גילוי יושר אינטלקטואלי, אף שהם שמאלנים.